Rendement op investering (ROI) is een metric die gebruikt wordt om de winstgevendheid van een investering te begrijpen. ROI vergelijkt hoeveel je hebt betaald voor een investering met hoeveel je hebt verdiend om de efficiëntie ervan te evalueren. Laten we kijken naar hoe het wordt gebruikt door zowel individuele beleggers als bedrijven.
Wat is ROI?
Wanneer je geld steekt in een investering of een zakelijke onderneming, dan krijg je met ROI inzicht in hoeveel winst of verlies je investering heeft opgeleverd.
Rendement op investering is een eenvoudige verhouding die de nettowinst (of het nettoverlies) van een investering deelt door de kosten ervan. Omdat het wordt uitgedrukt als een percentage, kun je de effectiviteit of winstgevendheid van verschillende investeringskeuzes vergelijken.
ROI is nauw verwant aan maatstaven als rendement op activa (ROA) en rendement op eigen vermogen (ROE).
Hoe bereken je ROI?
Om rendement op investering te berekenen, deel je het bedrag dat je hebt verdiend met een investering – vaak de nettowinst genoemd, of de kosten van de investering min de huidige waarde – door de kosten van de investering en dat vermenigvuldigen met 100. Het resultaat wordt als percentage weergegeven. Hier zijn twee manieren om deze formule weer te geven:
ROI = (Nettowinst / Investeringskosten) x 100
ROI = (Contante waarde – kosten van investering / kosten van investering) x 100
Stel bijvoorbeeld dat je vorig jaar $5.000 in het bedrijf XYZ hebt geïnvesteerd en deze week je aandelen hebt verkocht voor $5.500. Dit is hoe je je ROI voor deze investering dan zou berekenen:
ROI = ($5.500 – $5.000 / $5.000) x 100
Je rendement op je investering in bedrijf XYZ zou 10% zijn. In dit eenvoudige voorbeeld wordt geen rekening gehouden met vermogenswinstbelasting of eventuele kosten voor het kopen of verkopen van de aandelen, maar een meer realistische berekening zou deze wel meenemen in de kosten van de investering.
Het resulterende percentage van de berekening is de superkracht van ROI. In plaats van een specifiek dollarbedrag te nemen, kun je dit percentage gebruiken en vergelijken met het ROI-percentage van andere beleggingen in verschillende activaklassen of valuta’s om te bepalen welke het hoogste rendement oplevert.
Hoe gebruik je ROI?
Gewone beleggers kunnen ROI gebruiken om hun wallets te evalueren, maar het kan ook gebruikt worden om bijna alle soorten uitgaven te beoordelen.
Een bedrijfseigenaar kan ROI bijvoorbeeld gebruiken om het rendement op de kosten van reclame te berekenen. Als het uitgeven van $50.000 aan reclame $750.000 aan verkoop genereert, zou de bedrijfseigenaar een ROI van 1.400% krijgen op de advertentie-uitgaven. Op dezelfde manier zou een vastgoedeigenaar die over nieuwe apparatuur nadenkt de ROI van twee verschillende renovatieopties kunnen overwegen, waarbij rekening wordt gehouden met de kosten en mogelijke huurverhogingen, om de juiste keuze te maken.
Onthoud wel dat ROI slechts zo goed is als de cijfers die je bij je berekening gebruikt. ROI kan risico’s of onzekerheid niet uitsluiten. Wanneer je ROI gebruikt om te beslissen over toekomstige investeringen, moet je nog steeds rekening houden met het risico dat je projecties van de nettowinst te optimistisch of zelfs te pessimistisch kunnen zijn. En, zoals met alle investeringen, is historische prestatie geen garantie voor toekomstig succes.
Wat is een goede ROI?
Volgens de conventionele wijsheid wordt een jaarlijkse ROI van ongeveer 7% of meer beschouwd als een goede ROI voor een belegging in aandelen. Dit is ook ongeveer het gemiddelde jaarlijkse rendement van de S&P 500, rekening houdend met inflatie.
Omdat dit een gemiddelde is, kan je rendement in sommige jaren hoger zijn en in andere jaren lager. Maar over het algemeen zal het rendement rond dit bedrag liggen.
Dat gezegd hebbende, het bepalen van de juiste ROI voor je beleggingsstrategie vereist een zorgvuldige afweging in plaats van een eenvoudige benchmark. De S&P 500 is bijvoorbeeld misschien niet geschikt voor het risiconiveau dat je bereid bent te nemen of de activaklasse waarin je belegt. Om de ROI te berekenen die gunstig voor je is, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Hoeveel risico kan ik me veroorloven?
- Wat gebeurt er als ik het geld verlies dat ik investeer?
- Hoeveel winst heb ik nodig voor deze investering om het vooruitzicht van geld verliezen aan te kunnen?
- Wat zou ik anders met dit geld kunnen doen als ik deze investering niet doe?
Beperkingen van ROI
ROI is niet zonder beperkingen. Eerst en vooral houdt ROI geen rekening met tijd.
Als een investering een ROI van 20% had over vijf jaar en een andere een ROI van 15% over twee jaar, dan kan de basis ROI-berekening je niet helpen om te bepalen welke investering de beste was. Dat komt omdat het geen rekening houdt met samengestelde rendementen in de loop van de tijd.
De ROI op jaarbasis kan deze beperking omzeilen. Om de ROI op jaarbasis te berekenen, moet je even rekenen. De waarde “n” in het superscript hieronder is belangrijk, omdat het staat voor aantal jaar dat de investering wordt aangehouden.
ROI op jaarbasis = {[1 + (Nettowinst / Kosten van investering)] (1/n) – 1} x 100
Als je een wallet met effecten hebt met een waarde van $35.000, en vijf jaar later was je portefeuille $41.000 waard, dan zou je een ROI op jaarbasis hebben verdiend van 3,22%. De formule ziet er dan als volgt uit:
ROI op jaarbasis = {[1 + (6.000 / 35.000)] (1/5) – 1} x 100 = 3,22%
Nauwkeurige ROI-berekeningen zijn afhankelijk van het in rekening brengen van alle kosten, niet alleen de initiële kosten van de investering zelf. Transactiekosten, belastingen, onderhoudskosten en andere bijkomende uitgaven moeten worden meegenomen in je berekeningen.
Tot slot kan een ROI-berekening die afhankelijk is van geschatte toekomstige waarden, maar die geen enkele risicobeoordeling bevat, een probleem vormen voor investeerders. Het is gemakkelijk om verleid te worden door een hoge potentiële ROI. Maar de berekening zelf geeft geen enkele indicatie over hoe waarschijnlijk dat soort rendement zal zijn. Dit betekent dat beleggers voorzichtig moeten zijn.
Conclusie
ROI is een begrijpelijke en eenvoudig te berekenen metric om het rendement van een investering te bepalen. Met deze veelgebruikte berekening kun je de verschillende beleggingsopties met elkaar vergelijken.
Maar ROI kan niet de enige metric zijn die beleggers gebruiken om hun beslissingen te nemen, omdat het geen rekening houdt met risico of tijdshorizon, en het een exacte meting van alle kosten vereist. Het gebruik van ROI kan een goede plek zijn om te beginnen bij het evalueren van een investering, maar laat het daar niet bij.