Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Simon Polet, medeoprichter van Merchery: “De uitdaging is om snel maar goed te groeien”

Merchery, een start-up gespecialiseerd in goodies voor bedrijven, werd in 2020 opgericht door twee jeugdvrienden, Simon Polet en Benoit Fortpied. Het bedrijf zet zijn razendsnelle opmars voort, niet alleen in Europa, maar ook in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

De missie van Merchery is duidelijk: de gangbare, vaak weinig ecologische, promotionele artikelen vervangen door duurzame producten van hoge kwaliteit.

Begin 2023 opende Merchery een kantoor in New York. Een jaar later boekt de start-up 15 tot 20% van zijn omzet in de Verenigde Staten. “We bevinden ons in een gigantische industrie. Gelukkig of helaas, laten bijna alle bedrijven of organisaties in de wereld gepersonaliseerde objecten maken. Het is een markt van meerdere miljarden die we van plan zijn ten goede te veranderen”, verklaart Simon Polet, medeoprichter van Merchery, uit aan Forbes België.

Tot de klanten van Merchery behoren een groot aantal spelers uit de private en publieke sector, waaronder de stad Namen, het Europees Parlement, de Europese Commissie, het WWF, KPMG, Dior, New Balance en Yves Saint-Laurent.

Merchery
Merchery

Hoe is het idee voor Merchery ontstaan?

Simon Polet : Na onze studie begonnen Benoit Fortpied en ik met een merk van drinkbussen. We wilden een mooie roestvrijstalen fles maken, een soort modeartikel dat je in je handtas stopt en dat het gebruik van wegwerpplastic vermijdt. Het was een klein project zonder al te veel ambities waar we ’s avonds en in het weekend aan werkten. We richtten ons op particulieren via Instagram en ook in winkels. Na een paar maanden verkochten we onze waterflessen bij Bellerose, Merci Paris en in de Grand Marché in Parijs.

Op een dag vroeg een bedrijf ons om 50 gepersonaliseerde drinkbussen te leveren. We stemden toe en zo is het idee van Merchery ontstaan. Als dat bedrijf een beroep op ons deed, was dat omdat de waterfles duurzaam was, en omdat het de eigenaar van het geschenk hielp om minder plastic te consumeren. Dus besloten we andere objecten aan onze catalogus toe te voegen. We bieden nu kleding in biologisch katoen, Caran d’Ache pennen, Opinel messen, Obut petanqueballen…

Net toen jullie Merchery opstartten, brak de Covid pandemie uit. Heeft dit geen rem gezet op uw plannen?

We beseften dat het een periode was waarin bedrijven goed voor hun personeel zorgden. Veel werknemers werkten van thuis uit. Gepersonaliseerde geschenken waren een manier om hen aan te moedigen, hen te bedanken voor hun inspanningen om op afstand te werken en het bedrijfsmerk bij de werknemer thuis te brengen. Uiteindelijk hadden we geen slechte tijd met de lancering omdat alles heel snel ging.

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen waarmee jullie te maken hadden?

De uitdaging is juist dat we heel snel zijn gegroeid. Het eerste jaar, binnen een paar maanden, boekten we een omzet van 600.000 euro. Het tweede jaar hebben we dat cijfer verdrievoudigd. Het derde jaar bereikten we 3,2 miljoen. En vorig jaar 5 miljoen. Onze uitdagingen waren om snel het team te structureren en onze klanten goed te bedienen, om snel maar goed te groeien. Ook vandaag is dat onze grootste uitdaging.

Hoe zien jullie de toekomst van Merchery? Willen jullie nog meer uitbreiden naar het buitenland?

Begin 2023 hebben we een heel nieuw Amerikaans aanbod gelanceerd. De producten worden gedistribueerd en gesourced in de Verenigde Staten. We zijn ook overal in Europa aanwezig waar onze grootste markten Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn. We hebben ook net een Britse website gelanceerd met prijzen in ponden en een specifieke logistiek voor het VK.

Het bedrijf boert ook goed in de Scandinavische en in Zwitserland en in alle landen die waarde hechten aan kwaliteit en onze waarden delen, namelijk dat kwaliteit boven kwantiteit gaat.

Hoe belangrijk is duurzaamheid ?

Merchery is een B Corp bedrijf, een van de meest veeleisende labels om milieu- en sociale verantwoordelijkheid te bereiken. Bedrijven die dit label dragen, stellen een sociaal en milieudoel centraal in hun missie. Om het label te verkrijgen, is een hoge score nodig op alle aspecten van het bedrijf, of het nu gaat om de manier waarop we functioneren, produceren, transporteren en producten versturen, maar ook over governance, de loonkloof tussen mannen en vrouwen, enz. Het idee is deel uit te maken van een gemeenschap met hoge standaarden. Het belangrijkste is om te groeien, maar goed te groeien. Het idee is om geen compromissen te sluiten, om zo min mogelijk schade aan te richten, want uiteraard heb je altijd een impact op het milieu.

Merchery
Merchery

Latest article