Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

De Brusselse start-up RISH stelt zijn kapitaal open om naast Nouné Muradyan ook Jim Bogaert te verwelkomen

In slechts drie jaar is RISH, opgericht door Nouné Muradyan, uitgegroeid van een ambachtelijk project tot een bloeiend bedrijf met 450 verkooppunten en een ambitie om tegen 2025 op te schalen. Een Belgische succesverhaal rond een product dat even complex als natuurlijk is, dat nu zowel fijnproevers, sommeliers als consumenten aanspreekt die hun alcoholconsumptie willen verminderen.

Het vonkje van een reis

In 2018, terwijl ze als consultant in de energiesector werkt, ontdekt Nouné kombucha tijdens haar opdrachten in Midden-Amerika. Deze gefermenteerde, ambachtelijke drank, zowel complex als natuurlijk, wordt haar favoriete alcoholalternatief. “Ik vroeg me af waarom niemand deze drank in Europa had geëxploiteerd. Maar ik had op dat moment absoluut niet het idee om er een bedrijf van te maken.” In 2020 verandert alles. Gedwongen door de pandemie terug te keren naar België, besluit Nouné haar interesse in kombucha om te zetten in een ondernemingsproject. “Ik had nooit overwogen om in België te blijven, maar Covid dwong me om mezelf opnieuw uit te vinden. Ik wilde altijd al mijn eigen bedrijf starten, en dit was de perfecte gelegenheid.”

Rish Kombucha
Kombucha is een thee die wordt gefermenteerd in een luchtdichte container, waar een cultuur van gisten en bacteriën in de vorm van een witte, enigszins rubberachtige schijf wordt geplaatst. ©RV

Een razendsnelle groei

RISH werd in maart 2021 opgericht met slechts drie klanten: Animo, Le Petit Mercado en Urban Therapy. De kleine start-up beleeft al snel een razendsnelle opmars. In zes maanden heeft het merk 50 klanten en een distributeur. Vandaag, samen met 6 medewerkers, produceert het 300.000 flessen per jaar, beschikbaar in 450 verkooppunten, waarvan 80% in de horeca. Een strategische positionering die RISH tot een gewild alternatief heeft gemaakt, zowel voor gastronomische adressen (Le Coq aux Champs, L’Eau Vive, Le Chalet de la Forêt…) als voor restaurants en cafés die hun menu zorgvuldig samenstellen (Seven, Batch, Nightshop…). “Ik heb één van mijn zwakheden omgezet in een kracht. Omdat ik maar een beperkt aantal flessen kon verkopen, was ik erg selectief met mijn verkooppunten. Ik wilde adressen die volledig in lijn waren met de positionering van RISH, om er geen supermarktproduct van te maken dat op de plank blijft liggen. Ik wilde de sommelier ontmoeten en hem praktisch tot ambassadeur van het product maken, omdat hij er zelf door overtuigd was.” De retail vertegenwoordigt slechts 20% van de verkooppunten, met veel biologische adressen zoals Séquoia, Brut of Rob.

Rish kombucha
Rish komt in 4 varianten: original, hibiscus, gember en basil smash. ©D.R.

Eerste kapitaalopening

Tot nu toe was Nouné de enige eigenaar en aandeelhouder van RISH. “Het bedrijf werd opgericht met eigen middelen, zonder investeerders, industriële groepen of partners”, legt ze uit. “Maar gezien de volwassenheid van het project en zijn aanhoudende groei, had ik een partner nodig.” De ondernemer kondigt het exclusief aan bij Forbes. Vanaf 2025 werkt ze samen met Jim Bogaert, een serie-ondernemer die onder andere de restaurants La Meute en de bar la Famille oprichtte en bijna tien jaar ervaring heeft in de horeca. “Jim zal zijn netwerk en onmisbare operationele expertise inbrengen, terwijl ik mij kan concentreren op productontwikkeling en commerciële strategie. Het is een perfecte complementariteit”, verduidelijkt ze.

RISH Kombucha
Nouné Mouradian, oprichter van RISH Kombucha ©D.R.

De toekomst: van start-up naar scale-up

Met een omzet die volgend jaar een miljoen euro zal bereiken en een investering van 250.000 euro in een geautomatiseerde productielijn, staat RISH op het punt een nieuw tijdperk in te gaan. Het doel? Zijn productievermogen vertienvoudigen en nieuwe markten betreden. “Tot nu toe zijn we organisch gegroeid, maar met de automatisering van het bottelen kunnen we ons nog meer concentreren op de ambachtelijke kwaliteit van onze dranken”, besluit Nouné.

Lokale en ambachtelijke productie

Deze ambachtelijke kwaliteit staat centraal in de identiteit van het merk. In tegenstelling tot veel concurrenten beperkt RISH zich niet tot een eenvoudig recept op grote schaal geproduceerd in uitbestede fabrieken. Vanaf het begin koos Nouné voor een ander model: een stedelijke productiestudio, eerst in Sint-Joost en daarna in Anderlecht, waar elke fles met de hand wordt gemaakt. “We pasteuriseren onze producten niet, wat de voedingsstoffen en levende micro-organismen uit de fermentatie behoudt. Dat is wat onze dranken onderscheidt van veel anderen op de markt,” legt ze uit. Yugen, BeKombucha, JAAR… kombucha-merken duiken overal op, dus het is belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie. Om dit te bereiken, heeft RISH onder andere een nieuwe alcoholvrije pet’ nat’ geïntroduceerd. “We hebben geprobeerd de sensatie van een Champagne of een natuurlijk bruisende wijn na te bootsen, door edelere ingrediënten te combineren zoals wilde vijgenbladeren of knopjes van de damastroos.”

rish kombucha
RISH’s alcoholvrije bruisende natuurlijke wijn. ©D.R.

Gefermenteerde producten, een kansrijke markt

Er is nog nooit zoveel gesproken over fermentatie als nu. Toch zijn de meeste alcoholische dranken, die we al eeuwenlang drinken, gefermenteerd, herinnert Nouné ons eraan. “Wijn, Champagne, bier, cider… zijn gefermenteerde dranken, maar we staan er niet bij stil. We hebben het erover in het geval van Kombucha, omdat het een nieuwe en alcoholvrije drank is. Toch heeft het ook een complexiteit, aroma’s, een lange afdronk… Het productieproces begint in tanks, we enten onze thee-infusie met gisten en bacteriën, we laten het fermenteren en gedurende de dagen nemen we monsters, meten we de pH-waarde, de brix, het zuurgehalte om te bepalen of de fermentatie werkt… het is uiteindelijk hetzelfde werk als dat van een wijnmaker.” De fermentatie komt eigenlijk van de gisten en bacteriën die micro-organismen creëren die deze complexiteit aan Kombucha geven. “We observeren tegenwoordig een steeds grotere bewustwording rond welzijn en de schadelijke effecten van alcohol. Mensen weten nu dat fermentatie een reeks voordelen biedt. De levende micro-organismen helpen de darmflora te herstellen, verbeteren de spijsvertering, verhogen de beschikbaarheid van voedingsstoffen en zorgen er zo voor dat we ons beter voelen. We kunnen het niet vaak genoeg herhalen, onze maag is ons tweede brein.”

Latest article