Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Exponentiële groei voor Belgische YUST: waarom werkt dit hotelconcept zo goed?

YUST bestaat vijf jaar. En het gaat de Belgische groep voor de wind: onder leiding van CEO Louis Claes heeft het bedrijf een exponentiële groei doorgemaakt, met een omzetstijging van 95% in 2022 en 35% in 2023. De vastgoedgroep weet dan ook goed in te zetten op de toekomst van wonen en verblijven.

De huidige twintigers en dertigers stellen het liefst de aankoop van een eigen huis nog even uit en geven voorkeur aan het verkennen van de wereld. Oftewel: ze hebben behoefte aan de flexibiliteit om te wonen of verblijven zo lang ze willen, terwijl ze zich mengen met de lokale gemeenschap. Het Belgische YUST, ontstaan uit een masterthesis, speelt in op dit jonge en stedelijk millenniumpubliek door gemeubelde lofts te verhuren (onder de noemer ‘long stay’) en in hetzelfde gebouw hotelkamers (onder de noemer ‘short stay’). Verder biedt het pand ook andere voorzieningen zoals een restaurant, coworkingplek, dakterras en wasserette.

yust
Long stay kamer
yust
Short stay kamer

Een mix van profielen

Verblijf je in één van de YUST-locaties, dan zal je dus verschillende jonge profielen tegenkomen in het gebouw. Denk aan verbouwers en expats die op zoek zijn naar een flexibele, all-inclusive verblijfplaats, maar ook citytrippers die zich willen mengen met inwoners van de stad. In de kamers worden daarvoor dagelijkse meubels verstrekt, maar ook zijn keukentoestellen, bed- en badlinnen die wekelijks worden vernieuwd, kapstokken en decoratieve items inbegrepen in het standaardpakket.

Over welke locaties we het dan hebben? In tegenstelling tot veel vergelijkbare concepten in grote steden zoals Amsterdam, Londen of Parijs, vermijdt YUST concurrentie door zich te richten op compacte steden van een iets kleinere schaal. Net daarom openden ze in 2019 hun eerste locatie in Antwerpen. In 2023 opende een tweede vestiging in Luik en in 2025 staat Brussel op het programma met 140 kamers. Het totaal aantal kamers komt daarmee op 340. Dat doen ze niet steeds in het centrum, maar net daarbuiten. En om dat sociaal isolement in de wijk tegen te gaan, worden initiatieven georganiseerd om mensen samen te brengen, zoals openbare brunches, concerten, yogasessies of workshops mindfullness en fotografie.

Met de recente mijlpaal van het vijfjarig bestaan hebben ze aangekondigd om buiten de Belgische grenzen te gaan, in buurlanden zoals Nederland, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Het aantal inwoners van de B-steden waar het concept zich op richt, ligt op minstens 200.000 inwoners, waardoor Eindhoven, Rotterdam en Rijsel voor nu geschikte steden lijken. Nederland staat momenteel bovenaan het lijstje vanwege het uitgebreide netwerk van YUST daar. Louis Claes: “Met een toegewijde acquisitiemanager aan boord, die actief op zoek is naar nieuwe eigendommen en potentiële investeerders, gaan we niet alleen vooruit – we versnellen.”

Nieuw restaurant eppo

Vanaf 19 april 2024 wordt ook het restaurantconcept volledig omgegooid. Het restaurant zal niet meer onder de naam ‘YUST’ vallen, maar zal losgetrokken worden. Een andere naam, een andere inrichting, een andere kaart – en zelfs een andere ingang. eppo, zoals het restaurant zal gaan heten, wordt gedragen door een dynamisch kernteam: chef Laurens Jasperse, marketingmanager Nienke Verwer en de ervaren hospitality-expert Daan Guelinckx, die samen een nieuw concept neerzetten met een hart voor kwaliteit, seizoensgebonden producten en flexibiliteit.

yust
CEO Louis Claes

Brussel in 2025

De aanstaande YUST Brussels, gevestigd op de Koninklijke Plantage-site, zal wederom een unieke mix van horeca-, residentiële- en commerciële ruimtes naar de stad brengen. In samenwerking met VDD Project Development en REDET, zal het project de voormalige Gesù kloostersite omvormen tot “Royal Botanique”, een centrum van 15.000 m² waar wonen, horeca en commerciële activiteiten samenkomen.

YUST Brussel
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo
Daphne Dorgelo (1996) gaat voor Forbes wekelijks aan de slag met artikels over luxe lifestyle, leadership, innovatie, trends en - natuurlijk - inspirerende Belgische ondernemers. De liefde voor journalistiek en media was al van jongs af aan duidelijk. Nadat ze een bachelor Nieuws en Informatie in Nederland afrondde, dreef een master Journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen haar zes jaar geleden naar de Belgische diamantstad. Ze schrijft nu acht jaar als freelancer voor uiteenlopende bladen, waarvan vier jaar bij Belgische lifestyle magazines zoals L'OFFICIEL, Fifty & Me en ELLE.

Latest article