“Ik wilde een activiteit terwijl ik studeerde. Ik had goede cijfers, maar ik was geen goede student”, vertelt Audrey Joris.
Haar eerste bedrijf, Alicia & Audrey Collections, verkocht omkeerbare jassen. Toen ze in haar kot ging wonen, kregen de contouren van AFC vorm: “Ik woonde samen met Augustin, die nu mijn partner is. We vonden tweedehands meubels en knapten die thuis op. We organiseerden diners waar we onze vondsten tentoonstelden en verkochten.”
Toen ze hun studies beëindigden en de arbeidsmarkt betraden, veranderden hun zorgen en die van hun omgeving: zij en haar partner besloten in te spelen op de vraag om zich uit te rusten met hoogtechnologisch meubilair “zonder buitensporige bedragen op tafel te leggen”. Na een periode in de Belfius accelerator werd AFC Collection wat het nu is, omdat het vorige model niet schaalbaar was. Een one-stop shop, leasemogelijkheden, interieurprojecten, een combinatie van digitaal en fysiek winkelen…”Het is een heel traditionele wereld. Ons model is zeer innovatief”. Hun eerste showroom opende drie jaar geleden in Brussel, twee jaar geleden in Knokke en hun volgende opening staat gepland voor Antwerpen. “We hebben de opening uitgesteld omdat ik mijn tweede kind kreeg. De leasingformule is geïnspireerd op de autofinancieringsformule: “Als je je eerste woning koopt, heb je geen geld meer om die in te richten. Jonge universitairen doen het dan geleidelijk aan, waardoor ze de harmonie verliezen. Wij willen luxe democratiseren voor de interieurwereld om vijf jaar low cost te vermijden.”
Audrey Joris zegt dat ze gedreven is door “what’s next” en geeft toe dat ze vooruit moet plannen. Zij en haar partner namen de tijd om hun bedrijf te structureren en processen op te zetten. “Het was voor mij meer uitdagend. Ik besef de verantwoordelijkheid om plotseling 12 mensen onder me te hebben, terwijl we in het begin niets te verliezen hadden behalve voor onszelf. We moeten er alles aan doen om ons team draaiende te houden. Al deze mensen die voor ons werken, zijn afhankelijk van het succes van AFC.”
De jonge onderneemster merkte een verandering in de perceptie van levenskwaliteit: hoewel Belgen nog steeds een baksteen in hun buik hebben, zijn ze meer geneigd om hun installatiebudget te spreiden om wat marge over te houden en bijvoorbeeld te reizen.
“Deze trend komt uit de Verenigde Staten. We willen beter leven, we vergelijken het dagelijks leven op Instagram”. Audrey Joris, die zowel in B2B als B2C actief is, geeft toe dat ze een gevoel van vreugde ervaart wanneer ze de impact van hun activiteit ziet: “Het is een waar genoegen om jonge gezinnen naar ons toe te zien komen met hun kinderen die op de vloer spelen en hun hond, om te zien dat ze zich thuis voelen dankzij ons werk. Het is zowel intiem als vreugdevol.”