Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

De groei van het Gentse glaswerkmerk Paveau bevestigt de vraag naar duurzame en eenvoudige producten

In een tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, zijn er merken die niet alleen inspelen op deze trend, maar het als hun kernwaarde omarmen. Paveau, het Gentse glaswerkmerk opgericht door Isabelle De Pauw, is zo’n merk. Wat begon als een persoonlijk project, is uitgegroeid tot een referentie in de Europese markt voor luxe glaswerk. 

“Het verhaal van Paveau is ontsproten vanuit een zeer concrete nood die ik zelf ondervond,” vertelt Isabelle. “Als jonge mama vind ik het belangrijk om bewust om te gaan met onze planeet. Daarom kozen we bij de renovatie van onze woning onder meer voor een kraan met gefilterd plat en bruiswater. Vaarwel plastic afvalberg!”

Ontstaan uit een nood

Deze persoonlijke missie leidde tot de creatie van een product dat zowel functioneel als esthetisch aantrekkelijk is. “De bewuste keuzes die ik maak, gaan altijd hand in hand met een flinke scheut esthetiek,” legt Isabelle uit. “Om die stijlvolle sfeer aan tafel compleet te maken, ging ik op zoek naar een mooie en makkelijk te hervullen glazen waterfles met draaidop. Maar de opties bleken beperkt. Druppelsgewijs groeide het idee om zelf een merk te lanceren, waarbij duurzaamheid en inspirerend design de basis vormen.”

Vliegende start

Toen Isabelle Paveau oprichtte, was de markt rijp voor een glaswerkmerk dat esthetiek en duurzaamheid combineerde. “De eerste voorraad die ik had aangekocht, was al na ongeveer zes weken uitverkocht,” zegt Isabelle. Deze vliegende start bevestigde dat er een behoefte was aan stijlvolle en duurzame drinkflessen voor thuisgebruik. “Omdat alles handgemaakt is, was ik gedurende de eerste maanden bijna continu uitverkocht. De binnenkomende voorraad was al gereserveerd voor de retail.” Hun branding heeft daarbij een cruciale rol gespeeld volgens Isabelle. “Het vormt het hart en essentie van Paveau.” Dit, gecombineerd met een doordachte positionering en persoonlijke contacten met retailers, heeft Paveau’s marktaandeel snel vergroot.

Dit succes werd al snel gevolgd door een cruciale samenwerking met Maaat VZW, een logistieke partner die de groei van Paveau mogelijk maakte. “Hier worden onze flessen gecontroleerd, opgeslagen en verzonden naar onze retailers. Deze samenwerking was cruciaal voor de groei van Paveau,” benadrukt Isabelle.

paveau
© Paveau

Internationale doorbraak en financiële groei

Een van de belangrijkste mijlpalen in de geschiedenis van Paveau was de deelname aan Maison et Objet in Parijs in januari 2023. “Dit was een van de belangrijkste mijlpalen, omdat het de naamsbekendheid en interesse in het buitenland vergrootte”, legt Isabelle uit. Het resultaat? Paveau is nu aanwezig bij meer dan 500 retailers in Europa, met België en Duitsland als de belangrijkste markten. “Retailers zijn krachtige partners voor de groei van ons merk door hun infrastructuur, klantrelaties en marketingmogelijkheden. De opbouw verliep via een zeer persoonlijk contact. Naast beursdeelnames werken we ook samen met sales reps in bepaalde landen. Deze samenwerkingen zijn ook cruciaal voor onze groei. Zij hebben marktkennis en kunnen lokaal dezelfde strategie hanteren als wij hier hebben toegepast. Via strategische samenwerkingen met de juiste retailers kunnen zij het merk Paveau verder laten groeien in de nieuwe markt.”

De cijfers liegen er niet om: “Paveau werd pas zelfstandig opgericht in mei 2022. We hebben zopas ons tweede boekjaar afgerond. Groei van het laatste boekjaar: 300% ten opzichte van het vorige. De EBITDA in 2023 was € 314.000. Dit indrukwekkende groeipercentage weerspiegelt de vraag naar Paveau’s producten en de succesvolle internationale uitbreiding. “In 2023 zijn wij gegroeid van 60 tot 300 verkooppunten wereldwijd, en op vandaag (midden ’24) zijn dat er al een 500-tal.” En dat zonder investeerders: “Ik heb Paveau kunnen lanceren binnen het bedrijf van mijn man Marc waar ik toen ook meewerkte. Zo konden we de eerste stock financieren zonder al te veel risico. We hebben de groei tot vandaag zelf kunnen financieren vanuit onze eigen winsten.”

De moderne consument

“Ons glaswerk is uniek in zijn eenvoud, het is een sterk design dat tegelijk ook praktisch is. Het is een slim product. Dat is wat de moderne consument wil.” Bovendien draagt het merk een belangrijke boodschap uit: “Treasure your tap water, because every drop counts! De ecologische voetafdruk van verpakt water is ongeveer 1100 tot 2000 keer hoger dan die van kraanwater.”

Blik op uitbreiding

Hoewel de focus nu ligt op verdere groei binnen Europa, kijkt Isabelle ook vooruit naar nieuwe productlijnen. “Onze focus ligt momenteel op de verderzetting van de Europese groei met onze huidige collectie. Maar er zijn ook concrete plannen voor een nieuwe productlijn,” deelt ze. Deze ambities worden ondersteund door een steeds sterker wordend team in de nieuwe kantoren in Gent, een ontwikkeling die Isabelle als een van de meest uitdagende, maar ook meest bevredigende, aspecten van haar ondernemerschap beschouwt. “Er zijn ook concrete plannen voor een nieuwe productlijn. Ik ben eigenlijk voornamelijk vanuit mijn buikgevoel beginnen ondernemen zonder grootse ambitieuze of complexe businessplannen. Die liggen er vandaag uiteraard wel. Gaandeweg wordt je ambitieuzer, omdat je verder kijkt en droomt van een volgende stap. Met Paveau bouwen we aan een duurzaam en tijdloos verhaal.”

Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article