Om een succesvolle medewerker te worden, heb je verschillende vaardigheden en waarden nodig. Goede communicatievaardigheden en transparantie zijn vanzelfsprekend maar een eigenschap, die soms over het hoofd wordt gezien, is die van self-advocacy.
Door te begrijpen hoe je self-advocacy in je eigen leven en carrière kunt toepassen, kun je jezelf op het juiste spoor zetten om je grote doelen te bereiken en zelfs een betere werknemer te worden.
Wat betekent het om een self-advocate te zijn?
Allereerst is het belangrijk om te begrijpen wat self-advocacy is. In de meest elementaire zin is het bereid zijn om voor je eigen belangen en behoeften op te komen. In plaats van te worden meegevoerd door de stroom van het leven, betekent het dat je een meer proactieve rol aanneemt om ervoor te zorgen dat de dingen doorgaan op een manier die beter bij je doelen past.
Volgens de Carnegie-Mellon University komt self-advocacy voor “op elk moment dat mensen namens zichzelf spreken of handelen om hun levenskwaliteit te verbeteren, persoonlijke veranderingen te bewerkstelligen of ongelijkheden te corrigeren.” Om succesvol voor jezelf op te komen, is het belangrijk om je eigen behoeften te begrijpen, te weten welke middelen er beschikbaar zijn om aan die behoeften te voldoen en je behoeften kenbaar te maken aan degenen, die je kunnen helpen.
Deze principes zijn zo belangrijk dat de Boys & Girls Clubs van Amerika zelfs self-advocacy vaardigheden onderwijzen als onderdeel van hun programma’s. Op alle leeftijden en in alle levensfasen wordt self-advocacy erkend als een essentiële vaardigheid.
Door een self-advocate te zijn, ben je beter in staat om te gaan met situaties, die anders misschien ongunstig (of helemaal oneerlijk) worden. En als je je niet meteen op je gemak voelt bij het idee om je uit te spreken, kun je je gevoel van self-advocacy opbouwen door activiteiten zoals het oefenen van positieve zelfpraat, het bijhouden van je prestaties, het verbeteren van je vaardigheden en niet bang zijn om hulp te vragen als je die nodig hebt.
Waarom self-advocacy belangrijk is
Een self-advocate worden, kan een verrassend krachtige impact hebben op je leven binnen en buiten je werk. Door jezelf in staat te stellen voor je behoeften op te komen, kun je meer zelfvertrouwen en eigenwaarde ontwikkelen. Je wordt opener en transparanter, waardoor je communicatievaardigheden verbeteren als je je uitspreekt over wat je nodig hebt.
Als je dit doet, word je je ook meer bewust van de uitdagingen waar je voor staat en van de feedback, die je van anderen krijgt. Dit kan het gemakkelijker maken om je eigen zwakke punten te identificeren en aan te pakken. Dit helpt ook om je probleemoplossend vermogen te versterken, zowel wanneer je je eigen vaardigheden verbetert als wanneer je andere behoeften op de werkplek aanpakt.
Ondanks de goed gedocumenteerde voordelen hebben veel mensen, met name vrouwen, moeite met self-advocacy. Uit een onderzoek van Indeed bleek dat slechts 43% van de vrouwen vindt dat ze voldoende voor zichzelf opkomen, waarbij als voornaamste redenen om niet voor zichzelf op te komen angst, angst voor vergelding en angst om als ‘agressief’ te worden beschouwd worden genoemd. Velen geloven ook dat vrouwen en gekleurde mensen meer kans hebben om negatief beoordeeld te worden voor hun self-advocacy gedrag dan mannen en blanke mensen.
Het is duidelijk dat er een cultuuromslag nodig is zodat meer vrouwen en gekleurde mensen zich op hun gemak voelen bij het opkomen voor hun eigen belangen en behoeften. De voordelen voor individuen zijn onmiskenbaar en ze kunnen nog duidelijker worden als je met anderen samenwerkt.
Self-advocacy toepassen op samenwerkingsverbanden
Tanita Allen, schrijfster van het boek We Exist legde onlangs in een gesprek uit: “We moeten allemaal self-advocates zijn, want onze samenleving heeft systemische problemen, die een breed scala aan uitdagingen met zich mee kunnen brengen, vooral voor gemarginaliseerde gemeenschappen. Wanneer groepen mensen die self-advocates zijn samenkomen en aan een gemeenschappelijk doel werken, stelt hen dat in staat om veranderingen te bewerkstelligen op een niveau dat alleen niet mogelijk zou zijn.”
Allen vervolgt: “Van politieke bewegingen tot bedrijven, teams van self-advocates brengen de vasthoudendheid en drive samen om krachtige resultaten te bereiken. Deze ervaringen en observaties inspireerden me tot het schrijven van We Exist, waarin ik me verdiep in de fijne kneepjes van self-advocacy en community empowerment.”
Hoe is self-advocacy van toepassing op de samenwerking? Overweeg een aantal basisprincipes van succesvolle samenwerkingsverbanden: Effectieve communicatie. Transparantie. Wederzijdse overeenstemming over doelen en verantwoordelijkheden.
Self-advocacy kan een waardevolle rol spelen om ervoor te zorgen dat deze principes daadwerkelijk aanwezig zijn in je partnerschap. Self-advocacy zorgt ervoor dat je effectief communiceert over wat je hoopt te bereiken met de samenwerking. Het stelt je in staat om te delen welke vaardigheden je kunt inbrengen in de samenwerking, terwijl je open bent over de gebieden waar je vaardigheden ontbreken.
Als je deze en andere zaken openlijk bespreekt met je samenwerkingspartners, wordt het makkelijker om de doelen en verantwoordelijkheden van elke deelnemer te bepalen, omdat je duidelijk kunt communiceren over wat je wel en niet kunt doen.
Deze mate van transparantie maakt het uiteindelijk veel gemakkelijker voor samenwerkingsverbanden om succesvol te zijn op de lange termijn, omdat iedereen een duidelijk beeld heeft van wat er verwacht wordt en wat er gewenst is. En als self-advocacy gedurende de hele samenwerking blijft bestaan, wordt het ook makkelijker om de samenwerking op de rails te houden.
Een deel hiervan komt voort uit het feit dat naarmate je beter wordt in self-advocacy, je degenen met wie je samenwerkt kunt beïnvloeden om hetzelfde te doen. Als iedereen die betrokken is bij de samenwerking zich meer bewust wordt van zichzelf en bereid is om voor zijn of haar behoeften op te komen, kunnen jullie allemaal beter worden in het oplossen van problemen en het identificeren en oplossen van uitdagingen.
Een self-advocate worden levert winst op voor iedereen
De term ‘self-advocacy’ klinkt misschien inherent aan gericht zijn op jezelf – en in veel opzichten is dat ook zo. Maar door voor jezelf op te komen en de bijbehorende eigenschappen van zelfbewustzijn en probleemoplossing te ontwikkelen, word je op je beurt een effectievere medewerker. Je zult beter in staat zijn om te communiceren over wat wel en wat niet werkt in een potentiële samenwerking en oplossingen te vinden, die aan de behoeften van alle partijen voldoen. Je helpt de mensen met wie je samenwerkt ook om zich beter uit te drukken wat ze nodig hebben en om hulp te vragen.
Door een self-advocate te worden, creëer je niet alleen meer voordelen voor jezelf. Je creëert ook echte win-wins met je partners telkens als je samenwerkt.