Op 22 november werd Fleur van Sambeeck samen met 29 andere jongeren geselecteerd voor de eerste Belgische 30 Under 30 lijst. Vandaag blikt Fleur voor Forbes terug op haar parcours, en op wat de toekomst brengt.
Fleur van Sambeeck leidt de afdeling influencer marketing voor Google Pixel in Noord-Europa. Na een Master in International Management in Rotterdam en Singapore, opende ze in 2018 het Google Digitaal Atelier in Brussel, een initiatief dat meer dan 100.000 Belgen digitale vaardigheden bijbracht. Sindsdien vervulde ze diverse B2B & B2C marketingrollen binnen Google voor producten als Google Ads, YouTube, Nest en Chromebook.
Heb je veel reacties ontvangen na je selectie?
Ja, het was echt fantastisch. Het voelde als een reis door het verleden omdat ik reacties kreeg van mensen uit verschillende fases van mijn leven. Het was geweldig om weer contact met hen te hebben en te ervaren hoe mijn traject mensen raakt.
Kan je uitleggen wat je precies doet bij Google?
Momenteel ben ik verantwoordelijk voor alle social en influencer marketingcontent voor Google Pixel in zes landen in Noord-Europa. Mijn eerste grote project was het opzetten van het Google Digitaal Atelier in Brussel, waar we 100.000 Belgen opleidden in digitale vaardigheden. Dat project gaf me veel verantwoordelijkheid en het vertrouwen om andere uitdagingen aan te gaan. Sindsdien werkte ik ook op producten zoals Google Pixel, Chromebook en Google Ads.
Wat trekt je aan in deze diversiteit aan projecten?
Ik hou ervan om nieuwe dingen te leren en mezelf uit te dagen. Google biedt daarvoor de ideale omgeving. Het is een gigantisch bedrijf, maar vanuit België krijg ik de kans om aan verschillende producten te werken. Telkens wanneer ik denk dat ik alles begrijp, duikt er een nieuwe kans op, volledig buiten mijn comfortzone, en voel ik me gedreven om te groeien.
Google biedt veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Als je proactief bent en duidelijk laat weten wat je doelen zijn, wordt er naar jou geluisterd. Veel functies die ik heb gehad waren niet per se bestaande rollen, maar ontstonden door proactiviteit en creativiteit. Dat stimuleert ook de innovatie binnen het bedrijf.
Wat deed je vóór je bij Google startte?
Google is mijn eerste voltijdse baan na mijn studies. Ik studeerde International Business in Maastricht en International Management in Rotterdam. Op mijn elfde begon ik met websites bouwen. Ik wilde een plek vinden waar ik mijn verhalen kon publiceren en richtte daarop mijn website op, Leeslekkerland. Daar konden ikzelf, maar ook andere kinderen van mijn leeftijd, hun korte verhalen publiceren. Later, op veertienjarige leeftijd, startte ik mijn blog Girly en Geeky, waarmee ik in 2013 de Zalando Blogger Awards won. Die ervaringen wakkerden mijn interesse in technologie en marketing verder aan.
Heb je advies voor jonge ondernemers?
Creativiteit en passie zijn essentieel. Creativiteit helpt je om dingen anders te doen en passie geeft je de energie om door te gaan, ook als het tegenzit. Misstappen horen bij het proces en zijn een onderdeel van groei. Vergeet ook niet het belang van zelfpromotie; laat zien wat je bereikt hebt en geloof in jezelf.
Heb je nog dromen voor de toekomst?
Dat is een grote vraag. Ik denk erover na hoe ik anderen kan motiveren om voor het hoogst haalbare te gaan en zichzelf uit te dagen. Het #IAmRemarkable initiatief, dat ik volgde, heeft mij nog meer laten geloven in mijn mogelijkheden. Het lijkt me geweldig om deze mindset te delen met jonge meisjes en andere jonge vrouwen, hen te inspireren en te begeleiden. Hoe dat precies vorm krijgt, ben ik nog aan het ontdekken.
Op persoonlijk vlak maar ik geef nu al anderhalf jaar les als Pilates coach. Dat is ook een mooi voorbeeld van hoe je altijd kunt blijven groeien en leren, ongeacht je leeftijd of carrièrefase.
Lees ook: “België moet ervoor zorgen dat het de boot van AI niet mist”