Kent u veel ondernemers wier belangrijkste concurrent… hun eigen naam is? Jean Galler valt in deze bijzondere categorie. Deze dynamische Luikse ondernemer verkocht zijn chocoladebedrijf in 2018 aan een Qatarese groep. Hoewel hij zijn bakkerij- en patisseriebedrijf snel opnieuw lanceerde met Blanche, moest hij twee lange jaren wachten – vanwege een concurrentiebeding – om een chocoladebedrijf te heropenen onder een nieuwe naam, Blanche, en met nieuwe waarden, zoals biologische producten en respect voor de planeet. Vandaag heeft de Luikenaar net een nieuwe productiesite in Luik (Wandre) verworven om zijn pralines terug aan de top te brengen.
“Goedemorgen Audrey, ik denk dat we dit brood meer moeten hydrateren. Hallo Ibrahim, ben je aan het opbollen of het kneden?” Elke ochtend wandelt Jean Galler door zijn twee productiesites. En hij kent de namen van zijn 180 medewerkers. “Toen ik begon als stagiair in de bakkerij-banketbakkerij,” benadrukt Jean Galler, “was het erg directief, erg hiërarchisch, en kreeg je snel op je kop. Vandaag is het echt belangrijk om een goede relatie met zijn medewerkers te creëren. Ook al ben ik extreem waakzaam over de kwaliteit van de producten en de service, het maakt deel uit van de waarden van het bedrijf.”
Na in 2018 zijn laatste aandelen in Galler aan de Qatari te hebben verkocht, richtte Jean Galler zich eerst op de wijnproductie in de regio Luik, voordat hij terugkeert naar zijn eerste liefde, de bakkerij en banketbakkerij, onder de naam Blanche. Voor de chocolade moest hij de twee jaar wachten die waren afgesproken in het concurrentiebeding dat hij had ondertekend met de Qatari tijdens de verkoop van zijn aandelen. “Het concurrentiebeding liep af op 2 november 2020 en de volgende dag waren we klaar om ons opnieuw op de chocoladeproductie te storten.”
Nieuwe productiesite in Luik
Vandaag krijgt de chocoladeproductie van Blanche een nieuwe dimensie dankzij de aankoop van een nieuwe productiesite in Wandre (Luik). “We kregen de kans om de chocoladefabriek Charlemagne te kopen. Het is een prachtige site van 2.300 m², dicht bij de hoofdwegen, met een machinepark en werkplaatsen van hoge kwaliteit. We gaan de chocolade- en biscuitproductie, die elkaar goed aanvullen, samenbrengen, terwijl de bakkerij- en patisserieactiviteiten in Grâce-Hollogne blijven. Anderzijds gaan we de productie op de site van Crisnée stopzetten om redenen van logistiek en consistentie, wat veel efficiënter zal zijn.”
Voor Jean Galler markeert deze nieuwe mijlpaal het begin van de remontada van Blanche chocolades. “Met Galler pralines zijn we nummer 2 geworden in de Belgische markt van chocoladerepen en nummer 4 in de hele sector. En dat vanuit een kmo”. Vandaag verkoopt Blanche 500.000 repen per jaar in 230 verkooppunten in Wallonië en Brussel, voornamelijk in supermarkten. “Maar we groeien met 230% met chocolaatjes van hoge kwaliteit gemaakt met echte pistachenoten en hazelnoten. We zijn zelfs een opleidingscentrum geworden voor het werken met cacaobonen. Bovendien zijn we het enige bedrijf dat een chocoladereep aanbiedt in een 100% papieren verpakking, zonder aluminium of plastic, in lijn met onze waarden van biologisch, traditioneel, respect voor de natuur en bescherming van de planeet”.
Natuurlijk krijgt Jean Galler nog steeds een vreemd gevoel als hij zijn belangrijkste concurrent op het gebied van chocoladerepen in de schappen van de supermarkt ziet liggen met… zijn eigen naam. “In het begin is het inderdaad vreemd, maar tegenwoordig maak ik geen onderscheid meer tussen Galler, Côte d’Or en alle andere merken. Wat we willen is terugkomen in de top dankzij de kwaliteit van onze producten.” En dankzij de creativiteit van het merk. “We hebben net een chocoladereep met matcha-thee gelanceerd, wat vrij uniek is. Een ander voorbeeld: onze witte chocolade bevat 27% suiker, tegenover 40-50% bij onze concurrenten.
Brood van 10.000 jaar geleden…
Jean Gallers andere grote passie is ongetwijfeld brood. “Ik ben eigenlijk begonnen als bakker en met Blanche wilden we broden van hoge kwaliteit aanbieden, gemaakt met zuurdesem en biologische producten. We geven de voorkeur aan speciale meelsoorten, waardoor we broden kunnen maken zoals ze 10.000 jaar geleden werden gemaakt, met traditionele methoden die meer respect hebben voor de natuur en de traditie, maar ook voor ons lichaam. Sommige van onze broden zijn bijvoorbeeld geschikt voor 95% van de mensen met glutenintolerantie, dankzij de producten die we kiezen en onze processen”, vervolgt Jean Galler.
Enkele weken geleden werd het brood ‘Rouge de Bordeaux’ – een verwijzing naar een grote wijn is niet onbelangrijk voor Jean Galler – bekroond door de jury van het International Taste Institute in Brussel, bestaande uit 250 chef-koks uit 20 landen. Het brood is gemaakt van oude tarwe en is zeer licht verteerbaar.
Blanche bakkerijen in Knokke?
Vandaag bereidt Blanche de opening voor van een nieuwe bakkerij in Fléron, haar elfde in de provincie Luik. Voorlopig is er geen sprake van om verder te gaan dan de grenzen van het prinsdom Luik. “We willen voorlopig niet verder gaan, omdat we onze waarden respecteren, vooral het respect voor de planeet. Ik wil geen bestelwagens die honderden kilometers afleggen om ons brood te leveren. Vrienden zeggen me vaak dat ik in Knokke zou moeten openen en dat ik daar een grote hit zou zijn. Ik zeg niet dat we nooit naar Knokke, Brussel of waar dan ook zullen gaan, maar we zullen het alleen doen als we ons brood en gebak dicht bij de bakkerijen kunnen produceren.”
Net als veel andere ondernemers heeft Jean Galler veel professionele levens gehad. Dankzij deze ervaring kan hij nu advies geven aan jonge mensen die hun eigen bedrijf willen beginnen. “Allereerst moet je een zeer gedifferentieerd product aanbieden. Er zijn altijd markten te veroveren, maar tegenwoordig is de concurrentie moordend. Dan heb je een concept nodig. Vroeger moest je in de bakkerij-banketbakkerij cursussen volgen bij de grote meesters om de recepten te leren. Tegenwoordig kun je overal recepten vinden, dus je moet je eigen niche vinden. Tot slot is het heel belangrijk om je te omringen met professionals. Hier helpen we onze 180 werknemers om constant bij te scholen. Dat is de sleutel tot onze vooruitgang.”