Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Hoe het ondernemersduo van Rite Studios in Antwerpen succesvol inzet op de nieuwe standaard voor sporten

Rite Studios van de Belgische ondernemersvrienden Frederik Reynders en Nikolaas Van de Loock openden onlangs hun tweede vestiging in Antwerpen, dit keer een reformer pilates studio. Hiermee zetten ze in op de grote trend in de sportwereld waarbij mensen zoeken naar meer dan fysieke fitheid.

Als ondernemers kijken naar nieuwe mogelijkheden in de snel evoluerende fitnessindustrie, wordt het duidelijk dat het aanbieden van meer dan alleen fysieke training essentieel is geworden. Trainingen die louter zijn ontworpen voor een getraind lichaam verliezen aan populariteit in steden. In plaats daarvan zien we ruimtes die inzetten op community, esthetiek en mindfulnes. Mensen zoeken naar trendy sporten die hen helpen te ontsnappen aan de stress van het moderne leven en tegelijkertijd hun welzijn bevorderen. Vooruitstrevende fitnessstudio’s, zoals Rite Studios in Antwerpen, begrijpen deze behoefte en omarmen die principes in hun bedrijfsstrategieën.

Wereldwijde sporthypes

Het verhaal van Rite Studios begon in 2022 met de opening van hun eerste studio op A-locatie in Antwerpen, waar ze lessen aanbieden in indoor party cycling en HIIT. De focus lag daarbij vooral op party cycling,  een wereldwijde sporthype, met zelfs een verwijzing in hun merknaam. Dit is geen klassiek spinning, maar een mindful les die wordt geleid door motivational talks van de instructeur terwijl je je in een donkere ruimte overgeeft aan de muziek. Voor Nikolaas en Frederik was dit slechts het begin van hun missie om een echt verschil te maken in het leven van mensen door middel van sport en beweging. “Het concept sloeg eigenlijk vrij snel aan en dus zijn we beginnen denken hoe we dit best konden schalen”, aldus Frederik Reynders aan Forbes België. Dit leidde uiteindelijk tot de opening van hun nieuwste studio, waar een andere trending sport, reformer pilates, centraal staat. Frederik legt uit: “Het gemak om alle voorzieningen te hebben en de focus op het mentale aspect staat bij ons centraal. We zagen die trend van boutique sport studios al enkele jaren terug in de United States en recent ook in Nederland aanslaan en dus hebben we besloten om dat naar België te brengen. Als we nu kijken naar het buitenland zien we dat ook reformer pilates enorm populair is. De combinatie van kracht en lenigheid slaat aan en geeft een uitstekend alternatief aan onze hogere intensiteit workouts zoals party cycling en HIIT.”

Voor het schalen van het concept zijn er een paar zaken belangrijk geweest voor Frederik en Nikolaas:

Concept: Rite biedt geen vijftien verschillende disciplines aan maar zijn gefocust op drie activiteiten. Dit laat hen toe om zich helemaal te specialiseren en de juiste mensen hiervoor aan te nemen en op te leiden. Focus is hierbij heel belangrijk, wat het ook een stuk schaalbaarder maakt.

Locatie: Ze gaan voor een premium locatie en pand. Ze zijn geen grote fitness en focussen zich dus meer op kleine, high-end studios. Dit maakt de zoektocht naar een geschikt pand ook gemakkelijker, en ook hier weer meer schaalbaar. Vanaf het moment dat we een pand hebben, kunnen ze vaak 3-4 maanden later al openen.

Community: Rite onderscheidt zich van traditionele fitnesscentra door zijn community. Hier zetten ze hard op in in Antwerpen en dat gaan ze ook blijven doen wanneer ze uitbreiden naar nieuwe steden. Een goed voorbeeld hier zijn de pop-up sportsessies die ze doen op heel exclusieve, maar door en door lokale plekken, zoals een sportevenement in het KMSKA of aan het MAS in Antwerpen.

“We hebben er bewust voor gekozen om in de eerste twee jaar binnen Antwerpen te blijven om onze operaties en team eerst helemaal op poten te zetten. Nu we dat deel onder controle hebben, is het tijd om te gaan schalen”, aldus Nikolaas. “Eerst binnen Antwerpen, dan binnen België, maar misschien later ook wel in het buitenland.” Frederik: “Maar we gaan stap per stap, want er is nog enorm veel groei mogelijk in België alvorens we naar het buitenland hoeven te kijken.”

Lessen uit het groeiproces

Dat ze stap voor stap moeten gaan, hebben ze geleerd in de beginfase, maar ook uit hun werkervaring. Want inderdaad, je zou denken dat de heren fulltime met Rite Studios bezig zijn, maar niets is minder waar. Frederik studeert momenteel een MBA en Nikolaas werkt voltijds bij Uber. Vooral Nikolaas’ achtergrond bij Uber heeft hen bewust gemaakt om eerst je fundamentals op orde te krijgen alvorens te denken hoe snel te schalen. Ook is stressmanagement zeer belangrijk geweest. Zowel Frederik als Nikolaas hebben een grote persoonlijke investering in Rite gemaakt en hier komen nog enkele bankleningen bovenop. Dat bracht voor hen wel wat stress met zich mee, aangezien er veel op voorhand geïnvesteerd moest worden (high-end verbouwingen en aankoop van al het materiaal) zonder dat er zekerheid was over de return. Hoewel ze dus beiden jaren ervaring in senior jobs bij GreenPan en Uber, is de stress van een eigen onderneming volgens hen nog wel een niveautje hoger.

Ook hebben ze de impact van een hechte community serieus onderschat. “Voor we begonnen hadden we uitgebreide plannen om in performance marketing en outdoor marketing te investeren om Rite op de radar te brengen. We hebben in het voorbije anderhalf jaar geleerd dat mond-aan-mond reclame voor ons by far het beste kanaal is. Dit is een resultaat van de hechte community die rond Rite is opgebouwd. Mensen willen hun vrienden en vriendinnen meenemen naar Rite om ze mee te laten genieten van de ervaring. We hebben hier dan ook verder op ingespeeld met “referral campagnes” maar ook door het organiseren van lokale events, om die verankering met de stad en de mensen nog meer voorop te stellen.”

Omgaan met toenemende concurrentie

“We zien dat er een shift aan de gang is van het traditionele fitnessmodel naar een meer on-demand model en daar willen wij bij Rite de trend mee inzetten. Als je kijkt naar Nederland dan zien we dat gespecialiseerde boutique studios enorm in opmars zijn. De tijd van een traditionele fitness waar je een jaar abonnement neemt en daar dan ook een heel breed spectrum van groepslessen aangeboden krijgt is daar voorbij. Je kan niet in alles goed zijn en dat is ook waar we bij Rite voor staan.” Verder zien ze ook dat mensen zelf willen kunnen beslissen wanneer ze sporten (en daarvoor betalen). “Daarom trekken wij hier ook de kar in België met een “beurtenkaart” model. Je betaalt bij ons enkel wanneer je komt en hangt niet vast aan dure jaarabonnementen. Als je bij ons 10 keer in de week wilt komen sporten, maar dan 6 maanden even niets wilt doen, dan kan dat perfect en heb je geen doorlopende kosten.”

“De filosofie van Rite is gebouwd rond het feit dat we de keuze om opnieuw te komen volledig bij de klant leggen. We willen de klant niet binden aan een abonnement voor een bepaalde periode. Dit legt de druk volledig bij ons om ervoor te zorgen dat we een goede ervaring blijven aanbieden voor de klanten.” Tot nu toe is ze dit goed gelukt en zien ze hoge loyaliteit: bijna 50% van de boekingen komen van mensen die beurtenkaarten kopen met 20 of meer ‘Rites’ op. “Verder gaan we er ook voor zorgen dat er in 2024 altijd een studio dicht in jouw buurt is, althans voor de mensen die in Antwerpen wonen. Dit zorgt ervoor dat mensen niet ver moeten gaan om naar een groot fitness centrum te gaan, maar dat er altijd een boutique studio in hun buurt is. Dat, in samenspraak met de kwaliteit van ons aanbod, moet ervoor zorgen dat de klant blijft terugkomen, zonder hen daar artificieel met een abonnement toe te dwingen.”

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article