Ondernemerschap is ontegensprekelijk de motor achter welvaart en welzijn. Maar in een wereld die steeds meer gedreven wordt door cijfers en statistieken, dreigen we de ware essentie van ondernemerschap uit het oog te verliezen.
Economen en beleidsmakers zijn dol op bedrijven die investeren in onderzoek en ontwikkeling, en die zogenaamde “hoge toegevoegde waarde” leveren. Binnen dit paradigma wordt er vaak onvoldoende waardering gegeven aan de inspanningen van kleinschalige ondernemers, zoals zelfstandigen, ambachtslieden en freelancers die de ruggengraat vormen van onze samenleving.
In het digitale tijdperk is “schaalbaarheid” de nieuwe religie, net zoals industrialisatie dat was in de vorige eeuw. Het vermogen om snel te groeien zonder dat de kosten evenredig toenemen, is de natte droom van elke investeerder. Technologie is daarbij de toverstaf.
Ikzelf ben daar medeschuldig aan, want technologiebedrijven helpen opschalen is net mijn specialiteit. Maar schaalbaarheid is niet alles. Op zondagochtend ga ik nog steeds graag naar de ambachtelijke bakker die zich ver houdt van bestelapps en industriële leveranciers. Er is iets te zeggen voor bedrijven die bewust kiezen voor kwaliteit en persoonlijke aandacht, in plaats van blindelings te streven naar groei ten koste van alles.
Groot worden door klein te blijven. Toegegeven, je wordt dan misschien geen miljonair, maar je creëert een omgeving waar mensen zich thuis voelen, waar ze weten dat ze duurzame kwaliteit en mensgerichte service kunnen verwachten, niet zomaar een zielloze transactie.
Het is tijd dat we, naast de kennisbedrijven, ook de waarde van deze ondernemers erkennen, ook al zijn ze niet altijd gemakkelijk te meten enkel in termen van omzet of winstmarge. Ze dragen bij aan een rijker en diverser ondernemerslandschap, en herinneren ons eraan dat succes niet alleen gaat om cijfers, maar ook om de positieve impact die je hebt op je onmiddellijke omgeving.
“Laten we niet alleen focussen op de bedrijven die het snelst groeien, maar ook op de ondernemers die het verschil maken ”
Laten we daarom niet alleen focussen op de bedrijven die het snelst groeien, maar ook op deze ondernemers die het verschil maken en daar hun tijd voor nemen, hoe klein ze ook mogen lijken. Want uiteindelijk zijn zij het die collectief onze samenleving op een duurzame en robuuste manier vooruit helpen, niet de handvolle zielloze, schaalbare machines uit Silicon Valley die maximaal waarde willen onttrekken aan de samenleving. En net als België hoeven we niet groot te zijn om groots te zijn.