Qonto, Europees leider in oplossingen voor financieel beheer voor kmo’s, mkb’s en zelfstandigen, zet zijn internationale expansie voort en kondigt vandaag aan dat het vanaf 1 oktober in België wordt gelanceerd. Dit strategische initiatief heeft tot doel de behoeften van kmo’s en ondernemers in België tegemoet te komen. De lancering in België markeert een belangrijke stap in het groeitraject van Qonto. Het bedrijf lanceert ook in Oostenrijk, Nederland en Portugal, met de ambitie om tegen 2026 de financiële oplossing bij uitstek te worden voor een miljoen ondernemers en zelfstandigen in Europa.
Vanaf dag 1 een Europees bedrijf
Sinds de lancering in 2017 heeft Qonto als missie om KMO’s en freelancers in heel Europa zo goed mogelijk te ondersteunen bij de dagelijkse zakelijke bank- en financiële verrichtingen.
Qonto heeft al bewezen dat het in staat is om nieuwe markten te betreden en op te schalen, zoals blijkt uit de succesvolle uitbreiding naar Italië en Spanje in 2019 en naar Duitsland in 2020. Qonto is de eerste online zakelijke rekening die een licentie voor een betalingsinstelling heeft gekregen van de Franse toezichthoudende autoriteit ACPR (Autoriteit voor prudentiële controle en resolutie). Qonto kan zijn licentie doorgeven aan elk ander EU-land, wat de lancering in extra Europese markten vereenvoudigt. De internationalisering van Qonto is sinds de lancering goed ontvangen, waarbij Duitsland, Spanje en Italië een samengestelde jaarlijkse groei van 86% voor klanten en een samengestelde jaarlijkse omzetgroei van 138% genoten sinds hun eerste jaar van operatie (december 2020-december 2023).
7 jaar na de lancering in Frankrijk, wordt Qonto nu vertrouwd door een half miljoen bedrijven in Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland en heeft het een groeiend team van 1.600 medewerkers in heel Europa. Deze laatste uitbreiding betekent dat Qonto haar potentiële markt vergroot van 12,8 miljoen MKB’ers naar 17,4 miljoen.
Een strategische expansie in België om de groei te versnellen
Vanaf 1 oktober kunnen Belgische bedrijven hun account aanmaken op Qonto.
België vertegenwoordigt met zijn 812.000 ZKO-KMO’s en zelfstandigen en een totale markt van 616 miljoen euro een veelbelovende kans voor innovatie in de financiële dienstverlening. Deze markt, die voornamelijk wordt bediend door traditionele banken, is klaar voor de komst van Qonto, die strategisch gepositioneerd is om innovatieve financiële oplossingen aan te bieden, perfect aangepast aan de specifieke behoeften van de Belgische ZKO-KMO’s en zelfstandigen.
Qonto is perfect gepositioneerd om zijn internationale ontwikkeling voort te zetten in een competitieve omgeving, dankzij een lokale aanpak en een aanbod aangepast aan elke markt. Voorafgaand aan deze lancering voerden de teams van Qonto diepgaande onderzoeken, enquêtes, rapporten en telefonische interviews uit met lokale MKB-bedrijven en freelancers om de specifieke behoeften en verwachtingen van de markt beter te begrijpen. Ze identificeerden de belangrijkste moeilijkheden waarmee bedrijven te maken kregen bij het beheren van hun rekeningen en probeerden erachter te komen welk financieel instrument voor hen het belangrijkst zou zijn, evenals het voornaamste gebruik van hun rekening. Qonto werkte ook samen met lokale belanghebbenden, zoals kamers van koophandel en tech- en fintech-verenigingen, om ervoor te zorgen dat zijn product in elke markt aan een reële behoefte voldoet.
Alexandre Prot, PDG et Co-fondateur de Qonto, déclare : “Ik ben erg enthousiast over onze lancering in België. Sinds we Qonto hebben opgericht samen met mijn mede-oprichter Steve Anavi, blijft onze ambitie hetzelfde: het opzetten van de eerste Europese financiële management oplossing voor bedrijven. We zijn dit avontuur begonnen door te beseffen dat kleine en middelgrote ondernemingen en zelfstandigen 99% van de Europese bedrijven vertegenwoordigen en 100 miljoen mensen in dienst hebben, maar dat hun behoeften op het gebied van digitalisering en financiële diensten nog steeds grotendeels onbevredigd zijn.
Hoewel België een sterke economische groei doormaakt, ondervinden deze bedrijven vaak moeilijkheden bij de toegang tot financiële diensten die zijn aangepast aan hun specifieke behoeften. Traditionele Belgische banken zijn er niet altijd in geslaagd om te voldoen aan de verwachtingen van hun professionele klanten, die zeer vertrouwd zijn met digitale hulpmiddelen, waardoor er vraag is ontstaan naar meer innovatieve en klantgerichte financiële oplossingen. Door uit te breiden naar België wil Qonto deze leemte opvullen door flexibele, innovatieve en klantgerichte bankoplossingen aan te bieden, waardoor lokale bedrijven hun financiën beter kunnen beheren.
Dit artikel is opgesteld in nauwe samenwerking met Qonto.