Op slechts vijf jaar tijd werd Xiaomi het derde grootste smartphonemerk in België, na de giganten Apple en Samsung. “Nee, onze producten zijn geen gadgets, het zijn kwaliteitsproducten!”, verzekert de baas van de Belgische divisie van het Chinese bedrijf.
Xiaomi is in België vooral bekend om zijn smartphones, tablets en elektrische steps. Maar in China omvat het portfolio zo’n 2.000 verbonden producten! En sommige daarvan, zoals de hierboven genoemde producten, maar ook robotstofzuigers en airfryers, worden hier al iets meer dan vijf jaar verkocht. Dankzij deze jaren is het Chinese merk snel een begrip geworden.
Apple en Samsung op goede afstand van elkaar
Na de ineenstorting van zijn landgenoot en rivaal Huawei als gevolg van Amerikaanse sancties in 2019, sprong Xiaomi in de bres en vestigde het zich geleidelijk op de derde trede van het smartphonepodium in België, zij het met een grote achterstand op het duo Apple–Samsung. In termen van verkochte volumes ligt de Koreaanse technologiereus ver voor, maar het merk Apple ligt voor als het gaat om de waarde per verkocht toestel. iPhones zijn duur, maar Samsung verkoopt ook lage, middenklasse (meer dan 300 euro) en toptoestellen (meer dan 600 euro).
Dezelfde redenering geldt voor Xiaomi, dat in alle verschillende segmenten aanwezig is. Kunnen sommige dan worden omschreven als “rommel” of “gadgets”? “Nee”, zegt Michael Cige, Benelux-directeur van het Chinese merk. “We zijn overtuigd van de waarde en kwaliteit van onze producten, die hun eigenaars tijd en energie besparen. Het zijn geen gadgets; integendeel, het zijn kwaliteitsproducten, waarvoor we de eerlijkste prijzen proberen te vinden.”
Het bewijs hiervan ligt volgens hem in de aftersalesservice van Xiaomi, die “veel minder druk is dan bij andere toonaangevende merken”.
Een uiterst concurrentiële markt
De smartphonemarkt is enorm concurrerend, vooral in de zomer met veel aankondigingen. Eerst waren er de nieuwe opvouwbare telefoons van Samsung, gevolgd door de lancering van Google’s Pixel 9, klaar om te concurreren met de iPhones die enkele weken geleden werden onthuld en bij ons sinds 20 september te koop zijn. En Xiaomi blijft niet achter, want om zijn derde plaats op het podium te versterken, presenteerde het Chinese bedrijf zojuist de 14T (649 euro) en 14T Pro (799 euro) gepresenteerd.
Dit zijn smartphones uit het topsegment, maar ze kosten veel minder dan de nieuwkomers van Samsung, Google en Apple. “Dit zijn eigenlijk versies van onze toptelefoons, die uit de 14-serie die in maart werd gepresenteerd, waarvan we de beste functies hebben genomen en aangepast aan deze versie, aangeboden tegen passende prijzen”, legt Michael Cige uit.
Meer dan 2.000 miljard foto’s tegen 2025
In ieder geval leggen deze smartphones de nadruk op fotosensoren, die onmisbaar zijn geworden, naast artificiële intelligentie. “In 2025 zullen er naar verwachting meer dan 2.000 miljard foto’s worden gemaakt, of 63.000 per seconde, waarvan 94% door een smartphone”, zegt de baas van Xiaomi in de Benelux.
Daarbij komt nog de commercialisering in West-Europa, en dus in België, van de Mix Flip (1.299 euro), een opvouwbare klaptelefoon die enkele maanden geleden in China werd gepresenteerd en die het op dit terrein tegen Samsung wil opnemen.
In jaar werd Xiaomi de op één na grootste verkoper van smartphones, achter Samsung maar voor Apple, volgens gegevens van het adviesbureau Counterpoint. Een prestatie die al in 2021 werd bereikt, maar die deels te wijten lijkt te zijn aan de op dat moment aanstaande lancering van de nieuwe iPhones, die altijd in september plaatsvindt.
Wil Xiaomi hierdoor Samsung en Apple van de troon stoten? Niet echt… “De focus ligt op dit moment op onszelf, om deze derde positie te behouden en de marge op degenen die ons volgen. We bestaan pas 5 jaar… We moeten onze positie eerst stabiliseren,” besluit Michael Cige.