Heb je weleens een collega gehad die constant benadrukte hoe druk hij of zij het had, met details over de eindeloze taken op zijn of haar bord of de late uren waarop hij of zij werkte? Hoewel het onschuldig lijkt, kan dit gedrag na verloop van tijd aanzienlijke schade aan de werkrelatie toebrengen.
‘Busy bragging’ verwijst naar het regelmatig opscheppen over iemands drukte of werkdruk om een gevoel van belangrijkheid, productiviteit of toewijding over te brengen. Hoewel het volkomen gerechtvaardigd is om je uitdagingen met vertrouwde collega’s te willen delen, is het zo dat wanneer mensen dit vooral doen om ‘gestresseerd’ en overwerkt over te komen, ze de neiging hebben om de strijd te verheerlijken en de mensen om hen heen van zich te vervreemden.
De onderliggende bedoeling is meestal om een imago van onmisbaarheid en hardwerkendheid uit te stralen, zelfs als de werkelijke doeltreffendheid of resultaten van het werk niet noodzakelijk worden benadrukt. Busy bragging kan een subtiele manier zijn om validatie of bewondering te krijgen van collega’s en meerderen.
Een onderzoek uit 2024, gepubliceerd in het tijdschrift Personnel Psychology, onderzocht dit fenomeen en ontdekte dat het meestal negatieve interpersoonlijke gevolgen heeft op de werkplek.
Hier zijn twee redenen waarom druk opscheppen de relaties op de werkplek beïnvloedt, volgens het onderzoek.
1. Het maakt mensen onaardig
Onderzoekers ontdekten dat ‘Busy Bragging’ vaak averechts werkt omdat collega’s stress opscheppers vaak als minder competent beschouwen, waarschijnlijk omdat ze niet weten hoe ze hun tijd, stress of werklast effectief moeten beheren.
Als iemand het altijd druk heeft maar geen evenredige resultaten boekt, kan dat leiden tot twijfels over zijn productiviteit. Ze kunnen worden gezien als iemand die moeite heeft om prioriteiten te stellen of werk te delegeren en die zich bezighoudt met constant klagen en zelfpromotie.
Onderzoekers ontdekten dat zulke mensen ook als minder warm en sympathiek worden gezien. ‘Busy Bragging’ richt zich vaak op iemands werklast en prestaties, wat egocentrisch en arrogant kan overkomen.
Door de nadruk te leggen op hun eigen werkdruk, kunnen zulke personen onbedoeld de inspanningen en uitdagingen van hun collega’s afwijzen of minimaliseren. Dit kan wrevel opwekken, vooral als anderen net zo hard werken zonder erkenning te zoeken. Het kan ook worden gezien als een gebrek aan interesse of empathie voor anderen, waardoor ze minder warm en toegankelijk lijken.
Daarnaast kunnen collega’s ‘Busy Bragging’ vervelend vinden, vooral als het vaak gebeurt en overkomt als een verzoek om sympathie of aandacht. Na verloop van tijd kunnen ze ongevoelig worden voor de klachten van de ‘busy bragger’ en zich minder inleven in hun situatie. Ze kunnen gaan geloven dat de persoon overdrijft en onoprecht is.
Bijgevolg ontdekten onderzoekers dat collega’s van een ‘busy bragger’ minder geneigd zijn om hen hulp te bieden. Ze kunnen denken dat iemands stress aan zichzelf te wijten is door inefficiëntie, waardoor ze minder sympathiek zijn of zich zorgen maken dat hun bijdragen of suggesties zullen worden beantwoord met nog meer klachten in plaats van dankbaarheid.
Collega’s kunnen ook het gevoel hebben dat hun inspanningen om te helpen niet zullen worden beantwoord, omdat een drukke opschepper meestal gefocust is op zijn eigen stress. Ze kunnen het gevoel hebben dat helpen geen verschil maakt omdat ze altijd wel iets nieuws vinden om over te stressen.
Verder blijkt uit onderzoek dat mensen bescheiden collega’s sympathieker vinden. ‘busy bragger’ werkt dus averechts omdat het niet helpt om steun te verwerven en het doet ook afbreuk aan het beeld dat een stress opschepper van zichzelf wil hebben.
2. Stress is besmettelijk
Onderzoekers ontdekten dat collega’s, die opscheppen over stress, zich gestresseerd voelen en meer kans hebben op een burn-out.
Onderzoek toont aan dat de stress van de ene persoon kan overslaan op een andere persoon in dezelfde sociale omgeving. Ten eerste, door drukte op een voetstuk te plaatsen, kunnen busy braggers anderen doen twijfelen of ze wel genoeg doen.
Ten tweede schept dergelijk gedrag ook een precedent dat overbelast zijn een norm of verwachting is en kan het een druk creëren om dat niveau van druk zijn te evenaren. Dit kan een stressvolle werkcultuur voeden waarin de schijn van druk zijn meer gewaardeerd wordt dan werkelijke prestaties en welzijn.
Als teamleden bovendien het gevoel hebben dat ‘Busy Bragging’ wordt beloond of bewonderd, kan dit degenen demotiveren die liever rustig en efficiënt werken zonder aandacht te vragen, waardoor het moreel en de samenwerking binnen het team afnemen.
Bovendien kan het voortdurend horen over de stress van een ander uitputtend en emotioneel slopend zijn. Collega’s kunnen afstand nemen van busy braggers en vermijden hen te helpen om hun eigen mentale gezondheid en emotionele energie te behouden.
‘Busy Bragging’ kan de algehele positieve dynamiek van een werkplek ondermijnen. Als je een busy bragger tegenkomt, benader de situatie dan met empathie, maar voel je niet verplicht om hun stress te absorberen of op te lossen. Stel grenzen om je eigen welzijn te beschermen. Het is belangrijk om een werkcultuur te bevorderen waarin oprechte samenwerking en wederzijds respect worden gewaardeerd boven de schijn van drukdoenerij.
Het is ook essentieel om bewust om te gaan met hoe we praten over onze werkdruk en stress, ons bewust te worden van onbedoeld opscheppen over druk zijn en de onderliggende motivaties aan te pakken. Zelfreflectie en bewuste communicatie zijn essentieel voor het onderhouden van gezonde relaties op de werkplek en het bevorderen van een positievere, efficiëntere en meer ondersteunende werkcultuur.