In anderhalf jaar, sinds juni 2023, ontpopte Electra zich tot de nummer 1 in snel laden in België. Het bedrijf, van Franse oorsprong, beschikt nu over bijna 450 laadpunten verspreid over zeventig stations en blijft daarmee ruim voor op Allego en Tesla (en hun respectievelijke 300 laadpunten) op het podium. De sleutels tot hun succes? “Eenvoud, ambitie en durf”, vat Louis-Charles Mosseray samen, directeur Benelux van Electra.
Het bedrijfsmodel wordt inderdaad gekenmerkt door zijn eenvoud. Electra is een “pure player, die één ding doet, maar het goed doet”. Het biedt razendsnel laden aan, 24/7 op voor het publiek toegankelijke locaties, soms op privéterreinen waar het ruimte huurt. Met laadsnelheden tot 400 kW kunnen voertuigen van 20% tot 80% opladen in slechts 15 tot 20 minuten. Het tarief is uniek en concurrerend: 64 cent per kWh, onder de prijzen van de concurrentie.
Een groei van 400%
Electra werkte samen met merken zoals Delhaize, Quick en Burger King om hun laadpalen op hun parkeerterreinen te installeren, omdat het ervan overtuigd is dat dit goede locaties zijn voor zijn klanten. Zij kunnen namelijk hun voertuig opladen terwijl ze eten, boodschappen doen of naar het toilet gaan. Dit alles heeft het bedrijf in staat gesteld om een groei van meer dan 400% tussen 2023 en 2024 te realiseren in termen van laadpunten.
En hoe zit het met snelweglocaties?
De dochteronderneming van de Franse groep is daarentegen (nog?) niet aanwezig op Belgische snelweglocaties. In Vlaanderen reageerde het niet op aanbestedingen omdat oplaadstations vaak geïsoleerd zijn, op specifieke rustplaatsen zonder winkels of sanitaire voorzieningen. Terwijl er in Wallonië nog geen aanbestedingen zijn, en de enige beschikbare oplaadstations worden geëxploiteerd door oliebedrijven zoals Shell of TotalEnergies.
Electra is bovendien niet van plan “te versnipperen zoals sommige van onze concurrenten” en wil niet afwijken van zijn koers door nevenproducten aan te bieden, zoals laadoplossingen voor thuis of op kantoor, verduidelijkt de Belgische baas, ingenieur van opleiding aan de UCLouvain. Volgens Louis-Charles Mosseray is het dankzij deze focus op eenvoud dat Electra erin slaagt om grote spelers als TotalEnergies of Q8 te verslaan.
Een langetermijnvisie
De Franse groep, aanwezig in negen landen en voor wie België de eerste buitenlandse ervaring was, onderscheidt zich ook door haar langetermijnvisie. Het rendabel maken van een station kost namelijk meerdere jaren, met een gemiddelde kostprijs van 500.000 euro per station. Deze langetermijnvisie stelt het bedrijf in staat om gedurfde beslissingen te nemen, zoals het bestellen van honderd transformatoren van 150.000 euro per stuk aan het begin van zijn activiteiten. Een manier van werken die het mogelijk maakt om een station te installeren zodra de vergunningen zijn verkregen.
Daaraan voegt zich de technische expertise van het bedrijf, aangezien het zelf de software en hardware van zijn stations ontwikkelt.
Op naar de Europese top 3
Dit alles maakt deel uit van een duidelijke ambitie voor Electra: het Belgische voorbeeld repliceren en toetreden tot de Europese top 3. Het bedrijf streeft ernaar om tegen 2030 een Europees netwerk van 15.000 snellaadpunten in te richten, waarvan 1.500 (voor 250 stations) in België. “En we bereiken dat veel eerder bij ons”, glimlacht Louis-Charles Mosseray.
Electra heeft 220 medewerkers in dienst, waarvan 18 in België. Sinds de oprichting in 2021 door drie Franse partners heeft het 465 miljoen euro opgehaald en ook subsidies ontvangen, waaronder Europese. In België kan het rekenen op 75 miljoen euro aan bankleningen.