Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Nathalie Baeten, een zakenvrouw met een neus voor geuren

Met Le Parfum de Nathalie introduceerde Nathalie Baeten-Coucke vier jaar geleden haar eigen, intussen bijzonder succesvolle home en body care lijn. Sinds begin mei is het gamma ook internationaal verkrijgbaar. Het mag duidelijk zijn: de vrouw van de succesvolle ondernemer Marc Coucke is zelf aardig op weg een eigen imperium uit te bouwen.

Interview

Je wilde eerst binnenhuisarchitectuur studeren maar werd uiteindelijk apotheker?

Ik merkte dat ik best sterk was in wetenschappen en apotheker is toch nog altijd een fantastisch beroep waarmee je mensen kan helpen of een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van de wetenschap via nieuwe medicatie, nieuwe behandelingstechnieken, onderzoek… Dat was als jong meisje mijn drijfveer. 

Een verjaardagscadeau was de aanzet voor Le Parfum de Nathalie?

Als kind was ik al gefascineerd door parfums en de heerlijke geur van Anaïs Anaïs van Cacharel. Ik verzamelde parfumflesjes en droomde ervan ooit een eigen parfum te kunnen ontwikkelen. Op mijn 46e verjaardag kreeg ik een cadeau waarbij ik mijn eigen parfum mocht ontwikkelen. Meteen ook de start van mijn avontuur. 

© Le Parfum de Nathalie

Vorig najaar introduceerde je met La F een ultravrouwelijke damesgeur met bloemen en amber en met Nathal 02/le parfum een meer oriëntaalse, jongere ambergeur. Wat is de volgende stap? 

De belangrijkste stap dit jaar is de internationalisering van Le Parfum de Nathalie. Met ‘Nathal’ de nieuwe, jongere lijn die we vorig najaar op de markt brachten, richt ik me naar distributie in de shops van hotels en restaurants. In deze ‘Nathal’ producten zit dezelfde heerlijke, bekende geur van Le Parfum de Nathalie, in een licht herwerkte formule. Maar de look and feel, de hele branding én de merknaam van Nathal is moderner, hipper om het net toegankelijk te maken voor de brede, internationale markt. Hiermee mikken we op 5-sterren en 4-sterren plus hotels, boetiekhotels… De internationale launch is intussen een feit. De bodycare producten van Nathal en het eau de parfum Nathal 02/le parfum zijn sinds begin mei te vinden in de kamers van hotel OKU Ibiza en straks ook in OKU Kos en OKU Andalusia in La Alcadeisa in Spanje. Alychlo, de investeringsmaatschappij van mijn man Marc, is mede-eigenaar van de OKU-hotelketen. Dus daar werken we inderdaad mee samen, al is het gegeven me niet in de schoot geworpen. Ook wij moeten als merk competitief zijn met de andere merken in de hotelwereld.

Is “Made in Belgium” voor jou nog steeds belangrijk?

Alle producten en formules worden in België samengesteld. Alleen voor de productie van onze internationale lijn, was schaalvergroting nodig. Dat kon niet langer in België. Daarom zijn we in zee gegaan met het Franse GM Europe, zowat Europees marktleider in hotelamenities. Zo kunnen we aan de grote vraag voldoen voor tophotels. Maar we staan er wel op dat ze in Frankrijk produceren volgens onze formule, met de correcte verhoudingen en ingrediënten zoals wij ze hebben vastgelegd in onze formules. We willen niet inboeten aan de kwaliteit van onze producten, ook al produceren we grotere volumes. 

© Le Parfum de Nathalie

Waar wil je binnen vijf jaar staan?

Uiteraard willen we die internationalisering de komende jaren doortrekken naar andere hotels in de wereld. Maar tegelijk willen we het select houden. Samen met GM Europe kunnen we bepalen welke hotels we graag als klant zouden hebben, om toch het exclusieve karakter van Le Parfum de Nathalie en Nathal te behouden. Intussen kunnen we geleidelijk aan groeien. Stap voor stap, zodat we een high-premium merk worden dat ruime bekendheid geniet ook buiten Vlaanderen.

“We hebben ambitie, maar niet ten koste van alles”

Je was lang ‘vrouw van’. Droom je er zelf van om miljonair of miljardair te worden? 

Uiteraard zetten we voor onze zaak targets uit en willen we groei bewerkstelligen met groeiende omzetcijfers. We hebben ambitie, maar niet ten koste van alles. Ik wil deze business vooral ook graag blijven doen. Voldoening halen uit de stappen die we zetten, zonder daar cijfers op te kleven. Uiteraard moeten we als bedrijf goede resultaten draaien, marktaandeel verwerven, onze naamsbekendheid laten groeien, maar tegelijk willen we vooral de mensen die onze producten kopen en gebruiken een gelukkig gevoel geven. De magie van iemand die een lovend commentaar geeft op één van onze producten dat maakt me vooral gelukkig.

Een prachtige vrouw die zich – in de ogen van de gemiddelde mens – zowat alles kan permitteren, waaraan wil zij haar eerste eigen verdiende miljoen spenderen? 

Oh, maar dat ga ik niet spenderen, hoor! Wat binnenkomt, investeren we opnieuw. Le Parfum de Nathalie is een op zichzelf staande bedrijf, met alle kosten en omzet, veel stock… daar gaat dus veel geld in om. Wat aan omzet binnenkomt, zal opnieuw geïnvesteerd worden in het bedrijf, om de zaak nog beter te laten draaien en te laten groeien. 

“Geef ons maar de kans om nog lang te doen waar we mee bezig zijn”

Waar droom je zoal van?

Mij gaat het vooral om het geluk en de gezondheid van mijn gezin. We hebben om ons heen al zoveel mensen zien ziek worden, van anderen hebben we afscheid moeten nemen. Je hebt het leven nooit in de hand. Dus geef ons maar de kans om nog lang te doen waar we mee bezig zijn, zodat we onze kinderen een goede toekomst kunnen geven, hen met vertrouwen kunnen begeleiden en hen hun ambities zien waarmaken.

Hebben jullie dochters al laten aanvoelen mee in zee te willen gaan met het Le Parfum de Nathalie avontuur? 

Daar zijn ze (nog) niet mee bezig. Onze oudste volgt nu haar Bachelor Business Administration aan de IE University in Madrid. Ze zullen elk hun eigen koers mogen volgen, want ze moeten doen wat hen gelukkig maakt. Leidt dat naar Le Parfum de Nathalie, dan is dat mooi natuurlijk. Je merkt echt wel dat ze veel interesse hebben in wat ik doe. Ze adviseren me ook graag vanuit hun eigen leefwereld. Ik toon hen ook de nieuwe ontwikkelingen, geuren… ze werken mee op onze events en doen dat uitstekend. Ze posten ook zaken van Le Parfum de Nathalie op social media. Het is fijn om te zien dat hen dat ook bezighoudt en fascineert.

Latest article