Gewapend met een stevige academische achtergrond en een passie voor gezondheid en ecologie lanceerde de jonge Belgische onderneemster Emna Everard in 2016 het voedings- en cosmeticaplatform Kazidomi. Haar missie? Gezonde voeding en levensstijl bereikbaar maken voor iedereen door de toegang tot kwalitatieve biologische producten tegen betaalbare prijzen te vereenvoudigen.
Kazidomi was meteen een succes. Vandaag biedt het platform duizenden producten, van voedingsmiddelen tot cosmetica, allemaal geselecteerd op kwaliteit en minimale impact op het milieu.
“Het bedrijf groeit en we hebben onze omzet verdubbeld ten opzichte van 2023, vooral dankzij de overname van het merk Bébé au naturel. En het gaat nog steeds goed, met B2B dat ongeveer tien procent van de omzet vertegenwoordigt, en dat terwijl het nog maar een paar maanden geleden is gelanceerd,” vertelt Emna Everard.
Emna Everard, hoe kwam je op het idee om Kazidomi te starten?
Het idee kwam vrij vroeg, omdat beide ouders artsen zijn en mijn vader gespecialiseerd is in alles wat met voeding en preventie te maken heeft. Al toen ik klein was, legde mijn vader uit hoe je producten selecteert, hoe je goed eet. Thuis hadden we geen Nutella of snoep in de kasten. Op twaalfjarige leeftijd zei ik: ‘papa, op een dag zal ik een supermarkt openen waar mensen niet naar de etiketten hoeven te kijken, omdat er alleen maar goede producten zullen zijn’.
Daarnaast had ik het geluk meerdere ondernemers in mijn familie te hebben die me echt ondersteunden. Op 18-jarige leeftijd schreef ik me in bij Solvay. Ik had al het idee van Kazidomi, en voor mij was het beste wat ik kon doen, me inschrijven op een school die me de sleutels zou geven om mijn bedrijf te starten. Ik heb het bedrijf opgericht toen ik masterstudent was. Ik lanceerde de allereerste versie van de Kazidomi-website in 2016, toen ik 23 was.
Met welke moeilijkheden werd je geconfronteerd?
In het begin lanceer je je concept en denk je dat alles meteen zal werken. Je beseft echter snel dat je aan marketing moet doen om klanten te werven. Financieel moet je ook op de cashflow letten. Je beseft ook vrij snel dat je niet alles alleen kunt doen. Veel mensen denken dat het makkelijk is omdat het online is, maar je moet zowel de logistiek, de catalogus, het technische aspect als de digitale marketing beheren. Dit zijn vaardigheden die je niet noodzakelijkerwijs op school leert, en die je al doende moet leren. Een andere uitdaging was ook een team creëren en ervoor zorgen dat het in de juiste richting evolueert.
Waarom heb je voor e-commerce gekozen?
Het voordeel is dat er geen grenzen zijn. Na zes maanden verkocht ik meer op de Franse markt dan op de Belgische markt. Simpelweg omdat het een grotere markt is. Uiteindelijk is het een kwestie van partnerschappen met vervoerders hebben. Als ik een winkel om de hoek van mijn straat had geopend, zou het bereik onvermijdelijk kleiner zijn geweest. Dat is dus een van de grote voordelen van e-commerce. Marketing en klantenervaring zijn compleet anders in fysieke winkels. Dat is waarom we een partnerschap hebben met Delhaize. Vandaag zijn er ongeveer vijftig Delhaize-supermarkten die onze producten verkopen, en dit aantal blijft toenemen. Als we 50 winkels hadden moeten openen, zou het veel meer tijd en geld hebben gekost. We geven de voorkeur aan het fysieke aspect door ons te associëren met een partner van keuze in plaats van het zelf te doen. Tenminste voor nu.
Hoe zie je de toekomst?
We willen blijven groeien op de Belgische markt. We zijn sterk aanwezig op de Franstalige markt, maar willen ook de Nederlandstalige markt ontwikkelen. Er is nog veel groeipotentieel voor Kazidomi en het bedrijf blijft groeien. We willen ons ontwikkelen in B2B omdat dit het ideale kanaal is om zowel de naamsbekendheid van het merk als de verkopen te ontwikkelen. Vandaag de dag hebben we 4% Kazidomi-merkproducten, maar deze vertegenwoordigen meer dan 25% van de omzet. Het is verreweg het bestverkochte merk.