Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Aandelen Lululemon dalen met bijna 15% door dreigende tarieven en recessiezorgen voor Canadese retailer

De Canadese sportkledinggigant Lululemon stond vrijdag voor een van zijn grootste beursverliezen ooit. Dit kwam door zorgen over hoe het bedrijf omgaat met een moeilijke macro-economische situatie als gevolg van President Donald Trump’s invoerheffingen, waaronder een 25% heffing op Canadese importen, en de daarmee samenhangende verzwakking van het consumentenvertrouwen.

Belangrijke feiten

  • Het aandeel van Lululemon daalde met 14% tot $293, zijn laagste koers sinds oktober.
  • Vrijdag was de grootste procentuele daling voor Lululemon sinds maart vorig jaar, de op één na grootste daling in de afgelopen vijf jaar en de tiende grootste daling sinds de beursgang van het bedrijf in 2007, volgens gegevens van FactSet.
  • De uitverkoop vond plaats ondanks dat Lululemon de winstverwachtingen van Wall Street voor het laatste kwartaal had overtroffen, omdat investeerders schrokken van de prognose van het bedrijf voor een groeipercentage van ongeveer 3% in 2025, wat het slechtste zou zijn sinds 2020. Verdere commentaren over zwakke consumenten en de impact van de tarieven hebben het aandeel verder doen wankelen.
  • “De dynamische macro-omgeving heeft bijgedragen aan een voorzichtiger consument,” zei Lululemon CEO Calvin McDonald donderdag, toevoegend dat het bedrijf langzamere traffic in Amerikaanse winkels heeft waargenomen.
  • McDonald zei dat de financiële prognose van het bedrijf slechts rekening houdt met een vertraging van 0,2 procentpunt als gevolg van Trump’s Canadese en Mexicaanse tarieven, terwijl Wall Street een veel grotere impact verwacht. Analisten van Bank of America hebben hun winstprognose voor 2025 voor Lululemon met 2% verlaagd om de “druk op de marges” door de tarieven weer te geven.
  • Lululemon was vrijdag het slechtst presterende aandeel op de S&P 500-index, die meer dan 1% daalde na de laatste aanwijzing dat de inflatie in de VS ruim boven het gewenste niveau blijft.

Waarop te letten

Als de invoering van tarieven doorgaat, de inflatie stijgt en het consumentenvertrouwen verder daalt, zal Lululemon “vrijwel zeker” zijn eerste jaarlijkse omzetdaling sinds 2006 ervaren, voorspelde Bernstein-analist Aneesha Sherman in een notitie aan klanten vrijdag.

Centrale quote

“We controleren wat we kunnen controleren,” vertelde McDonald donderdag aan analisten, wat de vaak gefrustreerde houding weerspiegelt van leidinggevenden bij multinationale ondernemingen die navigeren door het veranderende economische landschap.

Opvallend feit

Sherman voorspelde dat Lululemon “ernstig zou worden getroffen” door eventuele tarieven die Trump op Vietnam legt, wat deel zou kunnen uitmaken van zijn “Vrijheidsdag” vergeldende tarieven die volgende week worden verwacht. Hoewel gevestigd in Canada, haalt Lululemon ongeveer 40% van zijn producten uit Vietnam en slechts 4% uit Canada en Mexico, aldus Sherman.

Achtergrond

Tarieven zijn bijzonder uitdagend voor retailers zoals Lululemon, omdat ze ofwel worden gedwongen om de prijzen te verhogen, wat de vraag vermindert, of de invoerheffingen absorberen en de prijzen gelijk houden, wat schadelijk is voor de winstmarges. Eerder deze maand legde Trump een tarief van 25% op alle Canadese en Mexicaanse goederen, hoewel sommige goederen later werden vrijgesteld; die vrijstelling loopt volgende maand af. Talrijke indicatoren wijzen erop dat veel Amerikanen zich voorbereiden op een economische neergang, aangezien de consumentenvertrouwensindex van de Conference Board deze maand naar een dieptepunt in vier jaar is gedaald.

Andere retailers slaan alarm over tarieven

Lululemon is verre van het eerste (en zal niet het laatste) grote bedrijf zijn dat alarm slaat over significante impact van tarieven op hun bedrijfsvoering. Walmart, het grootste bedrijf ter wereld op basis van inkomsten, heeft gewaarschuwd dat Amerikanen waarschijnlijk hogere prijzen zullen zien in hun winkels en ligt overhoop met China vanwege Trumps tarieven. Ford-CEO Jim Farley zei dat de handelsoorlog een “gat zal slaan” in de Amerikaanse industrie en Tesla-CEO Elon Musk, die zichzelf de “eerste vriend” van Trump noemt, klaagde eerder deze week dat de impact op zijn elektrische autobedrijf “nog steeds significant” is.

Dit artikel is geschreven door Derek Saul en vertaald door Forbes.be

Latest article