Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Het project om de stad Kinshasa uit te breiden, een tijdperk van moderniteit en groei voor de hoofdstad van Congo

Kinshasa, dat in 1881 gesticht werd door Henry Morton Stanley onder de naam Léopoldville, staat vandaag voor grote uitdagingen. Files, vervuiling, onveiligheid… de inwoners worden er niet gespaard. Sinds 1960, het jaar van de onafhankelijkheid van Congo, is de bevolking van de hoofdstad van het land gegroeid van 500.000 naar 17 miljoen.

Als antwoord daarop wil het project Kinshasa Kia Mona de stad omvormen tot een moderne, duurzame en intelligente metropool. Het omvat de ontwikkeling van infrastructuur in de transport-, energie- en stedenbouwsector, maar ook de creatie van een industriële stad, de stimulering van start-ups en de verbetering van de veiligheid door middel van geïntegreerde woonwijken. Het initiatief wordt ondersteund door de overheid, publiek-private partnerschappen en verschillende investeerders, met als doel de reputatie van Kinshasa als “Kinshasa la Belle” te herstellen.

Thierry Katembwe Mbala staat aan het hoofd van het Strategisch Comité voor toezicht op het project. Hij benadrukt dat het doel is om een nieuwe moderne en duurzame stad te ontwikkelen in Kinshasa, specifiek in de gemeente Maluku, om de huidige stad te ontlasten en nieuwe economische en stedelijke kansen te stimuleren. Andere doelstellingen zijn het bevorderen van economische diversificatie, het opzetten van een massavervoersysteem en het transformeren van Kinshasa tot een spiegel van de hele Democratische Republiek Congo, waardoor een model van ontwikkeling ontstaat dat overal in het land kan worden nagebootst. Het project wil ook het potentieel van de stad omzetten in zichtbare ontwikkeling.

Congo
Het hele project zal 10 jaar duren en is verdeeld in drie fasen: de eerste zal 4 jaar duren, de tweede nog eens 4 jaar, en de laatste fase 2 jaar. De eerste resultaten worden al binnen de eerste 12 maanden verwacht, wat een snelle impact van het initiatief moet aantonen.

De eerste fase richt zich op het creëren van een bewoonbare en functionele omgeving, inclusief industriële en residentiële faciliteiten, infrastructuur zoals wegen, elektriciteit en moderne rioleringssystemen. Door industriële clusters te creëren en investeerders uit te nodigen, wil het initiatief banen creëren en de economie stimuleren.

10 000 nieuwe jobs

Economisch moet het project al op dag één 10.000 nieuwe banen opleveren, waardoor de werkloosheid, met name onder jongeren, wordt verminderd. Het streeft er ook naar de bouwkosten te verlagen door lokaal materialen te produceren, waardoor de afhankelijkheid van import afneemt. Op lange termijn zal deze ontwikkeling een gunstig klimaat creëren voor zaken en buitenlandse investeringen, waardoor de stad aantrekkelijker en functioneler zal worden.

Thierry Katembwe Mbala
Thierry Katembwe Mbala

De transformatie van de oude stad van Kinshasa zou de levenskwaliteit van de inwoners aanzienlijk moeten verbeteren. De verminderde druk op de infrastructuur zal het mogelijk maken om bepaalde wijken te renoveren, transportsystemen en het milieubeheer te verbeteren, wat kan leiden tot een stijging van de vastgoedwaarde.

Verschillende gerenommeerde bedrijven hebben al interesse getoond om te investeren en zich in de nieuwe stad te vestigen. “Verschillende gerenommeerde internationale bedrijven zijn bereid te investeren en zich in de nieuwe stad te vestigen. We willen de economische en culturele diversiteit te bevorderen door partners uit Europa, Amerika en Azië te betrekken, terwijl we ervoor zorgen dat Congo-Kinshasa open blijft voor iedereen. Door deze moderne stad te bouwen, willen we een voorbeeld van mix en duurzame ontwikkeling bieden voor ons land en de hele regio.”

The Kinshasa city expansion project: an era of modernity and growth for the capital of the DRC

Founded by Henry Morton Stanley in 1881 as Léopoldville, Kinshasa today faces major challenges. Traffic jams, pollution, insecurity… the residents are hardly spared. Since 1960, the year of Congo’s independence, the population of the capital of the DRC (Democratic Republic of Congo) has grown from 500,000 to 17 million inhabitants.

To address these issues, the Kinshasa Kia Mona project aims to transform the city into a modern, sustainable, and smart metropolis. It includes developing infrastructure in the transportation, energy, and urban planning sectors, as well as creating an industrial city, promoting start-ups, and improving security with integrated residential neighbourhoods. The initiative is supported by the government, public-private partnerships, and various investors, aiming to restore Kinshasa’s brilliance, earning back its nickname “Kinshasa the Beautiful.”

At the helm of the Strategic Committee overseeing the project, Thierry Katembwe Mbala emphasizes that the main goal is to develop a new modern and sustainable city in Kinshasa, specifically in the commune of Maluku, to decongest the current city and stimulate new economic and urban opportunities. Other goals include encouraging economic diversification, setting up a mass transport system, and transforming Kinshasa into a mirror of the entire Democratic Republic of Congo, thus providing a development model to replicate throughout the country. The project also seeks to turn the country’s potential into visible development.

Planned to last for 10 years, the project is divided into three phases: the first lasting 4 years, the second for another 4 years, and the final phase spreading over 2 years. The first results are expected within the first 12 months, illustrating the initiative’s rapid pace to demonstrate its impact.

The first phase focuses on creating a liveable and functional environment, including industrial and residential facilities, infrastructure such as roads, electricity, and modern sanitation systems. By creating industrial hubs and inviting investors, the initiative aims to generate jobs and boost the economy.

10 000 new jobs

Economically, the project aims to generate 10 000 new jobs from the outset, thus helping to reduce unemployment, especially among young people. It also aspires to lower construction costs by locally producing materials, thereby reducing dependency on imports. In the long term, this development will create a favourable environment for business and foreign investment, making the city more attractive and functional.

Facilitated by urban decongestion and modernization, the transformation of old Kinshasa is expected to greatly improve the residents’ quality of life. This reduced pressure on infrastructure will allow for the renovation of certain neighbourhoods, the rehabilitation of transport systems, and improvements in environmental management, potentially leading to an increase in property value.

Several renowned companies have already expressed their interest in investing in and establishing themselves in the new city. “We have already obtained interest from several renowned international companies ready to invest and set up in the new city. Our strategy is to promote economic and cultural diversity by involving partners from Europe, America, and Asia, while ensuring that the DRC remains open to all. By building this modern city, we want to offer an example of diversity and sustainable development for our country and the entire region.”

Latest article