Slechts drie jaar geleden, in maart 2021, begon voedingswetenschapper Amandine De Paepe (41) met Insentials, een online platform van haar eigen vitamines en voedingssupplementen. Ze voorspelde daarmee in 2023 een omzet van € 2 miljoen te halen. In werkelijkheid deed ze dit bijna keer twee, met meer dan 35% ebidta, haar minimum. “Ik ben realistisch. Ik voorspel altijd aan de lage kant”, aldus de Gentse Amandine. “Voor 2024 voorspel ik € 8 à 10 miljoen, maar misschien eindigen we dan ook wel keer twee. Alles kan, maar ik blijf met mijn voetjes op de grond”, lacht ze.
Veel ervaring als wetenschapper dankzij haar achtergrond in de pharmaceutische sector had Amandine zeker, maar met e-commerce absoluut niet. Bij de start heeft ze dus heel wat leergeld betaald. “Het online verkopen was helemaal nieuw. Toch wilde ik daar mijn focus op leggen, en met succes. Want meer dan 80% van de sales komt nu vanuit het online kanaal. Om die start te financieren heb ik mijn project voor ik begon gepitcht bij Mario Debel, de voormalige CEO van OmegaPharma, die ik kende toen van mijn tijd als junior brand manager. In ruil daarvoor kreeg hij 20% van de aandelen. Of ik meer of minder kon vragen, laat ik in het midden, maar het voelde goed aan en heb er nog steeds geen seconde spijt van.”
Klaar voor grote groei in het buitenland
De reden voor Amandine’s speculatie dat de omzet ook twee keer zo groot kan uitvallen, is het feit dat ze een belangrijke stap gaan zetten in 2024: internationalisatie. “Het is tijd dat we niet enkel onder de kerktoren verkopen. Midden 2024 gaan we twee landen uittesten. Dit kan een zeer belangrijk keerpunt betekenen voor Insentials en ik heb er alle vertrouwen in. We gaan testen wat werkt, dupliceren en scalen. Gezond verstand, sturen waar nodig en flexibiliteit in onze aanpak.” Ze weet: als ze eenmaal die stap gaan zetten, moeten ze 100% klaar zijn voor mogelijke groei. Maar ze zijn bijna klaar met de voorbereidingen. “Voor de internationalisatie is de kans aanwezig dat we kapitaal moeten ophalen, maar ik schat die kans klein in omdat we gezonde cijfers hebben. Dit is momenteel niet aan de orde dus. Wat goed werkt, dupliceren we. Wat niet werkt, gaan we de consument niet forceren om toch eventueel overtuigd te worden. We geven een eerlijke boodschap aan de consument, we vullen de noden aan. We blijven investeren in innovatie en educatie. Ondertussen hebben we ook alle talenten in house, dus ik omring me met sterke profielen.”
Drie belangrijke KPI’s
Met digitale marketing als belangrijkste strategie, kijkt Amandine vooral naar Return on Advertising Spend, alsook de recurrentie van de klanten en de Average Order Value. “Deze drie KPI’s zijn steeds gezond bij Insentials en zorgen voor de sterke cijfers. De klant is koning, pull strategy is always the winning game. Wij luisteren naar de noden van de klant. Naast de data, is klantenservice dus ook heel belangrijk. Ik voel de markt goed aan dankzij mijn achtergrond. Ik ken de klachten van vrouwen, weet hoe ze aangepakt kunnen worden en welke vitale rol de lever hierin speelt.” Aan de hand van een persoonlijke en wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst, stelt het team van Insentials dan een plan op maat op met supplementen en gratis levensstijl- en voedingsadviezen. De test die wordt afgenomen, is niet zomaar een test, maar wordt gedaan met behulp van face-scan technologie. Deze technologische doorbraak is het resultaat van uitgebreid onderzoek, gevalideerd door wetenschappers, ingenieurs en professoren, waaronder die van de Universiteit van Delft (NL). Deze innovatie wordt al toegepast bij het wit-gele kruis in Vlaanderen (BE).
“Deze technologie detecteert de bloedstroom in je gezicht, waardoor het jouw gezondheidsparameters zoals slaap, hartslag, energieniveau en mentale gezondheid kan meten. Dat gebeurt door geavanceerde signaalverwerkings- en machine learning technieken toe te passen op de face-scan, waardoor die in staat is kleine relevante gezichtsregio’s (ROI, regions of interests) van je huiddoorbloeding vast te leggen.” Afhankelijk daarvan worden supplementen geadviseerd, of dat nu bijvoorbeeld de Smart Insentials, Detox Boost of Gut Day zijn. Weet je al exact wat je nodig hebt? Je kunt Amandine’s supplementen ook los bestellen of – sinds een maand – in abonnementsvorm. “Per dag draaien we tussen 350 en 550 pakketjes.”
Winnares Bold Future Award van Veuve Clicquot
Het feit dat Amandine vrouwen helpt een gezond leven te leiden door de oorzaak van kwaaltjes aan te pakken en hun tekorten op het gebied van voedingsstoffen aan te vullen, leverde laatst nog en prachtige prijs op: de Belgische Bold Future Award van Veuve Clicquot 2023. Dit is een internationaal gegeerde prijs voor het grootste aanstormend vrouwelijk ondernemerstalent volgens het champagnehuis. “Het winnen van deze prijs afgelopen januari was het mooiste moment uit mijn carrière. Uiteraard naast het behalen van een bestseller auteur erkenning vorig jaar met mijn boek. Deze award is heel beroemd in het buitenland, dus het viel op het juiste moment. Ik was er niet goed van. En dat mijn papa een traan liet toen ik op het podium geroepen werd, betekende veel voor mij.”
Strenge wetgeving
En dit alles weet Amandine te bereiken met een Belgische notificatie, de strengste wetgeving van Europa. “Wij zijn dus heel fier om in Vlaanderen te produceren met een notificatienummer. Kwaliteit en wetenschap zal altijd primeren. Dit is een groot verschil met concurrenten. Het gaat niet enkel om marketing. Wetenschap en innovaties is 80% van onze aandacht, marketing 20%. Ik kan je een boek volschrijven over de kwalitatief zeer zwakke formules op de markt, hoeveel magnesiumoxide er nog steeds verkocht wordt bij apothekers. Of hoeveel collageenshots vol suikers en zoetstoffen er verkocht worden. De wetgeving zou strenger mogen. Of een label als soort certificatie. Een soort nutriscore voor supplementen. Misschien een volgende business die ik kan opstarten?”, sluit ze lachend af.