Wanneer er gesproken wordt over grote taalmodellen (de LLMs in technische termen), richten de Belgische media zich bijna uitsluitend op de Amerikaanse AI’s zoals ChatGPT (OpenAI) en Gemini (Google). Hun dominantie blijft groeien, maar andere spelers, Europese (Mistral) of Chinese (Deepseek), beginnen op te komen terwijl de handelsoorlog met de Verenigde Staten verergert sinds de terugkeer van Donald Trump in het Witte Huis en Europa streeft naar grotere digitale soevereiniteit.
Volgens een analyse van Ammco, een platform gespecialiseerd in mediapublicaties, domineren ChatGPT en Gemini overtuigend de concurrentie in de Belgische media, met meer dan 12.491 vermeldingen voor ChatGPT in drie jaar. Hun dominantie blijft groeien, zoals blijkt uit de 1.091 artikelen die werden gepubliceerd tijdens de eerste twee maanden van 2025.
Buiten de aanhoudende interesse in ChatGPT ziet Ammco een opmerkelijke toename in de aanwezigheid van Gemini in de Belgische media, met een stijging van meer dan 160% in vermeldingen tussen maart 2023 en februari 2024, en tussen februari 2024 en afgelopen februari. Perplexity wekt ook steeds meer interesse.
Invloed van AI in tal van sectoren
Deze Amerikaanse technologieën beïnvloeden diepgaand het beleid, het publieke debat en transformeren strategische sectoren als gezondheid, financiën en onderwijs, benadrukt het Belgische platform. Bovendien positioneert deze generatieve AI zich als een centraal hulpmiddel voor de geautomatiseerde productie van inhoud in de media.
Deze dominantie gaat dan ook niet zonder toenemende zorgen, volgens Ammco. De transparantie van algoritmen, gegevensbeheer en de verhoogde risico’s van desinformatie staan centraal in de debatten die werden gevoerd tijdens de AI EU Week 2025, een jaarlijkse top die in maart de Belgische AI-actoren uit de drie Regio’s en Gemeenschappen bijeenbrengt, samen met Europese en internationale partners.
Europese tegenreactie
Als reactie op de Amerikaanse dominantie zet Europa in op strikte ethische normen en een strenge regelgeving, belichaamd door de AI Act. Daarom heeft Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, bijna een jaar gewacht (na de algemene lancering in de Verenigde Staten in april 2024) voordat ze hun generatieve AI-assistent in de Europese Unie introduceerden. Ze rechtvaardigden dit uitstel vanwege het gebrek aan duidelijkheid over de interpretatie door de Europese autoriteiten van de verschillende wetten die nieuwe technologieën reguleren, zoals de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en die over digitale markten en AI.
Meta AI zal nu geleidelijk beschikbaar worden gesteld op alle toepassingen van de socialmediagigant (Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp), in zes verschillende talen. Deze assistent zal vragen van gebruikers beantwoorden door teksten en afbeeldingen te genereren. Daarnaast heeft hij toegang tot internetzoekmachines. Hij zal beschikbaar zijn via een pictogram in de vorm van een blauwe cirkel.
Terugkerend naar de Europese taalmodellen, wint die van de Fransen van Mistral nu aan zichtbaarheid in de Belgische media, met een stijging van meer dan 150% in vermeldingen. De Chinese DeepSeek, die bijna net zo goed presteert als de concurrentie maar met veel lagere kosten, heeft een opvallende entree gemaakt met 899 vermeldingen in twee maanden.
In een jaar tijd, van maart 2024 tot februari 2025, zijn er in België meer dan 17.700 artikelen gepubliceerd waarin de termen “kunstmatige intelligentie” of “Artificial Intelligence” worden genoemd.