BBODY, het merk dat vooral bekendstaat om zijn sapkuren, ontstond zes jaar geleden met een startkapitaal van 3.000 euro in de keuken van Jill Cnudde (27). Dat sloeg aan: terwijl ze nog steeds 100% van de aandelen beheert, stevent het gezondheidsmerk dit jaar af naar een omzet van 4 miljoen (EBITA 25 – 30%). “We liggen momenteel voor op schema.”
Jill: “Mijn man en ik hebben BBODY zeer kleinschalig opgericht. We zijn begonnen uit de keuken in ons appartement, vervolgens zijn we verhuisd naar een groter appartement met grotere keuken en hebben we enkele maanden hieruit geopereerd. Daarna hebben we onze productie overgebracht naar een lokale cateraar. We proberen steeds stap voor stap te werken en geen onnodige kosten te maken zodat we gradueel kunnen groeien zonder we hiervoor grote kapitalen nodig hebben van banken of externe investeerders.” Momenteel werkt ze met 8 fulltimers in de kantoren en productieruimtes grenzend aan haar huis in Schilde.
Trends tijdig herkennen
BBody kennen we vooral vanwege de sapkuren die ze zelf ontwikkelde, maar ondertussen heeft ze een aantal bijzondere samenstellingen op de markt gebracht voor B2B en B2C. Haar sapjes, supplementen, thee en meer bevatten natuurlijke ingrediënten van over de hele wereld om bij te dragen aan een ‘gezond lichaam zonder onzekerheden’. “Ik probeer BBODY te positioneren als een innovatieve trendsetter door te focussen op producten die nog niet beschikbaar zijn in België. Zo blijven we onze concurrentie voor. We zijn bijvoorbeeld nog steeds de enige in België met ons anti-aging voedingssupplement NAD, en we waren de eerste ter wereld met onze onlangs gelanceerde ‘tea vinegar’ in samenwerking met Roger van Damme. We merken wel dat concurrenten ons goed in de gaten houden en snel op onze trends proberen in te spelen. Dit motiveert ons om te blijven innoveren en steeds een stap voor te blijven.” Voor een bedrijf als BBODY is het dus cruciaal om markttrends vroeg te herkennen en hier als pionier op in te spelen. “Wanneer we bijvoorbeeld een nieuw voedingssupplement willen lanceren, heeft dit gemiddeld een doorlooptijd van 6 tot 12 maanden. Daarom is het belangrijk om trends vroeg te identificeren, zodat we het juiste product op het juiste moment kunnen lanceren.”
De producten zijn verkrijgbaar via haar webshop én ondertussen bij een 1000-tal verkooppunten, zoals Albert Heijn. “De webshop loopt op volle toeren, maar het aandeel zal steeds kleiner worden nu ons B2B kanaal de bovenhand begint te nemen.”
Influencer marketing
“In de beginjaren van BBODY hebben we sterk ingezet op influencer marketing, wat ons hielp om snel naamsbekendheid op te bouwen. De laatste jaren zijn sociale mediaplatformen echter wat verzadigd geraakt, wat ons dwong om onze strategie aan te passen. Ik geloof echter sterk dat het succes van een bedrijf uiteindelijk afhangt van de kwaliteit van de producten. Je kunt een geweldige marketingstrategie hebben, maar als je producten niet werken, zullen klanten ze niet opnieuw kopen. Bij BBODY combineren we kwalitatief en innovatief hoogstaande producten met de juiste promotie door influencers, wat heeft bijgedragen aan ons succes”, aldus Jill.
Van vastgoedmakelaar naar gezondheidsgoeroe
“Mijn grootste uitdaging was om te leren hoe je een bedrijf runt. Ik was aan het studeren voor vastgoedmakelaar en ineens moest ik facturen maken, een boekhouding bijhouden en omgaan met de logistieke uitdagingen van een online verkoopplatform. Ik ben altijd van mening geweest dat je moet focussen op waar je goed in bent en je moet laten bijstaan door mensen die sterk zijn in de aspecten waar je zelf minder goed in bent. Daarom heb ik na twee maanden een administratief medewerker in dienst genomen en besteedde ik een deel van de productie uit aan een lokale cateraar, zodat ik me volledig kon richten op marketing en productontwikkeling.”
“De grootste kostenpost is dan weer ongetwijfeld de financiering van onze voorraad. Onze producten worden vaak in het buitenland ingekocht, zoals matcha uit Japan en collageen uit IJsland. Deze leveranciers verwachten onmiddellijke betaling bij afhaling, wat een grote druk op onze cashflow zet, vooral gezien de transporttijd van enkele weken. Een goed voorraadbeheersysteem is daarom essentieel om deze kosten efficiënt te beheren en overbodige uitgaven te minimaliseren.”
Klaar voor een internationale doorbraak
“Ik zie BBODY verder groeien op internationale markten. We werken elke dag met ons team aan het uitbreiden van ons netwerk en het sluiten van grotere internationale deals. Voor mij zijn er geen grenzen voor een bedrijf als BBODY. We zijn momenteel nauw in contact met grote supermarktketens die ons zullen helpen om onze producten op een gemakkelijke manier naar de eindconsument te brengen.”
“Mijn leven als ondernemer en mijn privéleven zijn symbiotisch met elkaar verbonden. Ik werk elke dag, op elk moment van de dag. Ik beantwoord gemiddeld enkele honderden Instagram-berichten per dag, op elk mogelijk moment, dus ik heb nooit echt het gevoel dat mijn werkdag erop zit. Verder is mijn man medezaakvoerder bij BBODY, dus waar we ook gaan, BBODY is altijd een onderwerp van gesprek.”