Andrea Giunta, de Canadese zakenvrouw achter het succesvolle modehuis RAE, heeft in België een indrukwekkende carrière opgebouwd. Met vijftien jaar ervaring in het land, laat Andrea zien hoe ze haar dromen heeft waargemaakt en een merk heeft gecreëerd dat zowel nationaal als internationaal in de schijnwerpers staat.
Andrea groeide op in Canada, maar het was haar fascinatie voor Europa die haar uiteindelijk naar België bracht. “Ik droomde altijd al van Europa: de films, de mode, de prachtige landen die zo dicht bij elkaar liggen. Toen de kans zich voordeed, greep ik deze met beide handen aan,” vertelt Andrea.
Modeduo
“Verhuizen naar België heeft een enorme impact gehad op mijn carrière. Een modecarrière is veel minder haalbaar in Canada. Er zijn niet veel merken en produceren en verkopen is veel uitdagender. Dat gebeurt meestal in Europa. En er waren ook weinig modeacademies in Toronto, waar ik toen woonde. Daarom heb ik bedrijfskunde gestudeerd en heb ik gewerkt bij Investment Banking en goudwinning, maar altijd aan de kant van evenementen of investeerdersrelaties en marketing”, aldus Andrea. “Eenmaal in België organiseerde ik grote evenementen over de hele wereld. Er zijn veel overeenkomsten tussen het organiseren van een groot evenement en het creëren van een collectie: beide zijn creatief en vereisen veel aandacht voor detail.”
De echte doorslag om uiteindelijk haar modemerk op te zetten, ontstond doordat ze achter de schermen mee kon kijken bij haar verloofde Hugo Denizli. Hugo is de founder en eigenaar van het label ENES wat gespecialiseerd is in leder én ENES het sales agentschap dat onder meer instaat voor de verkoop van Designer Remix, Baum und Pferdgarten, Stine Goya, ondertussen uiteraard RAE Antwerp en ENES in België en/of Benelux. Daar leerde ze alles van modevoorspelling, ontwerp, productie, verkoop en distributie. “Hugo’s jarenlange ervaring en uitgebreide netwerk in de mode-industrie hebben ons zeker een voorsprong gegeven. We gebruiken elkaar als klankbord en zijn constant bezig met creatieve ideeën en strategische beslissingen,” zegt Andrea. Deze synergie heeft beide merken naar nieuwe hoogten kunnen brengen.
Van 20 naar 70 winkels
RAE werd gelanceerd in 2018 en is zelf gefinancierd. In 2024 wordt er nu een omzet verwacht van 7 cijfers. Het doel was om een collectie te creëren met de perfecte pasvormen, gemaakt van luxe stoffen, vrouwelijk met edge en voor een prijs die betaalbaar blijft. “We begonnen met een kleine collectie van ongeveer zestig stuks en verkochten aan ongeveer 20 winkels. “Op de dag dat ik de eerste bestelling voor RAE binnenkreeg, stond ik met Hugo in de rij op het vliegveld van Boedapest en stonden er twee Canadese backpackers voor ons. Ik was zo opgewonden dat ik op en neer sprong van opwinding. Ik deelde het nieuws met hen en ze waren superblij voor me. Ik zal dat moment nooit vergeten. Het bedrag van die bestelling is wat ik nu in één dag online verkoop. Ik heb ook een showroom in Parijs en in Londen waar ik twee keer per jaar RAE verkoop. In totaal ligt RAE nu in meer dan 70 winkels wereldwijd, inclusief bestemmingen zoals St Barths.”
De doelstelling om een duurzaam merk te zijn is vanaf het begin een kernwaarde geweest. Andrea’s toewijding aan kwaliteit en duurzaamheid heeft ook geresulteerd in samenwerkingen met enkele prestigieuze boetieks in België, zoals ENES, Princess Blue en Dresscode. “Het is een eer om samen te werken met zulke gerenommeerde winkels die een lange geschiedenis hebben in de mode-industrie. Onze aanwezigheid in deze boetieks heeft RAE’s reputatie aanzienlijk verhoogd.”
Onderscheidende factor
Hoewel België een boost heeft gegeven aan de carrière van Andrea, is het natuurlijk ook belangrijk om je te onderscheiden in een modestad als Antwerpen. “Ik denk dat ik dat doe omdat ik een mix ben van Europa en Noord-Amerika, en omdat ik 45 jaar ben, wat mij precies in het midden plaatst. Ik begrijp waar de jeugd en de meer volwassen klanten naar op zoek zijn. Daarom heb ik collecties die draagbaar zijn voor iedereen. Ik werk ook met voornamelijk veganistische ecologische stoffen die gemaakt zijn van gerecycled katoenzaad, cupro, ecovero viscose en biologisch waar ik kan. Ik werk met een van de meest ecologische stoffenproducenten ter wereld.”
Toekomstplannen
De volgende markten die ze wil betreden zijn de Duitse, Zwitserse en Amerikaanse markt. “En ik wil een gebreide en kasjmier hondencollectie te maken. Mijn hond Maple draagt graag gebreide kleding in de winter en ik vind de meeste van de kwaliteit te slecht voor een hoge prijs. Ik weet dat ik dit beter kan, dus dat ga ik doen. En laten we eerlijk zijn, de pluizenbollen zijn gewoon zo schattig in een mooie designertrui.” Ondertussen behoudt ze ook haar focus op haar huidige sterke markten. “Onze groei buiten België is nog relatief nieuw, maar we zien veel potentieel, vooral in Nederland en andere Europese markten. De steun van influencers en de natuurlijke vraag naar Belgische mode hebben ons geholpen om nieuwe deuren te openen.”