Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Waarom AccorHotels zijn hotelpanden van de hand doet

Al bijna 10 jaar is de strategie van de CEO van de Accor groep, Sébastien Bazin, nauwelijks veranderd. De verkoop van het resterende vastgoedportefeuille gehuisvest in de dochteronderneming AccorInvest zou het benodigde kapitaal moeten vrijmaken om de internationale expansie voort te zetten.

Al meer dan tien jaar steunt de uitbreidingsstrategie van alle hotelgroepen op een terugtrekking naar hun kernactiviteit (core business) door hun vastgoed zo veel mogelijk uit te besteden. Dit om kapitaal vrij te maken en hun netwerk en omzet sneller uit te breiden door producten en merken wereldwijd te vermenigvuldigen.

AccorHotels is tegenwoordig in meer dan 110 landen aanwezig met 5.682 hotels (waarvan 293 vorig jaar geopend) en ongeveer 10.000 restaurants en bars. ‘In 2025 zullen we ons richten op markten met hoog potentieel: ongeveer 60% van onze openingen zal plaatsvinden in de regio Midden-Oosten, Afrika en Azië-Pacific’, aldus de financieel directeur van de groep, Martine Gerow, tegen AFP.

Het Sofitel Mumbai.

Voor AccorHotels was het al in 2018 de bedoeling om meer dan een hotel per dag te openen. Die aanpak is nauwelijks veranderd. Het mandaat van Sébastien Bazin, de huidige CEO sinds eind 2013, zou tijdens de algemene vergadering van de groep in mei verlengd moeten worden met drie jaar. Dit geeft hem de tijd om binnen minder dan twee jaar het verkoopproces van AccorInvest af te ronden. Deze vastgoeddochter, waarvan de zesde grootste hotelgroep ter wereld, met merken als Ibis, Sofitel, Novotel, Mercure of Pullman, nog 30% van de aandelen bezit.

Sébastien Bazin, de CEO van AccorHotels. Foto Fabrice Malard

Het moment is bijzonder gunstig: na de dip tijdens de pandemie, is de hotelmarkt goed hersteld. Internationale investeerders kijken opnieuw naar het vastgoed dat wordt beheerd door de sterkste hotelgroepen. Dit is momenteel aantrekkelijker dan kantoor- of winkelvastgoed.

Hôtel F1 in het vizier

Het merkenportfolio van de AccorHotels groep.

AccorInvest bezit met name het vastgoed en de activa van het prijsvechtersmerk hôtelF1, dat volgens een recent bericht van Les Echos door de groep verkocht zou moeten worden. ‘AccorInvest heeft dit programma voor de verkoop van activa al ingezet, waarvan ongeveer 50% is afgerond, en F1 maakt deel uit van dit programma’, aldus Martine Gerow, die toevoegt dat haar dochteronderneming ‘haar activiteiten heeft voortgezet, onafhankelijk van het plan voor de verkoop van activa en aanzienlijke meerwaarden heeft gerealiseerd op de verkochte activa’. In 2024 boekte Accor een omzet van 5,60 miljard euro, een stijging van +11%. De divisie ‘luxe en lifestyle’ zag de activiteiten stijgen met +19%, tot 2,58 miljard euro, en de divisie ‘premium, middenklasse en budget’ steeg met +5%, tot 3,10 miljard euro.

‘Nog 25 jaar geleden dachten spelers in de hotelsector dat het bezitten van de panden leidde tot beter beheer in goede banen. Tegenwoordig is het tegenovergestelde waar: om het bedrijf aantrekkelijker te maken en sneller uit te breiden via franchise, is het noodzakelijk om afstand te doen van deze vastgoedactiva die vaak een rem op de expansie vormen’, legt een marktkenner uit.

Latest article