Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Get Driven: de opkomst van een Belgische scale-up die gepersonaliseerde mobiliteit herdefinieert

Get Driven maakte snel naam met chauffeurs voor mensen die niet zelf met hun auto willen rijden naar een zakenafspraak of een feest. Na een bliksemstart in België helpt stichter Gunther Ghysels die dienstverlening verder uit te breiden en als het kan internationaliseren. Hij blijft ook investeren in aanpalende diensten zoals autowassen ter plaatse (Get a wash).

Gunther Ghysels was een motorcrosser die in zijn topjaren nog twee keer Belgisch kampioen is geworden. Toen zijn carrière door blessures voortijdig ophield, moest hij op een andere manier de kost verdienen. Na een korte periode als productontwikkelaar van vloerbedekking, ging hij terug aan de slag in een functie die hij al tijdens zijn studies had vervuld. “Als student werkte ik voor een bedrijfje dat chauffeurs ter beschikking stelde van mensen die liever niet zelf rijden met hun eigen auto. Van uit die tijd had ik enkele heel goede contacten met mensen die me vroegen om weer voor hen te rijden. Ik heb dat anderhalf jaar gedaan in bijberoep. In die tijd (2016) nog via de website en de telefoon. In 2019 lanceerden we de app van Get Driven”, zegt Gunther Ghysels. 

“Mijn ouders verklaarden me bijna gek toen ik zelfstandige wilde worden”

In het begin reed hij vooral zelf, samen met een aantal vrienden, en dan steeds meer met jobstudenten en freelancers. De eerste drie jaar deed hij daarbij nog alle administratie, de planning, de opleidingen, de Dimona-registratie, enzovoort.

Al snel na de oprichting van het bedrijf kwamen er voorstellen om het over te nemen, onder andere van een grote naam als USG People. “We zijn daar niet op ingegaan, maar hebben dat wel naar de pers gelekt om zo extra publiciteit te generen. 

Ondernemerschap

De opstart van Get Driven betekende een grote stap voor Gunther Ghysels. Hij kwam uit een bescheiden milieu waar alle familieleden de kost verdienden als arbeider of bediende. “Mijn ouders verklaarden me bijna gek toen ik zelfstandige wilde worden. Hoe haalde ik het in mijn hoofd om een vast inkomen in de fabriek op te geven voor het onzekere bestaan van een ondernemer!

Een stuk van die voorzichtige houding van zijn ouders zit toch in hem. “Ik ben begonnen met een minimaal startkapitaal. Ik hoefde ook amper te investeren want ik had geen personeel op de loonlijst. Ook wanneer Steve Rousseau (broer van Conner, nvdr) zich al snel na de start inkocht, hebben we het kapitaal niet verhoogd. Dat maakt ook dat we onze groei volledig op eigen houtje hebben gefinancierd. Zo hebben we bijvoorbeeld geïnvesteerd in een moderne app.

In zijn jonge bestaan heeft het bedrijfje wel al grote crisissen moeten doorstaan. Met de uitbraak van covid viel Get Driven terug van een omzet van 1,7 miljoen euro naar nul. Mensen mochten niet buitenkomen. Toen heeft het bedrijf zijn diensten uitgebreid. In de autosector is het nodig om bijvoorbeeld nieuwe auto’s aan huis te leveren of voertuigen naar de garage te brengen voor een onderhoud of een bandenwissel. “Die service vertegenwoordigt intussen een aanzienlijk deel van onze omzet.”

Beschermende coach

Gunther Ghysels is Steve Rousseau dankbaar omdat hij niet alleen optreedt als investeerder, maar ook als coach. “Hij gelooft in mijn ondernemerschap en ondersteunt het ook volledig. Hij bemoeide zich amper met het operationeel management en gaf me altijd carte blanche. Maar hij neemt me wel in bescherming. Toen het moeilijker liep, heeft hij me overtuigd om mijn aandelen niet volledig te verkopen en te blijven geloven in goede afloop.”

Intussen hebben al vier externe investeerders zich ingekocht in de scale-up die mikt op een omzet van 7 miljoen euro. Steve Rousseau (House of Talents), Helena Brutsaert (CID Lines), Arne Vandendriessche en Pieter Barremaecker (Signpost), en Steven Buyse (CVC) investeren met hun privékapitaal in Get Driven. Gunther Ghysels heeft intussen de rol van CEO uit handen gegeven en focust zich op het product en de strategie.

Technologie speelt een belangrijke rol, toch is het heel belangrijk om het vertrouwen van de klanten te winnen. Veel mensen zien het niet zitten om hun auto zo maar toe te vertrouwen aan een wildvreemde chauffeur. “Daarom is ons netwerk heel belangrijk. Intussen heeft Get Driven een lijst met meer dan 25.000 klanten. Dat bestand is vooral via mond-aan-mondreclame gegroeid.”

Toekomst van mobiliteit

Zullen mensen nog wel een auto kopen als die autonoom kan rijden? Zal de automarkt gedomineerd worden door de robottaxi’s zoals Elon Musk voorspelt? Maakt dat Get Driven niet overbodig? Gunther Ghysels is het eens met de visie dat autonome voertuigen de toekomst van de mobiliteit zullen bepalen. Tegelijk ziet hij dat veel mensen erg gehecht zijn aan hun eigen voertuig omwille van de vrijheid en het gemak. “Een auto voor de deur maakt hen onafhankelijk. Ze moeten niet rekenen op de beschikbaarheid van een wagen die een extern bedrijf al dan niet kan aanbieden. Een auto is ook een veilige en comfortabele plek. Er liggen altijd wat spullen op de achterbank en in de koffer. Dat past ook bij de persoonlijkheid van de eigenaar van de auto. Ik zie het nog niet gebeuren dat mensen het bezit van een eigen auto volledig zullen opgeven. Eens de zelfrijdende wagens er zijn, is het de bedoeling om het platform te blijven gebruiken, weliswaar door mobiliteitsoplossingen aan te bieden in plaats van chauffeurs”, zegt Gunther Ghysels. 

Latest article