Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Nathalie d’Harveng, manager in balans

Precies vier jaar geleden werd de Brusselse onderneemster Nathalie d’Harveng uitgenodigd bij Forbes in New York om de heerlijke rauwe taarten van haar merk Nats Rawline te pitchen. Sindsdien levert ze gezonde snacks aan alle Wholefoods-supermarkten in de Verenigde Staten, het Apple-hoofdkantoor in Cupertino en het Disney-hoofdkantoor in Los Angeles. Een gesprek in haar atelier in Luik.

«Mijn taarten zijn erg populair in de Verenigde Staten, ook al kosten ze een fortuin» (€ 5,40 voor een duopack in België, $ 10,99 in de VS). “In de VS is het een luxemerk en toch verkoopt het als zoete broodjes.” In eigen land wordt het merk Nats Rawline verdeeld door Delhaize, Carrefour, BioPlanet (groep Colruyt) en de meeste andere biowinkels en kruidenierszaken. Het is in de running voor de bekende B Corp-certificering, die de impact van bedrijven op het milieu meet en de meest duurzame een label geeft. «Je moet je CO2-voetafdruk en je sociale en milieuactiviteiten in kaart brengen … Het is heel veeleisend. Over een paar jaar zullen alle bedrijven dat moeten doen. Hoe ik de certificatie wil bereiken? Voedselresten hergebruiken en mijn klanten te sensibiliseren om geen onverkocht voedsel weg te gooien.”

Een vrouw van de praktijk

Toen Nathalie d’Harveng in 2016 de Delhaize-teams vroeg of er interesse was in de rauwe, veganistische, additievenvrije taarten die ze had ontwikkeld, waren ze meteen enthousiast over het concept. «Ik werkte toen nog in erg kleinschalig. Ik maakte mijn taarten op mijn eentje in mijn keuken en had niet de capaciteit of de middelen om mijn raw cakes op grote schaal te produceren». Het merk met de leeuw bracht haar in contact met Michaël Labro, alias de koning van de macarons. Ze besloten het atelier te delen dat hij net had betrokken in Luik. «De ruimte van 2000 m2 was te groot voor hem alleen. We waren het er snel over eens om onze krachten te bundelen. Hij is waarschijnlijk de persoon die me zakelijk gezien het meest inspireert. Hij heeft de gave om de talenten en sterke punten van elk van zijn werknemers te identificeren. Hij wil niemand kneden, maar laat mensen vrij om hun vleugels uit te slaan. Voor hem is iedereen in zijn bedrijf een ondernemer, elk op zijn eigen gebied. Wat ook heel inspirerend is, is de manier waarop hij altijd zijn product en productiemethoden wil perfectioneren. Ik heb veel van hem geleerd.” Geïnspireerd door het atypische parcours van de PMSweet- CEO werkte Nathalie d’Harveng vijf jaar lang dag en nacht aan haar recepten. «Dankzij al die tijd in het atelier met een koksmuts op mijn hoofd kon ik een technische basis en een solide team opbouwen en, heel belangrijk, een speciale band met iedere medewerker die elke dag voor me werkt.” Nathalie d’Harveng, vol toewijding en passie, besteedt 40% van haar tijd aan de productielijn. De rest van haar tijd ontwikkelt ze marketing- en communicatiestrategieën. «Het product en de processen zijn nu goed ontwikkeld, maar ik blijf betrokken bij de productie. In de beginjaren stond ik 7 dagen op 7 in mijn atelier. Ik huilde elke avond van uitputting. Gelukkig loopt alles nu op rolletjes en kan ik het wat rustiger aan doen, maar ik heb nog altijd de behoefte om bij mijn teams te zijn, op de werkvloer.”

In het Luikse atelier dat Nathalie d’Harveng deelt met ondernemer Michaël Labro, worden elke dag 30.000 rauwe taarten geproduceerd.

Latest article