Na het overweldigende succes van het eerste seizoen van Knokke Off, starten half april de opnames voor het vervolg.
Wanneer we producer Anthony Van Biervliet spreken, is hij volop bezig met de praktische organisatie. Hij glimt van trots als hij spreekt over zijn creatie. Maar niet alleen de producers kunnen tevreden terugblikken. Ook betrokken partijen als de gemeente Knokke-Heist, het modehuis Natan en de investeerders zijn in hun nopjes met de serie.
Je kan niet naast het succes van Knokke Off kijken. Wereldwijd bereikt de reeks een top tien positie op Netflix in 54 landen. Vooral in eigen land was Knokke Off een ongezien succes. Op het platform VRT Max werd het de meest bekeken serie met 7,7 miljoen videostarts. Belangrijk daarbij was de goede score bij de jongeren: de helft van de kijkers waren geen 35 jaar. Ook in Nederland en Frankrijk scoorde de serie zeer goed.
De Nederlandse connectie
“Voor Dingie (NVDR: het productiehuis van Anthony Biervliet) is de Nederlandse connectie zeer belangrijk. Een streamingplatform als Netflix kijkt toch heel anders naar het kleinere, verdeelde België als naar onze noorderburen met een groter en ééntalig publiek. In functie van dat bereik hebben we het scenario en de personages nog aangepast. De jobstudent Daan die aan de slag gaat in de strandbar zou oorspronkelijk uit Aalst komen, maar is nu een Nederlander uit Breda die met zijn moeder op de camping in Cadzand – net over de grens – logeert. Dat heeft zijn effect niet gemist. Nederlanders bekijken Knokke Off
als een Nederlandse serie in een Vlaamse context. Niet voor niets heeft de reeks negen weken lang in de top 10 van Netflix gestaan in Nederland”, zegt Anthony Van Biervliet.
Zijn productiehuis Dingie heeft intussen ook Dutch Filmworks (DFW) als aandeelhouder. “Dat is in de eerste plaats een bekende filmdistributeur, maar de uitstekende relaties met alle spelers uit de sector, en dan met name Netflix, hebben ons heel erg geholpen.”
Van filmzaal naar streaming
Die samenwerking met DFW kwam er in de nasleep van de allereerste productie van Dingie, namelijk De familie Claus. Dat is een kerstfilm met Jan Decleir en ook toen al veel Nederlands acteertalent. “Maar de eerste draaidag was ook het begin van de lockdown. We hadden een groot deel van ons budget uitgeven. Het draaien zelf lag stil en dus hadden we geen zicht op het terugverdienen van die investering. Met de hulp van DFW hebben we dan het hele opzet omgegooid. Ons doelpubliek zat niet meer in de filmzalen, maar wel op Netflix. Met die steun raakte de film toch klaar, en net in die periode werd er heel veel gestreamd omdat niemand nog kon uitgaan door corona. Het werd een groot internationaal succes, onder andere ook in Zuid-Amerika. Daardoor is het trouwens de meest bekeken Vlaamse film ooit geworden”, zegt Anthony Van Biervliet.
Die flexibele aanpak werpt licht op de artistieke en zakelijke filosofie van Anthony Van Biervliet. “Ik wil films en series maken die een groot publiek aanspreken. Het heeft voor mij allemaal geen zin als er geen mensen kijken. Dat gezegd zijnde wil ik ook wel mijn verhalen kwijt. Het idee voor Knokke Off zat al in mijn hoofd sinds mijn zestiende. Dat is ook de reden waarom ik regie ging studeren aan het RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema and Sound).”
Maken wat je verkoopt
Intussen is Anthony Van Biervliet vooral een producer die de zakelijke kant van het filmmaken opvolgt. “Dat gaat in de eerste plaats om de relatie met de klanten. Dat zijn de televisiezenders, de streamers, de filmdistributeurs. Daarbij is het rechtstreeks contact van cruciaal belang om elkaar goed aan te voelen. Ik breng ideeën aan voor mogelijke films of series. In onze gesprekken hoor ik meteen of daar interesse voor is of niet. Ik ondervind dat er steeds meer vertrouwen is onze aanpak. We hebben dan ook een aantal jaren achter de rug waarin we telkens mooie successen hebben geboekt.”
“Maar je moet ook werken aan dat onderling vertrouwen. Ik zorg ervoor dat wat ik verkoop ook gemaakt wordt. Dat mag niet te ver uit elkaar liggen en dat gebeurt meer dan je denkt in onze branche.”
Dat had ook met Knokke Off kunnen gebeuren. Het originele concept gaat over de druk van de ouders op hun kinderen om toch maar te presteren. In een rijker milieu is die druk groter dan in andere lagen van de maatschappij. In de serie zien we de personages in een omgeving van mooie villa’s en exclusieve auto’s. Maar voor deze mensen is deze schoonheid vanzelfsprekend. “Die achteloosheid is heel belangrijk in Knokke Off. Maar in een allereerste gesprek met de ontwerpers en de kleermakers kwamen die met voorstellen die net de nadruk legden op de blingbling. Dat hebben we zeer snel teruggedraaid. We hebben ons meer gespiegeld aan de onopvallendheid van ‘old money’. Zeg maar: een blauw hemd zonder logo. Ook de mooie locaties blijven op de achtergrond: ze zijn er wel, maar we benadrukken ze niet”, zegt Anthony Van Biervliet.
Het ecosysteem
Dat neemt niet weg dat de kijkers die omgeving toch opzoeken. “Ik hoor van de toeristische dienst van de gemeente dat er heel wat mensen naar de filmlocaties komen en er ook posts over maken op TikTok en Instagram”, zegt Anthony Van Biervliet.
Het succes van de reeks heeft ook de naambekendheid van de gemeente een enorme boost gegeven. Een lokale kunsthandelaar getuigt. “Ik kom vaak in Parijs en het valt me op dat daar iedereen Knokke kent. Dat is een enorm verschil met vorig jaar. Dat is allemaal te danken aan Knokke Off, dat via Netflix ook flink bekeken wordt in Frankrijk. En zeker de jongere generatie is helemaal mee.”
Rond zo’n serie ontstaat een heel ecosysteem dat mee investeert en achteraf ook de vruchten kan plukken. Denk maar aan de leveranciers van de wagens die in beeld komen, de kledij, de kunstwerken, de locaties, de dranken. Met Natan had Dingie bijvoorbeeld een overeenkomst over de kledij van de actrices. “Op Instagram zie je nu regelmatig beelden uit de serie met de verwijzing naar de winkels waar je de kleren kan kopen. We stellen vast dat dit voor de merken een heel belangrijke stuk van de marketing is geworden.”
“Met het succes van Knokke Off zien we nu een stijging van de vraag naar visibiliteit van merken.”
Waar die product placement in de eerste reeks nog vooral gebaseerd was op het ruilen van diensten en producten, verandert die aanpak in het tweede seizoen. “Met het succes van Knokke Off zien we nu een stijging van de vraag naar visibiliteit van merken.”
Hoe zit dan de financiering in elkaar?
“Ik wil niet te specifiek ingaan op de cijfers maar de reeks werd gemaakt met de financiële inbreng van Netflix, VRT en Screen Flanders. Daarnaast zijn er ook bedrijven die investeren in de serie via de bekende Belgian Tax Shelter. Dat is goed voor ongeveer een derde van ons budget en dat mag ook niet meer zijn. We moeten voor elke euro die zo binnenkomt, uiteindelijk drie euro uitgeven. Dat is een heel belangrijke bron van inkomsten en is zowel voor de producent, de investeerder als de Belgische overheid een win-win situatie”, zegt Anthony Van Biervliet.
Een stukje van het budget van een film of serie bestaat uit subsidies. “Maar intussen is Knokke Off een commercieel succes. Ik vind niet dat we die subsidies nu nog moeten gebruiken. Daar dienen ze niet voor.”
Belangrijk in de opbrengsten van het productiehuis zijn de royalty’s. Intussen verschijnt De familie Claus elk jaar op de televisie en haalt het productiehuis daar inkomsten uit. “Die rechten zijn interessant in onze portefeuille. Dat doet ons dromen van een voorbeeld als ‘Home Alone’ dat al sinds 1990 elk jaar opnieuw op de buis komt. We zullen wel zien of ook Knokke Off op de lange termijn zo’n succes is”, zegt Anthony Van Biervliet.
Dingie blijft een kleine organisatie met een beperkt aantal vaste medewerkers. “De kunst bestaat erin te groeien met freelancers tijdens periodes waarin we draaien om daarna weer snel te downsizen. Daarnaast moeten we bezig blijven met nieuwe projecten te ontwikkelen en te verkopen. Momenteel zit onze agenda voor de komende jaren goed vol.”
“Knokke Off laat de wereld van de hippe jongeren zien.”
Clover investeert via de Tax Shelter
“Ik ben erg fier dat we met Clover ondersteuning hebben gegeven aan Knokke Off. Dat verloopt via de Belgische Tax Shelter. Dat levert ons enerzijds een fiscaal voordeel op in de vennootschapsbelasting en een financieel rendement. Het echte voordeel zit hem toch in het imago en de naamsbekendheid in een groter netwerk. Er wordt veel over de serie gesproken en het is leuk om dan te kunnen melden dat we het project hebben gesteund. Ook onze aanwezigheid op een event als de avant-première vind ik belangrijk”, zegt Laurent Claes. Hij is partner van verzekeringsmakelaar Clover.
De Belgian Tax Shelter geeft producenten van films en series toegang tot een belangrijke financieringsbron. De investeerders die hierop inschrijven kunnen rekenen op een fiscaal rendement van 5,25% per jaar en een financiële opbrengst die bestaat uit de Euribor plus 4,5 percent per jaar. “Dat maakt dat bedrijven hier nu netto 14,8% op kunnen verdienen op 18 maanden. Dat is hoger dan een tijdje geleden omdat de Euribor gestegen is”, zegt Anthony Van Biervliet.
Natan
De Belgische couturier Natan was zeer betrokken bij de productie van Knokke Off. Het bedrijf zorgde niet alleen voor heel wat kostuums, maar het stelde ook zijn winkel in Knokke ter beschikking van de filmploeg. “Het is de scene waarbij de dames feestjurken kopen voor een huwelijk, maar waar Louise (Pommelien Thijs) na een nachtje uitgaan onwel wordt. Onze winkel komt niet herkenbaar in beeld. Maar onze jurken voor de actrices komen echt goed tot hun recht in de serie”, zegt Pieterjan Van Biesen, de marketingdirecteur van Natan.
Voor Natan is productplacement intussen goed bekend. Ook in Emily in Paris waren er kledingstukken van het merk te zien. Pieterjan Van Biesen volgt ook goed op wat de reacties zijn op sociale media. “Met televisieseries zien we dat we een heel ander publiek bereiken. Anders scoren we goed bij de fashionistas en de influencers, maar met televisie bereik je een veel breder publiek. Sinds Knokke Off kennen ook de mannen onze naam bijvoorbeeld, terwijl Natan niet eens een mannencollectie heeft.”
De boodschap die Natan wil naar buiten wil brengen is het belang van de creativiteit. “Door samen te werken in een televisieproductie maken we de connectie tussen twee creatieve branches. Dat hadden we al eerder gedaan in de muziekscene met de jurk van Marie Wynants toen ze trouwde met Mathieu Terryn van Bazart.”
Gemeente Knokke-Heist
“De beelden van het strand, de mooie villa’s in het Zoute, het natuurgebied het Zwin, de sfeer in de gemeente… gaan nu de wereld rond en dat is een onbetaalbare promotie voor Knokke-Heist. Qua citymarketing is dat echt ongelooflijk. En dat op een internationale schaal. Onze diensten volgen op wat er allemaal verschijnt: er waren bijvoorbeeld artikels in de Italiaanse Corriere della Sera en in de Spaanse krant El Mundo. Al die publiciteit heeft de gemeente trouwens bijna niets gekost. Dat kwam neer op wat ondersteuning tijdens de draaidagen qua parking of aanwezigheid van de politie”, zegt de kersverse schepen van toerisme, Philippe Vlietinck.
“Daarbij is ook de boodschap van belang. Al decennia straalt Knokke-Heist een beeld uit van levenskwaliteit: zon en zee, sfeer, genieten… Dat imago is heel duidelijk naar voren gekomen in de serie. Het grote succes van de serie bij de jongeren is voor ons een groot pluspunt. Op die manier bereiken we een heel nieuwe generatie die kan zien hoe goed het leven hier is. Daarmee doorbreken we ook het stereotype beeld van de Belgische kust met alleen een oudere bevolking. Knokke Off laat net de wereld van de hippe jongeren zien”, zegt burgemeester Jan Morbee.
Is het dan geen bezwaar dat in de serie drugs, alcoholmisbruik en geweld ruim aan bod komen. “Zonder romantiek en drama kan je geen goede televisie maken. Dat is nu eenmaal zo. De serie zet dat wat extra in de verf om het spannend en aantrekkelijk te maken. We weten allemaal dat dat beeld niet overeenstemt met dat van de gemiddelde inwoner van Knokke-Heist”, zegt Philippe Vlietinck.