Fabien Pinckaers focust vandaag op India. De CEO en oprichter van Odoo woont er met zijn vrouw en twee kinderen, dichtbij zijn team, om er de groei van Odoo te versnellen. Welke vraag deed hem van richting veranderen? Gesprek.
“Ik weet niet of mijn CTO me in 2017 de vraag zo duidelijk gesteld heeft, maar in mijn hoofd klonk het als: ‘Wil je open source zijn of bijdragen aan open source?’ Ik had toen honderd man op de payroll. We verloren 500.000 euro
per maand en stonden op de rand van het faillissement. Al tien jaar zei ik quasi elke dag aan mijn vrouw: ‘we hebben problemen, we gaan niet snel genoeg, er is geen geld…’ Maar mijn passie voor gratis open source software werkte elke betalende oplossing tegen. Ik zat helemaal vast.
Ik maakte de klik toen ik de juiste redenering vond. Ik veranderde van ‘open source doen’ naar: ‘ik wil zoveel mogelijk bijdragen aan open source’. Na veel discussies en berekeningen kwamen we tot een ratio van 20% betalende Enterprise diensten met gesloten features, 80% gratis opensourceproduct. De impact was kolossaal. Een jaar na de verandering van het businessmodel kende het huidige Odoo geen cashproblemen meer. De expansie begon. We haalden meer inkomsten binnen. Vandaag, zeven jaar later, heb ik tien keer meer ontwikkelaars die bijdragen aan de open source community. Zo bereikte ik mijn doel op een manier die voor mijn bedrijf gezond was.
Geld verdienen, heeft mijn visie niet veranderd. Geld is voor mij een middel en dus zeer belangrijk. Maar persoonlijk voel ik me niet rijk. Ik heb 56% van de aandelen (Odoo werd in juni 2023 gewaardeerd op 4 miljard euro), maar niet veel op mijn bankrekening. Als ik persoonlijk investeer, koop ik aandelen in mijn eigen bedrijf.
Ik netwerk niet, ken niet veel mensen, ben geen lid van een club, geen bestuurder bij andere bedrijven… Ik doe enkel Odoo en vind dat elke CEO dat voor zijn of haar bedrijf zou moeten doen. Want ze worden zeer goed betaald om toegevoegde waarde te brengen, maar brengen veel tijd extern door. Ik zit in mijn hoek, weg van de buitenwereld én dichtbij mijn team. Daar moet ik als CEO zijn. Ik investeer mijn tijd in mijn business en mensen. Daarom plan ik ook geen meetings in. Mijn agenda is zo goed als leeg. Iedereen kan bij me aankloppen en me mailen. Ik ben beschikbaar en antwoord snel.
Ik hou van feedback en contact met onze klanten. Daartoe vraag ik vaak wat ze ervan denken en wat ze willen veranderen. Onlangs vroeg ik op LinkedIn naar de wensen voor een volgende versie en ontving 800 antwoorden.”
Lees ook: De tien rijkste Belgen