Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Olivia Borlée doet boekje open: hoe ziet het leven eruit na een olympische carrière?

Na het behalen van een gouden medaille op de Olympische Spelen is de vraag: hoe gaat een atleet als Olivia Borlée verder? Wat gebeurt er met je financiële situatie en carrière wanneer de spotlights van het stadion doven? Olivia Borlée bewijst dat een tweede leven na topsport meer dan mogelijk is, als je de sprong durft te wagen naar nieuwe, uitdagende projecten.

De overgang naar het ondernemerschap

“De overstap van een professionele sportcarrière naar het ondernemerschap verliep voor mij best natuurlijk”, vertelt Olivia. Ze had haar carrière al goed voorbereid door studies interieurarchitectuur en styling te combineren met haar sportleven. In 2014, tijdens een moeilijke sportieve periode, begon het idee van een eigen kledingmerk – een merk dat functionaliteit en ethiek combineert met een nieuw esthetisch gezicht. Samen met haar teamgenoot en vriendin Elodie Ouedraogo werd dit plan werkelijkheid. “Binnen twee jaar lanceerden we onze eerste collectie, 42|54. Dat gaf me echt vertrouwen.” Ondernemerschap blijkt echter een geheel nieuwe uitdaging, erkent Olivia. “De stress is deel van de dagelijkse routine, en niet iedereen is altijd 100% toegewijd, iets wat ik in de sportwereld wel gewend was.”

Een nieuwe carrière in de mode

42|54 is inmiddels een vaste waarde, maar Olivia’s dagen zijn verre van saai en vastomlijnd. Ze omschrijft haar huidige carrière als veelzijdig en intens. “Ik ben betrokken bij verschillende projecten, van mode tot televisieproducties, samenwerkingen met merken en inspirerende lezingen. Het strategische en creatieve aspect en de menselijke relaties daarin motiveren me enorm.” Als ondernemer heeft Olivia vaardigheden ontwikkeld die haar buiten de sportwereld brengen: teamleiderschap, zakelijke strategie en creativiteit. “In topsport leef je vaak in een bubbel. Ik heb geleerd mijn netwerk uit te breiden en heb nu een bredere kijk op hoe ik mijn ervaringen kan inzetten om anderen te inspireren.”

De waarde van sponsordeals

Voor Olivia blijft sponsoring een belangrijke inkomstenbron, al ziet het er nu anders uit. “Vandaag zijn deze contracten vaak van kortere duur en meer gefocust op mijn persoonlijke merk en projecten.” Ze werkt graag samen met bedrijven die haar waarden delen op het gebied van duurzaamheid en esthetiek. “Ik vind het essentieel om langdurige samenwerkingen aan te gaan en niet simpelweg als uithangbord te fungeren. Daarom kies ik mijn partners zorgvuldig. Liever kwaliteit boven kwantiteit.” Deze selectieve aanpak zorgt ervoor dat haar samenwerkingen echt impact hebben en ze haar financiële onafhankelijkheid kan behouden zonder concessies te doen aan haar idealen.

© Robin Joris Dullers

Financiële transformatie

Na haar sportcarrière heeft Olivia haar inkomsten gediversifieerd. Waar ze eerst vooral op salaris en enkele sponsors leunde, haalt ze nu inkomsten uit ondernemerschap, partnerships en publieke optredens. Het financiële management na de sport bleek een noodzakelijke vaardigheid. “Ik heb altijd met een visie op de lange termijn gewerkt, zowel in mijn sport als in mijn bedrijf”, legt ze uit. “Vroeger had ik een jaarplan en een plan voor de Olympische cyclus, nu bepaal ik doelen en acties om deze te bereiken.” Dromen zijn voor Olivia een belangrijke motivator: “Mijn dromen motiveren me elke ochtend om op te staan en het beste van mezelf te geven.”

Het gebruik van invloed

Als voormalig olympisch kampioene heeft Olivia een platform dat ze actief inzet voor thema’s die haar na aan het hart liggen. Ze creëert bewustzijn rond duurzaamheid in de mode, een gezonde levensstijl, en mentale gezondheid. “Mijn doel is om mijn invloed te gebruiken om mijn gemeenschap rond deze belangrijke thema’s te inspireren en te betrekken. Ik streef ernaar zo authentiek en transparant mogelijk te zijn”, deelt ze.

Olivia’s overgang van de atletiekbaan naar de modewereld toont niet alleen haar veelzijdigheid, maar ook hoe een atleet een platform kan inzetten om positieve verandering te stimuleren. “Elke dag is een kans om te leren en door te blijven dromen”, zegt ze. “Dit voelt als een prachtige voortzetting van mijn carrière.”

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article