Zakenvrouw Isabelle Bergman (55) zette zes jaar geleden het prestigieuze merk Bergman Jewels op. Al snel werden de gedurfde creaties, geïnspireerd door art deco en verrijkt met kleurrijke edelstenen, een waar icoon in de diamantstad. In de voetsporen van haar visionaire moeder treedt nu ook dochter Florence Strijbosch (25) toe om het erfgoed van het Antwerpse cultmerk voort te zetten.
We zien een immense tafel met kleurrijke juwelen; grote cocktail rings met fonkelende gekleurde edelstenen, kettingen met diamanten en ook hedendaagse manchetknopen met een knipoog naar art deco. Allemaal creaties die meegaan met de tijd, gedurfd en luxueus, perfect voor het dagelijks leven én voor speciale gelegenheden. Erachter Isabelle Bergman, een elegante vrouw die als jong meisje vaak haar vader vergezelde, een gepassioneerde kunstverzamelaar, naar kunst- en antiekveilingen. Daar werd haar liefde voor art nouveau en art deco ontstoken en haar passie voor creativiteit geboren. Deze vroege blootstelling aan moderne kunst vormde het fundament waarop ze later haar eigen juwelenmerk zou bouwen.
Met de recente komst van haar dochter Florence Strijbosch als haar rechterhand, begint Bergman Jewels aan een nieuw hoofdstuk. Samen vormen Isabelle en Florence een krachtig moeder-dochter duo dat nieuwe projecten zal verkennen. Florence werkt niet alleen mee aan de creatieve marketing van Bergman Jewels, maar ontwerpt ook samen met Isabelle de juwelen.
Eigen visie
“Ik heb altijd in de immobiliën sector gezeten, daar mijn man en ik een makelaarskantoor hebben in Antwerpen. Hiernaast ben ik Bergman Jewels begonnen uit passie en de liefde voor juwelen en ontwerpen.” Zes jaar geleden startte ze met haar eerste collectie, gedreven door een onvervulde behoefte in de juwelenmarkt. “Destijds overheersten fijne sieraden in de winkels, maar ik verlangde naar iets anders: een collectie die draaide om weelderige gekleurde edelstenen en gedurfde ontwerpen. Deze passie voor extravagante designs bracht me tot de keuze voor gekleurde edelstenen, die destijds een beetje in de schaduw waren beland. Het is opmerkelijk om te zien hoeveel mensen en merken na verloop van tijd ook de aantrekkingskracht van kleurstenen hebben ontdekt.”
“Onze juwelen worden nu handgemaakt in ons atelier in Antwerpen door de beste Belgische ambachtslieden die bekend staan om hun precisiewerk”, aldus Isabelle. “Ze worden dan ook met diamanten en edelstenen van hoge kwaliteit verwerkt in 18-karaats gouden zettingen. We staan dicht bij het proces en we zoeken zorgvuldig en eigenhandig uitzonderlijke stenen uit of laten ze speciaal slijpen.” Hierdoor zijn unieke stenen verkrijgbaar in een schat aan kleuren, vormen en groottes. “We zijn ervan overtuigd dat elk sieraad niet alleen een weerspiegeling moet zijn van onberispelijk vakmanschap, maar ook de tand des tijds moet kunnen doorstaan en moet kunnen uitgroeien tot een gekoesterd erfstuk die van generatie op generatie wordt doorgegeven.”
“Ik denk dat mijn succes mede te danken is aan het feit dat ik tijd had om alles organisch te laten groeien. Door dit succes werd mijn passie mijn beroep. Door mijn drang naar individualisme en trouw te blijven aan mijn identiteit, en dus niet commercialiteit, zijn er artiesten, fotografen en bekenden uit de modewereld mijn juwelen gaan dragen waardoor ik meer bekendheid heb gekregen.” Zo droeg Rita Ora al op eigen initiatief een van de creaties van Isabelle tijdens de MTV EMA’s in 2022, en ook onze ‘eigen’ Marie Wynants werd door Mathieu Terryn, lead singer van het Vlaamse Bazart, ten huwelijk gevraagd met een prachtig ontwerp van Bergman Jewels.
Instagram als belangrijk kanaal
Maar werpen we een blik op Instagram, dan zijn zij niet de enigen. Instagram is een belangrijk platform voor het kostbare merk. “65 procent van onze sales gebeurt via Instagram, 20 procent via mail en de overige 15 procent telefonisch of via WhatsApp.” Dat ze niet in een winkel of juwelier liggen, is een persoonlijke keuze. “We krijgen veel vraag van winkels om onze collectie te verkopen, maar voorlopig houden we het B2C zonder tussenpersonen.” De reden? Simpel: het perfectionisme van het duo en de uniekheid van de juwelen maakt dat er nog geen winkel is gepasseerd die naadloos bij hun visie past. Wil je een juweel bekijken, dan kan er een afspraak gemaakt worden in Antwerpen. Maar dit kan mogelijks in de toekomst veranderen, want dochter Florence wil nieuwe verkoopkanalen, zoals online retail maar ook samenwerkingen met geselecteerde partners verkennen. En niet alleen in België, want Bergman Jewels krijgt ook meer en meer vraag vanuit het buitenland. Parijs, New York of Texas behoren tot de mogelijkheden. Florence: “Omdat mijn mama uit passie en liefde voor juwelen haar zaak begonnen is en niet een uitgesproken plan had voor de toekomst van haar merk, heb ik het gevoel dat we nog aan de wieg staan van ons potentieel.”
Florence: “Toen ik afstudeerde aan de KULeuven Handelswettenschappen met een master International Business, kon ik alle kanten op qua beroepskeuze. Echter door mijn mama al jaren te volgen en haar hier en daar bij te staan, werd het al snel duidelijk voor me dat ik net als mama dezelfde fascinatie voor juwelen en esthetiek had. Hierdoor was het een logische stap om samen Bergman Jewels uit te breiden.” En dat is een ongelooflijke meerwaarde voor Isabelle. “Nu mijn dochter in de zaak is gekomen, worden beslissingen overlegd, waardoor er een pingpong-effect ontstaat wat extra dynamiek geeft. Het is extra leuk om samen te ontwerpen omdat we complementaire ideeën hebben en elkaar direct begrijpen. Zo kunnen we tijdens het ontwerpen elkaar heel mooi aanvullen en versterken.”
Duurzaamheid van natuurlijke materialen
In een tijd waarin duurzaamheid een steeds belangrijkere rol speelt in de luxe-industrie, is het belangrijk om duurzame praktijken in een merk te integreren. En dat weten Isabelle en Florence ook. Ten eerste streven ze naar ethische sourcing van materialen, zoals goud en diamanten, door samen te werken met leveranciers die zich inzetten voor eerlijke handel en verantwoorde mijnbouwpraktijken. “We geven de voorkeur aan gerecyclede edelmetalen en conflictvrije diamanten om onze ecologische voetafdruk te verminderen en sociale impact te bevorderen.”
Hun core business en DNA draait rond grote gekleurde edelstenen omrand door kleine diamanten. Edelstenen zoals saffieren, smaragden en robijnen zijn vaak afkomstig uit mijnen die kleinschaliger zijn dan diamantmijnen, wat kan bijdragen aan een verminderde ecologische impact. Bovendien kunnen sommige gekleurde edelstenen, zoals smaragden, worden gevonden in landen waar wetten en regelgeving voor mijnbouw strenger zijn, wat kan resulteren in een meer verantwoorde winning van deze edelstenen. “Door te kiezen voor grote gekleurde edelstenen in plaats van grote diamanten, kunnen klanten ook bijdragen aan het verminderen van de vraag naar diamanten die vaak worden geassocieerd met controversiële mijnbouwpraktijken”, legt Isabelle uit. “Het is essentieel om samen te werken met betrouwbare leveranciers die zich inzetten voor ethische en milieuvriendelijke praktijken bij het delven en verhandelen van gekleurde edelstenen.”
Overweging lab grown diamonds
Als reactie op de groeiende vraag naar duurzame, ecologisch en ethisch verantwoorde opties in de juwelenindustrie, hebben ze ook een niche opgericht met lab grown diamonds. Dit zijn diamanten die in een laboratoriumomgeving worden geproduceerd in plaats van onder natuurlijke omstandigheden onder de aardkorst te worden gevormd. Isabelle vergelijkt het met ijsblokjes die je in de supermarkt koopt. De ijsblokjes worden niet uit landen met uitgestrekte gletsjers verkregen, maar geproduceerd in ijsfabrieken. Zijn de ijsblokjes daarom geen echte ijsblokjes? Nee, dat zijn ze wel. “Deze lab gekweekte diamanten bieden een aantrekkelijk alternatief voor vooral de grotere natuurlijk gedolven diamanten. Deze productiemethode resulteert in diamanten van dezelfde chemische, fysische en optische eigenschappen als natuurlijke diamanten, maar met aanzienlijk minder impact op het milieu.” Momenteel is Bergman Jewels volop in een onderzoekende fase, want als er één ding is dat we van ze mogen aannemen, is dat ze nooit zullen inboeten op vakmanschap, authenticiteit en kostbaarheid.