Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

De ondernemersreis van Jani Kazaltzis: “Succes is soms het resultaat van een hele reeks mislukkingen”

We kennen Jani Kazaltzis niet alleen als de bekendste stylist in Vlaanderen, maar ook als een echte ondernemer. Al vaker stampte hij projecten uit de grond, met als recent succes het beauty merk IOAN samen met zijn partner Jens. De weg die hij hier eerst voor aflegde, is er een van vastberadenheid, mislukkingen, en uiteindelijk succes.

Op zeventienjarige leeftijd zette Jani zijn eerste stappen in de entertainmentindustrie. Hij begon te dansen in discotheken en had naar eigen zeggen opvallende outfits nodig. “Ik kocht een naaimachine, haalde patronen bij mijn oma en begon zelf kleding te maken. Mijn eerste outfits hingen met haken en ogen aan elkaar, maar ik vond ze geweldig. Al snel maakte ik ook kleding voor andere dansers en kwam ik terecht in de entertainment business, waar ik artiesten ontmoette.”

Zijn eerste grote doorbraak kwam toen hij Roxanne kleedde voor Eurosong. “Ik ontwierp een leren korset voor haar, gecombineerd met een hotpants, laarzen tot over de knieën en een zweep van Agent Provocateur. De VRT vond het te vulgair, maar ik zette door. De dag erna stond mijn naam in alle bladen. Ik werd benaderd door talloze platenmaatschappijen om videoclips te stylen van artiesten en kreeg mijn eerste contract bij VT4 als stylist.” Dit moment markeerde het begin van Jani’s bekendheid als stilist.

Ondernemende geest

Hoewel Jani een gevierd stilist was, zat het ondernemerschap altijd in zijn bloed. “Ik was constant op zoek naar manieren om een bedrijf op te bouwen,” vertelt hij. Maar het pad naar succes was niet zonder obstakels. Zijn eerste poging, een website waar je kleding kon kopen op maat, mislukte. “Ik was te jong en had niet de juiste mensen om me heen om het te laten slagen.” Later richtte hij zich op het geven van stylingsworkshops, wat wel succesvol bleek te zijn, maar ook andere projecten, zoals het oprichten van een stylingschool, liepen niet zoals gehoopt.

Toch bleef Jani doorgaan. Hij leerde dat mislukkingen deel uitmaken van het proces, iets wat hij verwoordt met een citaat van Vincent van Gogh dat hem altijd heeft geïnspireerd: “Succes is soms het resultaat van een hele reeks mislukkingen.”

Beauty-ondernemer

Een van Jani’s meest recente successen is de lancering van zijn eigen beautymerk, IOAN, dat hij samen met zijn partner Jens Fissers, doctor in de farmaceutische wetenschappen, anderhalf jaar geleden oprichtte. Het idee voor het merk ontstond vanuit een persoonlijke behoefte. “Ik was op zoek naar een product dat me er beter uit kon laten zien zonder make-up. Tanning drops bestonden al, maar ze zorgden bij mij voor mee-eters. Dus besloten we om zelf iets te ontwikkelen.”

Na drie jaar hard werken werd IOAN gelanceerd. Het merk richt zich op snelle en efficiënte skincare-oplossingen, iets waar Jani’s eigen drukke leven model voor stond. “Onze doelgroep bestaat uit mensen zoals wij: fashion- en skincare-liefhebbers met een druk leven. Onze skincare-routine is simpel, maar effectief, met een focus op instant resultaat en langdurige huidverzorging.”

(links) Jani Kazaltzis (rechts) Jens Fissers

Vliegende start

Jani en Jens kozen ervoor om IOAN zelf te financieren, zonder externe investeerders. “We wilden ons eigen ding doen en het merk in volledige vrijheid ontwikkelen.” Hun aanpak heeft zich snel uitbetaald. Binnen één jaar bereikte IOAN de financiële break-even, iets wat ze pas binnen drie jaar hadden verwacht. “Momenteel spreken we nog niet over veel winst omdat alles opnieuw geïnvesteerd moet worden. We brengen nu meerdere producten op de markt en hopen zo ons doel om een jaarlijkse groei van 15% te verwezenlijken. En dit voor de eerste vijf jaar.”

Hoewel het merk al snel voet aan de grond kreeg, is Jani’s ondernemersstrategie er een van geleidelijke, strategische groei. “Stap voor stap groeien”, zegt hij. “Eerst België, dan Nederland en vervolgens verder naar andere Europese landen.” De keuze om nauw samen te werken met hoogwaardige schoonheidsinstituten is een bewuste. “Momenteel werken we met 50 verkooppunten. We werken liever met minder verkooppunten die ons verhaal echt begrijpen en ondersteunen, dan met grote aantallen waar de connectie minder sterk is.”

Jani Kazaltzis

Altijd volhardend

Door zijn carrière heen heeft Jani geleerd dat volharding de sleutel is tot succes. Zijn mantra? “Kijk niet links of rechts als je een visie hebt”, een les die hij leerde van Anna Wintour. “Geloof in wat je wilt doen en ga rechtdoor, anders eindig je met een kopie.” Voor Jani is het belangrijk om zich te blijven omringen met inspirerende mensen en om kansen te grijpen, hoe eng ze ook lijken. “Grijp je kansen en laat angst je niet verlammen. Alles is eng als je het voor de eerste keer doet, maar dat geldt voor iedereen.”

Terwijl IOAN zich blijft ontwikkelen, kijkt Jani ook al naar de toekomst. Zijn doel is om binnen tien jaar met IOAN verspreid te zijn over heel Europa. En zoals altijd is hij bezig met nieuwe projecten. “Ik ben altijd met iets nieuws bezig… maar zoals je al weet, duurt het bij mij vaak wat langer dan bij anderen. Dus jullie zullen nog even moeten wachten.”

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article