Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Tien Belgische bedrijven geven het beste van zichzelf tijdens de Olympische Spelen in Parijs

Niet alleen onze Belgische atleten geven straks in Parijs het beste van zichzelf. Ook verscheidene ondernemingen hanteren de Olympische gedachte. Een selectie van tien Belgische bedrijven die zich alvast plaatsten voor de Zomerspelen.

Het grootste sportevenement ter wereld vergt gigantisch veel voorbereiding en accommodatie. Van technologie, over gastronomie tot kleding. Een plejade van Belgische ondernemingen is betrokken bij de Olympische Spelen van Parijs, die op vrijdag 26 juli afgetrapt worden. Van bekende namen tot kleine familiebedrijven: een overzicht.

1. AB InBev

De bierreus AB InBev heeft alvast goud gewonnen, want het is het enige Belgische bedrijf dat het tot hoofdsponsor van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft geschopt. Tot in 2028 zal ’s werelds grootste brouwer een wereldwijde Olympische partner zijn. In Parijs zal  Corona Cero, een alcoholvrij bier, hét biermerk zijn dat uit de tapinstallaties zal vloeien. Daarmee wil de organisatie de nadruk leggen op een verantwoorde alcoholconsumptie.

Het is alleen maar passend dat we voor de Olympische Spelen Corona Cero naar voren schuiven

Michel Doukeris, CEO van AB InBev: “Bier en sport gaan beter samen, daarom nemen we trots het voortouw als eerste biersponsor voor de Olympische Spelen als wereldwijd Olympisch Partner. Bier is de drank van gematigdheid en keuze. Het is dus alleen maar passend dat we voor deze gelegenheid Corona Cero naar voren schuiven. Dit partnerschap illustreert de mogelijkheid om een positieve impact te hebben en om contacten te leggen met miljarden fans over de hele wereld, terwijl we onze favoriete nationale teams en atleten ondersteunen in hun jacht naar goud.

De commerciële deal tussen AB InBev en de organisator van de Olympische Spelen geldt voor de Zomerspelen in Parijs, de Winterspelen in Milaan in 2026 en de Spelen in Los Angeles in 2028. Ook de Paralympische Spelen zitten vervat in de samenwerking.

2. EVS Broadcast Equipment

Vorig jaar boekte EVS een omzetgroei van net geen 17% (16,9%) naar het recordniveau van 173 miljoen euro. En dat record zal dit jaar opnieuw gebroken worden, want er staan heel wat evenementen op de agenda. Naast de Olympische Spelen, levert EVS immers ook audiovisuele oplossingen voor het EK Voetbal. Het inmiddels 30 jaar geleden opgerichte EVS is een van de wereldleiders in audiovisuele toepassingen voor de productie en het beheer van videocontent. De groep is vooral bekend van haar servers voor vertraagde replays tijdens sportevenementen. Maar het bedrijf uit Seraing levert ook producten en diensten om de kwaliteit van rechtstreeks uitgezonden audiovisuele producties – denk aan sport, nieuws, ontspanning, e-gaming – te optimaliseren. Het beursgenoteerde EVS staat in voor het audiovisuele signaal van opname tot uitzending en zorgt tevens ook voor de indexering en de archivering. Afnemers zijn televisiezenders, productiehuizen en organisatoren van evenementen. Kijkt u naar een live televisieverslaggeving van een voetbalwedstrijd? Of ziet u een slow motion in een live spelprogramma? Dan is de kans groot dat het gemaakt is met EVS-producten.

3. Luminex Network Intelligence

Deze Belgische fabrikant van apparatuur voor gegevensdistributie voor professionele verlichtings-, audio- en videotoepassingen, is bij het brede publiek een nobele onbekende. Het bedrijf richt zich voornamelijk op de entertainmentindustrie. Luminex biedt een compleet assortiment netwerkswitches die zijn gevalideerd voor interoperabiliteit in veel ecosystemen, en biedt AV-ontwerpers en technici geavanceerde technologie om een compleet gegevensdistributiesysteem te bouwen, variërend van kleine opstellingen tot grote evenementen of grote locaties. De technologie van het Genks bedrijf laat toe om licht, video en audio op één netwerk te draaien. Die aansturing wordt gebruikt op grote events. De openingsceremonie van de Paralympics in Athene in 2004 was destijds de eerste klant. Sindsdien ging het razendsnel, met klanten zoals het Eurovisie Songfestival, de Olympische Spelen, Glastonbury festival en wereldtournees van supersterren als Coldplay, Rammstein, of Taylor Swift.

In Parijs zal de technologie van Luminex in het Stade de France ervoor zorgen dat het stadion kan oplichten in verschillende kleuren, gedurende de atletiekwedstrijden. En ook voor de evenementen en ceremonies tijdens de Spelen zal het materiaal worden ingezet.

4. Willaert

Willaert, de familiale groothandel in planten en bomen uit Roeselare mocht meer dan 50.000 planten leveren voor het olympisch dorp. Het bedrijf is daarmee een belangrijke leverancier van de Olympische en Paralympische Spelen deze zomer. De planten werden gebruikt bij de aanleg van twee parken: het Zac Plaine Saulnier bij het olympisch zwembad, en het Cluster des Médias, waar de klimsporten plaatsvinden. De planten werden tijdig aangeleverd, zodat ze tegen de spelen in bloei zouden staan. Omdat het hele olympisch dorp gebouwd is met het oog op duurzaamheid werden ook de planten geleverd in biologisch afbreekbare potten. Het Cluster des Médias wordt na de Spelen omgevormd tot een woonwijk. De planten blijven ook na de spelen aanwezig.

5. Distrimob

Distrimob ontstond in Knokke als leverancier van de traditionele elektrische golfkarretjes. Intussen zijn de activiteiten iets verbreed, en zet het bedrijf in op het leveren van duurzaam vervoer voor verschillende soorten evenementen. “We leveren kleine elektrische shoppingshuttles en evenementenshuttles over heel Europa”, zegt zaakvoerder Jean Pierre Vermeire. “De e-shuttlebussen voor 8 tot 23 personen zijn duurzaam, fluisterstil, trendy en volledig elektrisch met een autonomie van zowat 140 km.” De voertuigen worden door een zusterbedrijf van Distrimob geassembleerd, en kunnen op vraag van de organisator van het event gepersonaliseerd worden. Tijdens de Olympische Spelen zullen de e-shuttlebusjes de atleten vervoeren in en rond het olympisch dorp. “Wij leveren als onderaannemer een vloot elektrische mini-shuttles naar Parijs. Onze klanten zijn onze ambassadeurs vandaar ook geen actieve reclame”, aldus Vermeire.

Belgische bedrijven Olympische Spelen
© Distrimob

6. Bioracer

Bioracer staat al jaren garant voor hoogtechnologische wielerkledij. Het innovatief bedrijf werkt samen met onderzoekscentra en een eigen kenniscentrum om de kledij zo optimaal mogelijk te ontwikkelen zodat het de prestaties maximaal bevordert in tal van wijzigende weersomstandigheden. Bioracer ontwikkelde voor de vorige Olympische Spelen in Tokio aangepaste kledij voor de bijzondere klimatologische omstandigheden, met temperaturen boven de 30°C en een hoge vochtigheidsgraad. Ook voor Parijs heeft Bioracer, in samenwerking met Team Belgium en Belgian Cycling het Olympisch wielershirt voor de Spelen ontworpen. De olympic edition combineert op harmonieuze wijze het Team Belgium Embrace-design, het iconische Belgian Blue, de olympische ringen en de Belgische driekleur. Het wielershirt is inmiddels ook beschikbaar voor de Belgische wielerfans.

7. Caroline Biss

De vrouwelijke atleten worden door het modelabel Caroline Biss gekleed. Het wordt een supervrouwelijke collectie met een hoog glamourgehalte. Het is de tweede keer op rij dat Caroline Biss officiële partner is van het BOIC. Ook in Tokio gingen onze Belgische atletes tijdens de officiële momenten gekleed in elegante outfits van dit Belgische label. De stijl is ditmaal heel anders en dat heeft deels met de locatie van de Spelen te maken: Parijs, dé hoofdstad van de mode. De Olympische collectie van Caroline Biss oogt immers jong, sexy en glamoureus en heeft tegelijk een hoog powergehalte. “We zijn all the way voor stylish outfits gegaan, in een soepel vallende stof met een zijden glans die luxe uitstraalt,” zegt Margot Saelen van Caroline Biss. “Als modeland willen we er helemaal staan. We hebben voor effen silhouetten gekozen, omdat dit het statement-karakter accentueert. Bij het ontwerp van de verschillende outfits hebben we rekening gehouden met de morfologie van de atletes die kunnen variëren, afhankelijk van hun sportdiscipline. En uiteraard ook met de jonge leeftijd van de atletes. Sowieso worden alle outfits op maat gemaakt zodat ze als gegoten zitten.

Belgische bedrijven Olympische Spelen
Caroline Biss – ©Filip Van Roe

We zijn all the way voor stylish outfits gegaan

8. Café Costume

Het Belgische modelabel Café Costume creëert de modieuze look voor de mannelijke atleten.

Bruno Van Gils, de Art director en founder van Café Costume, vond het essentieel om een outfit te ontwerpen die zowel stijlvol als comfortabel was. Het thema voor de Team Belgium outfits is Gala. Hoewel het smoking thema herkenbaar is in de collectie, is er een gedurfde twist toegevoegd door klassieke elementen te combineren met contrastrijk materiaal. De collectie omvat prestigieuze kostuums, varsity jackets, shirts en sergant jackets, gedragen met sartoriale broeken. Atleten hebben de keuze tussen verschillende modellen, waardoor ze hun eigen stijl en persoonlijkheid kunnen laten zien. Aangezien de lichaamsbouw van elke atleet verschilt, wordt elk kostuum op maat gemaakt met aandacht voor vakmanschap.

Belgische bedrijven Olympische Spelen
© Café Costume

Bruno Van Gils benadrukt: “Sportoutfits zijn ontworpen voor de prestatie van de atleet, maar bij ceremoniële outfits heb ik geprobeerd om looks te creëren die stoer, elegant en charismatisch zijn voor mannen. Zelf ben ik fan van verschillende sporten en wanneer ik mijn kostuums draag, zoek ik altijd naar een mix tussen ontspannen en formeel. Het is een grote eer voor mij om mijn vaardigheden als kleermaker en ontwerper in te zetten voor Team Belgium.

9. Ambiorix

Al voor de zesde keer is Ambiorix olympische leverancier van schoenen. Het bedrijf ontwikkelde voor dit evenement twee nieuwe modellen. Voor de mannelijke sporters werd gekozen voor een model met een klassieke design en lijntekening, gecombineerd met een moderne, sportievere zool. Zo krijgt deze schoen een zomerse en kwaliteitsvolle uitstraling.

De vrouwelijke atleten zullen de Olympische Spelen openen op een speciaal ontworpen sneaker, waarbij het zachte suède van de schoen ook verwerkt zit in de zool. “Het comfort van de sporters was onze hoogste prioriteit. Dat is waar Ambiorix voor staat,” aldus Peter Vavedin, zaakvoerder van Ambiorix. De roots van Ambiorix gaan al terug toch in 1895. Toen begon Louis Steyns een schoenmakerij in Verviers en deze werd in 1907 overgebracht naar Tongeren om uit te groeien tot de hedendaagse schoenenfabrikant. Ambiorix produceert op de dag van vandaag jaarlijks zo’n 100 000 paar schoenen in zijn fabriek te Tongeren.

10. Woody

Topsporters verdienen topondergoed: Het is vanuit die overtuiging dat Woody de atleten van Team Belgium tijdens de Olympische Spelen opnieuw voorziet van kwalitatief en comfortabel ondergoed. Na de zomerspelen in Tokio (2021) en winterspelen in Beijing (2022), zal het Woody ondergoed nu met Team Belgium afreizen naar Parijs. “Bij Woody geloven we dat een goede basislaag de sleutel is tot comfort en topprestaties. Woody ondergoed zit perfect, kan tegen een stootje en geeft onze atleten de vrijheid om voluit te gaan”, zegt Steven Van de Velde, Managing Director Woody. “Voor onze mannelijke atleten kozen we opnieuw het Woody-ondergoed in katoen omwille van de stevige ondersteuning. Voor de vrouwelijke atleten gaven we de voorkeur aan ons ondergoed uit het eco-friendly lyocell : ‘ndrwr by Woody’ laat de atleten kennismaken met een duurzamer alternatief voor katoenen ondergoed.” Het was de Gentenaar Michel Van De Velde die in 1993 Woody oprichtte, nadat hij geen vrolijke pyjama voor zijn pasgeboren dochter vond. De rest is geschiedenis.

Latest article