Veel meer dan een brouwerij is Brussels Beer Project een alternatieve visie op België, ver van het imago van een stoffig biermuseum. Ondanks de beslissing om te stoppen met exporteren buiten Europa, is het jonge bedrijf nog steeds sterk bezig.
In 2013 verliet Sébastien Morvan zijn geboortestreek Bretagne om samen met zijn vriend Olivier de Brauwere, die hij ontmoette tijdens een uitwisselingsprogramma in Canada, Brussels Beer Project op te richten. Geïnspireerd door de internationale biercultuur besloten de twee vrienden om “een nieuwe wind door de Belgische bierscene te blazen” door nieuwe smaken en ecologische methoden te introduceren.
Respect voor het milieu en een positieve impact op de planeet staan centraal in de filosofie van het Brussels Beer Project. “We hechten veel belang aan het milieu en impact in het algemeen”, zegt Sébastien. Brussels Beer Project is sinds 2022 gecertificeerd als B Corp en legt zich toe op strenge normen voor sociale en milieuprestaties, transparantie en wettelijke verantwoordelijkheid. “We praten over People en Planet”.
Een bier gebrouwen van onverkocht brood
Een van de meest opmerkelijke initiatieven was de creatie van Babylone bier in 2015, het eerste bier ter wereld dat werd gebrouwen van onverkocht brood. “De circulaire economie staat centraal in ons bedrijf. En we brouwen niet alleen met brood: we hebben bieren gelanceerd zoals Tough Cookie, gebrouwen uit gebroken Dandoy-speculaas, en Slow Mo met lokale bieten en peren. We zijn altijd bereid iets nieuws te proberen”.
De inzet van Brussels Beer Project voor het milieu stopt niet bij de circulaire economie. “We werken samen met boeren om gezonde, regeneratieve lokale gerst te krijgen… met respect voor de levende bodem en koolstofvastlegging.” Het doel van de aanpak is niet alleen om kwaliteitsingrediënten te produceren, maar ook om landbouwgrond te beschermen voor toekomstige generaties.
In november 2022 besloot Brussels Beer Project om te stoppen met de export buiten Europa. “Het leek tegenstrijdig om te praten over de impact op het milieu en tegelijkertijd onze bieren te blijven exporteren naar de andere kant van de wereld. Daarom hebben we ervoor gekozen om ons te concentreren op de Europese markt, ook al hebben we onze bieren in meer dan 35 landen verkocht, waaronder de Verenigde Staten en verschillende Aziatische landen”, verklaart Sébastien.
Zonder alcohol
Brussels Beer Project biedt niet alleen alcoholische dranken: het alcoholvrije assortiment, met producten zoals Pico Bello, is een groot succes. “We hebben echt de wens om ons algemene gemiddelde alcoholgehalte te verlagen en ons te specialiseren in alcoholvrije bieren. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar kwaliteitsdranken zonder de effecten van alcohol,” zegt Sébastien.
Met twee stedelijke brouwerijen in Brussel blijft Brussels Beer Project geworteld in zijn gemeenschap. “We wilden brouwerijen voor onze gemeenschap, stedelijk en toegankelijk met het openbaar vervoer en de fiets”, zegt Sébastien. De productiesites zijn ook plaatsen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en delen, en zo bijdragen aan een dynamische lokale economie.