De wereldwijde reclame-uitgaven zullen dit jaar de grens van een biljoen dollar overschrijden. Om precies te zijn zouden ze in 2024 1.070 miljard dollar moeten bedragen, een stijging van 10,5%, volgens voorspellingen van het World Advertising Research Center. Sociale media zullen de grootste begunstigden zijn.
Dit zou niets minder zijn dan de beste prestatie in zes jaar, als we de post-Covid opleving en de 27,9% groei in 2021 buiten beschouwing laten, volgens het rapport “Global Ad Spend Outlook 2024/25” van het World Advertising Research Center, dat gebaseerd is op gegevens uit een honderdtal landen.
Niet verrassend liet de Noord-Amerikaanse reclamemarkt de grootste stijging optekenen: +8,6% en zo’n 347,5 miljard dollar. Deze prestatie is grotendeels te danken aan de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten en de bijbehorende reclame-uitgaven. Alleen al in deze markt wordt een groei van 8,9% verwacht. Dit percentage daalt tot 4% als je de politieke uitgaven niet meerekent.
De op één na grootste markt, Azië-Pacific, zal de groei zien vertragen tot 2%, met een totale waarde van 272 miljard dollar.
Dichter bij huis zal de reclamemarkt in het Verenigd Koninkrijk met 8% groeien tot 47,5 miljard dollar. Frankrijk zal een vergelijkbare prestatie neerzetten (+8%), grotendeels dankzij de Olympische en Paralympische Spelen. Ter vergelijking: Duitsland, gastland van het laatste Eurovoetbaltoernooi, kan rekenen op een groei van 4%.
Op continentale schaal zullen de reclame-uitgaven in Europa naar verwachting een piek bereiken van 164,9 miljard dollar (+5%).
Er wordt ook een groei van 6,2% verwacht in Latijns-Amerika (32,1 miljard dollar) en 4,2% in het Midden-Oosten (12,6 miljard dollar).
Bijna een kwart (22,6%) van de triljoen dollar die in 2024 zal worden uitgegeven, gaat naar sociale netwerken, met Meta als de echte reus in deze categorie. Het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram heeft een marktaandeel van 62,6%, ver voor TikTok met 20,1%.
Achter deze categorie van sociale netwerken vinden we die van zoekmachines, waarvan Google de leider is, met een aandeel van 21,8% en uitgaven van 223,8 miljard dollar.
Opgemerkt moet worden dat “traditionele media” zoals lineaire televisie, pers, radio en film in verval zijn en nu nog maar een kwart van de biljoen dollar voor hun rekening nemen.
Internet kolossen Alphabet (moederbedrijf van Google en YouTube), Amazon en Meta zullen dit jaar goed zijn voor 43,6% van de wereldwijde reclame-uitgaven.