Zes (zeer mooie) boeken om onder de kerstboom te leggen: drie van Fonds Mercator, een toonaangevende Brusselse uitgever, één van Hannibal Books, een jonge Antwerpse uitgeverij, een ander van Cinq Continents, een Milanese uitgeverij opgericht door een Belg, en een eerbetoonboek uitgegeven door Larock-Granoff, een historische Parijse galerie.
Films – Rinus van de Velde
Geeft kunst een zogenaamd mogelijke werkelijkheid getrouw weer? Al 200 jaar zegt het Westen nee, herinnert Timon Karl Kaleyta ons in de inleiding van Films, uitgegeven door Hannibal Books (105 €). De Antwerpenaar Rinus van de Velde vertaalt dit credo in de stof van zijn houtskooltekeningen waarmee hij bekend is geworden. Hij creëert een fictieve wereld van identiteiten en verzonnen verhalen waar hij – of zijn alter ego – zich mengt met anonieme en beroemdheden, in een intrigerend verhaal. De houtskool zelf roept de vraag van identiteit op: een techniek onderhevig aan uitwissing, die de kwaliteiten van een geest heeft, zo donker als een nachtmerrie, zo zwevend als de rookwolk van een sigaret. Met deze films vervolgt Rinus Van de Velde, geboren in Leuven in 1983, zijn mentale reis: het zijn niet-reizen waarin hij andere kunstenaars, verleden of heden, ontmoet. Hij creëert de decors, zoals de zeventien levensgrote decors van The Villagers, waaraan hij twee jaar heeft gewerkt. En La Ruta Natural (2019-2021), creëert een besloten wereld, aangekondigd door zijn titel, want het is een palindroom. Het boek wordt vergezeld van een vinyl met zijn filmmuziek.
Volker Hermes Verborgen Portretten
De Duitse kunstenaar Volker Hermes werd ontdekt op Instagram door de Belg Eric Ghysels, oprichter van 5 Continents Editions in Milaan. Hermes studeerde filosofie en daarna schilderkunst aan de Kunstacademie van Düsseldorf, een belangrijke school in Europa, en herontwerpt het portretkunst, op de grens tussen identiteit en sociale maskers. Hij maakt fotografische collages van historische portretten, waarbij hij opzettelijk de gezichten van de modellen verbergt achter maskers, stukken stof of verfijnde pruiken. Hij gebruikt alleen elementen die al in de originele schilderijen aanwezig zijn, voegt niets toe, maar maakt een geraffineerde herinrichting van wat er al is.
Door het personage achter het masker te laten verdwijnen, verbergt hij de identiteit van het model. Daardoor brengt hij onze hedendaagse blik, vreemd aan deze voormalige kledingcodes, in verwarring, waarbij het masker de moeilijkheid kristalliseert om de essentie van het wezen achter de schijn en de rollen te vatten.
Buiten de esthetische manipulatie, door ons perspectief op deze oude portretten te verstoren, Verborgen Portretten (35 euro) keert de relatie tussen beeld en identiteit om, met een waanzinnig gevoel voor humor.
www.fivecontinentseditions.com
Larock-Granoff. Geschiedenis van een galerie
Dit boek (39 euro) beschrijft de geschiedenis van de Parijse galerie Larock-Granoff, gelegen op een steenworp van het Institut de France. Katia Granoff verliet Oekraïne (toen een deel van het Russische Rijk) en arriveerde met haar zus, Rose Larock, in 1924 in Parijs, waar ze meteen hun galerie begonnen. De ontmoeting met Marc Chagall markeerde het begin op de boulevard Haussmann en vervolgens aan de quai de Conti, met een onderbreking tijdens de Tweede Wereldoorlog. Voor 1940, naast Chagall, exposeerde Katia Granoff Pierre Bonnard, Chaïm Soutine en vele anderen. Na de oorlog ontmoette ze Michel Monet, zoon van Claude, en ontdekte de Nymphéas, waarvan alleen Georges Clemenceau, vóór haar, de moderniteit had opgemerkt. Dankzij Katia en haar vriend Alfred Barr, conservator bij MoMA in New York, voegden de grootste musea ter wereld werken van Monet toe aan hun collecties.
Na het overlijden van Rose in 1980 en Katia in 1989, hielden Pierre Larock en zijn zonen, Pierre en Marc, respectievelijk de galeries in Honfleur en Parijs. Pierre was in Normandië, Marc werkte samen met zijn vader in Parijs. Er waren ontmoetingen met een nieuwe generatie kunstenaars, waaronder enkele abstracten van de Nieuwe Parijse School (waaronder Jean Messagier, Tal Coat, de laatste Hartung), maar ook Simon Hantaï. Het boek is een eerbetoon aan Pierre, die te vroeg is overleden.
Katia Larock-Granoff’s Anthologie de la poésie russe werd bekroond door de Académie française. Ze schonk een Claude Monet aan het Musée d’Orsay en werken aan het Musée Boudin in Honfleur. De nakomelingen zetten de traditie voort: een Soutine naar het Centre Pompidou, een Monet naar het museum van Caen, of recentelijk een Vuillard naar het Musée d’Orsay. Édouard en Gabrielle Larock sloten zich in 2018 aan bij de galerie met een nieuwe generatie kunstenaars zoals Gilles Bensimon of Olivier Gourvil.
Het Songye Universum
Dit driedelige boek in een koffer (250 euro) brengt zeventien auteurs samen om een veelzijdig beeld te geven van dit volk uit Centraal-Afrika. Ze tonen aan dat de expansie van ijzertechnologie aan de basis ligt van de vorming van machtige staten in Oost-Afrika. Rondtrekkende jagers dringen het zuiden van het Congobekken binnen, blijken bekwame smeden te zijn en stichten stamhoofden en vervolgens koninkrijken. Dit territorium wordt het ‘land van de koning-smeden’. Met de meesterwerken van de Songye-kunst – beelden, maskers, ornamenten, accessoires, wapens – bestuderen de auteurs de relatie tussen natuur en cultuur, de voedingsbodem voor hun creativiteit, de stijlen, de symboliek, het sacrale en de functies van deze machtige voorwerpen of rituelen en tot slot hun invloed op de moderne en hedendaagse kunst, met name op Jean-Michel Basquiat.
Fonds Mercator biedt ook De Scandinavische kunst. Een levensfilosofie (65 euro ), een duik in de Scandinavische landen tussen 1820 en 1920, waarin de essentie van hun kunst, met name de band met de natuur en mythologie, wordt belicht. Erich Heckel in Vlaanderen (60 euro) belicht een van de oprichters van de groep Die Brücke in Dresden in 1905, die een van de grote namen van het Duitse expressionisme werd. Het boek wijdt zich aan zijn vier jaren in Vlaanderen, waar hij 75 schilderijen, honderden tekeningen en aquarellen en houtsneden maakte, een referentie voor expressionistisch grafisch ontwerp in Duitsland en daarbuiten.