Op 14 april 2024, de verjaardag van Volvo, onthulde de Zweedse autofabrikant zijn nieuwe belevingscentrum in Göteborg. We verkenden de futuristische en evoluerende contouren van het gebouw.
World of Volvo ligt midden in een industriële wijk die volop in ontwikkeling is, met in elk geval al goed multimodaal vervoer. Het belevingscentrum moet de nieuwe landmark van Göteborg worden. “We waren bijzonder blij dat we zoveel bezoekers over de vloer kregen in ons showcase-laboratorium”, zegt Magnus Wrahme, CEO van de nieuwe iconische plek voor het Zweedse merk. “World of Volvo richt zich op lichaam en geest van de mens en hoe we allemaal verbonden zijn. We reflecteren op de concepten van gisteren, vandaag en morgen.”
Al jaren slaagt Volvo erin om zijn avantgardistische identiteit te behouden ondanks de felle commerciële en technische concurrentie van de afgelopen decennia. Ook België zag decennialang meer dan een miljoen voertuigen per jaar van zijn assemblagelijnen rollen. Maar in amper 25 jaar tijd, sinds het vertrek van Renault uit Vilvoorde, heeft het zijn status als Europese autoproducent verloren. Na de definitieve sluiting van de Opelfabriek in Antwerpen (2010) en Ford Genk (2014) wordt nu ook het einde van Audi Brussel aangekondigd. Het loont dus de moeite om bij de bron de toegevoegde waarde van het Volvo-concept te gaan bekijken. De fabriek in Gent produceert al bijna 10 jaar alleen nog vrachtwagens. Een bezoek aan World of Volvo bood ons de kans om de veerkracht van het merk te testen in zijn historische kerngebied, weliswaar in andere omstandigheden dan België.
Hybride motor onder de carrosserie
De lijnen van het gloednieuwe belevingscentrum, waarvan de contouren moesten aansluiten bij het DNA van het Scandinavische merk, werden ontworpen door het internationale bureau Henning Larsen, dat de laatste jaren zeer actief is in Brussel. De architectuur symboliseert volgens de ontwerpers een wereld zonder grenzen, met de natuur centraal. Het aantrekkelijke, organische centrum biedt onder één dak technologische innovaties, iconische Volvo’s, culturele evenementen en culinaire ervaringen.
“Het was onze ambitie om een structuur te creëren die het milieu en de evoluerende waarden van de samenleving respecteert”
De Zweedse architecten hebben de bouwnormen van de laatste decennia resoluut doorbroken door hout te gebruiken als belangrijkste constructiemateriaal. Ze leggen de nadruk op milieu en duurzaamheid, met veel groendaken die je van op alle verdiepingen kunt zien. Het multifunctionele complex (kantoren, restaurants, terrassen, tentoonstellings-, vergader- en theaterzalen) is even avant-gardistisch als tijdloos. “Het was onze ambitie om een structuur te creëren die harmonieert met de essentie van Volvo en tegelijk het milieu en de evoluerende waarden van de samenleving respecteert”, motiveert Martin Stenberg Ringnér, associate design director bij Henning Larsen.
“Zweden heeft een zeer lange traditie van lokaal hout als bouwmateriaal. We hebben die benadering gemoderniseerd met een geavanceerd ontwerp vol gebogen en organische vormen. Dat was technisch een hele uitdaging. We hebben vooraanstaande ingenieurs en gespecialiseerde expertise van over de hele wereld ingeschakeld”, zegt de hoofdarchitect.
Een belangrijk element in het ontwerpproces van het gebouw was om de geschiedenis en het DNA van Volvo te doen begrijpen, en de manier waarop het merk in het Zweedse leven is ingebed. Het Zweedse allemansrecht, dat iedereen vrij toegang geeft tot de natuur, was een belangrijke inspiratiebron.
Voor Volvo symboliseert het project een nieuw tijdperk van zijn aanwezigheid in Göteborg, en een mijlpaal in Zweeds design en architectuur. “Maar een gebouw is niets zonder de mensen en de activiteiten die het tot leven brengen. We willen dat World of Volvo een plek wordt van ontmoeting, ervaring en uitwisseling, zowel voor de lokale bewoners als voor internationale bezoekers”, zegt Magnus Wrahme. Het 22.000 vierkante meter grote gebouw, een joint venture tussen de Volvo Group en Volvo Cars, herbergt het autofiliaal, tijdelijke en permanente tentoonstellingen, culturele evenementen, debatten en conferenties.
Ceno rijmt op Volvo
De bekroonde Zweedse horecagroep Götaplatsgruppen is gekozen als partner voor World of Volvo. Het is de zevende vestiging van de groep. Na je interactieve bezoek kun je dus dineren in Brasserie Ceno, een restaurant waar de traditionele Scandinavische en Zweedse keuken wordt gecombineerd met invloeden van over de hele wereld. Sterrenkok Stefan Karlsson, die al meer dan 20 jaar samenwerkt met Volvo, laat Volvo (Latijn voor ‘ik rijd’) rijmen op Ceno – “ik dineer.” De menukaart bestaat voornamelijk uit seizoensgebonden en lokale producten.