Technogym viert dit jaar zijn 40ste verjaardag met een bijzonder evenement tijdens de Milan Design Week 2024: de tentoonstelling “Design to Move”. Er worden 40 unieke benches, ontworpen door 40 verschillende toonaangevende internationale designers, tentoongesteld. Dit innovatieve project benadrukt de fusie van design met functie, een kenmerk waar Technogym al sinds de oprichting voor staat.
In 1983 begon Nerio Alessandri, de oprichter van Technogym, het bedrijf in de garage van zijn familie. Hij wilde zijn liefde voor technologie en design combineren met zijn passie voor fitness en welzijn. Deze visie leidde niet enkel tot revolutionaire ontwerpen in fitnessapparatuur maar ook tot de creatie van een geheel wellness-ecosysteem. Deze benadering maakte Technogym tot een symbool van “Made in Italy”-excellentie en een vooraanstaand figuur in de wereld van design en gezondheid.
“Niet anders dan Leonardo Da Vinci ons leerde, is beweging de oorsprong van alle vormen van leven. In de afgelopen 40 jaar hebben we mensen geholpen om dagelijks een beter leven te leiden dankzij welzijn. Design is altijd een sleutelelement geweest, een sterke bondgenoot om functionaliteit om te zetten in emotie en behoeften in aspiratie. We zijn trots dat zoveel ontwerpers en kunstenaars bijdroegen aan ons doel om de wereld in beweging te brengen”, verklaart Nerio Alessandri, oprichter en CEO van Technogym.
Een unieke interpretatie van welzijn en functionaliteit
De 40 unieke benches die in de Milan Design Week worden getoond, weerspiegelen de kunsten van ontwerpers zoals Patricia Urquiola, Antonio Citterio, en vele anderen. Elk bracht een unieke interpretatie van welzijn en functionaliteit naar voor, wat resulteert in een scala aan kunstwerken die elk de essentie van beweging vertegenwoordigen. De stukken zijn niet alleen functioneel maar symboliseren ook de integratie van artistieke flair en innovatie die Technogym altijd omarmde.
Het project kwam tot stand door een samenwerking met de beroemde architect en ontwerper Giulio Cappellini, en Bruna Roccasalva. Zij bracht 40 kunstenaars en ontwerpers van internationale allure samen en daagde hen uit om het concept van welzijn te vertalen door hun unieke artistieke en culturele perspectieven. De tentoonstelling verkent de dialectiek tussen het emotionele en het tastbare, iets waar Technogym altijd al in uitblonk.
De impact van deze tentoonstelling strekt zich uit verder dan alleen esthetiek en design, het draagt ook bij aan een goed doel. Na de tentoonstelling worden de unieke benches geveild in samenwerking met Sotheby’s, waarbij alle opbrengsten worden gedoneerd aan UNICEF. Dit weerspiegelt Technogym’s toewijding aan sociale verantwoordelijkheid en hun missie om niet alleen lichamelijk, maar ook maatschappelijk welzijn te bevorderen.
Technogym is een vooraanstaand wereldwijd merk in fitness-, sport- en gezondheidstechnologieën. Het biedt een uitgebreid ecosysteem van verbonden slimme apparatuur, digitale diensten, en on-demand trainingservaringen die toegankelijk zijn via diverse apps. Dit stelt gebruikers in staat om een gepersonaliseerde trainingservaring te hebben, of ze nu thuis zijn, in de sportschool, of onderweg. Technogym is enorm populair en wordt gebruikt door meer dan 50 miljoen mensen in 80.000 wellnesscentra en 500.000 privéwoningen wereldwijd. Het merk is ook de officiële leverancier van de laatste acht Olympische Spelen en een toonaangevend referentiepunt voor sportkampioenen.
Dit artikel is geschreven in nauwe samenwerking met Technogym.