Elk jaar, eind februari of begin maart, verandert de Spaanse stad Barcelona in een wereldwijde hotspot voor telecom tijdens het Mobile World Congress (MWC). België is daar traditioneel vertegenwoordigd door tal van bedrijven en start-ups. Dit jaar hebben een dertigtal van hen besloten hun expertise te tonen en te proberen, net zoals enkele weken geleden in Las Vegas voor de Consumer Electronics Show (CES), investeerders aan te trekken of zakelijke partners te vinden.
Het MWC is DE jaarlijkse wereldwijde bijeenkomst van de telecommunicatiesector en trekt ongeveer 100.000 bezoekers. Alle belangrijke spelers in de sector zijn aanwezig, te beginnen met Vodafone, Deutsche Telekom, Orange of AT&T of technologieleveranciers zoals Ericsson, Nokia of Huawei. Techgiganten grijpen ook vaak de gelegenheid aan om nieuwe innovatieve producten te onthullen of hun productassortiment te laten zien. Denk hierbij aan Samsung, Xiaomi, Google of Lenovo, om er maar een paar te noemen.
Tien jaar geleden ontdekten we daar de eerste stappen van 5G of kunstmatige intelligentie.
Dit jaar worden de nieuwste trends en vooruitgangen op het gebied van connectiviteit opnieuw onder de loep genomen. Men bespreekt nu de allernieuwste doorbraken en toepassingen van 5G-technologie, de analyse van de interconnectie van apparaten en diensten en de vooruitgang in kunstmatige intelligentie en de integratie ervan in verschillende sectoren.
Aan de Belgische kant zal de delegatie aanzienlijk zijn. De CEO’s van Proximus en Orange België zijn aanwezig. De eerste om de dochteronderneming Proximus Global te promoten,
die de internationale activiteiten (Bics, TeleSign en Route Mobile) van de Belgische operator bundelt. Het is de allereerste keer dat het semi-overheidsbedrijf op deze manier investeert in een stand met hun kleuren in Barcelona.
Wat betreft Orange, is de baas van de Belgische divisie ook aanwezig, niet alleen om het nieuws van de Franse groep als geheel te bespreken, maar ook om nieuwe projecten in België te bespreken.
Een beurs als het MWC is vooral een netwerkgelegenheid en een kans om (nieuwe) investeerders te vinden voor hun bedrijf of start-up.
De Belgische stand ter plaatse, een samenwerking tussen de drie regionale handelsagentschappen (hub.brussels, Awex en FIT) verwelkomt een dertigtal exposanten, waaronder tien uit Wallonië. De Brusselse regio is ook aanwezig op het 4YFN-gedeelte, gericht op innovatieve start-ups, met een stand met acht jonge bedrijven, waarvan er één uit Wallonië komt.
Deze bedrijven maken gebruik van de aanwezigheid van de regionale agentschappen om hun expertise te tonen tijdens een onmisbare wereldwijde bijeenkomst voor de sector, waar het zeer moeilijk voor hen zou zijn om individueel te exposeren, zo legt men uit bij Awex. Dit biedt hen een platform van zichtbaarheid en laat de verschillende regio’s en het land stralen op het wereldwijde tech- en telecompodium.
“Hun doel, bij hun komst naar Barcelona, is voornamelijk om binnen vier dagen klanten en bestaande partners of potentiële klanten te ontmoeten, die zij anders maanden zouden moeten treffen zonder dit evenement”, aldus Gilles Phillipart de Foy, commercieel adviseur voor Apex in Catalonië. Het is ook voor deze bedrijven een kans om te tonen dat ze geloofwaardig, actief en legitiem zijn binnen dit ecosysteem door hun aanwezigheid op dit grootschalige evenement. De bedrijven die de reis hebben gemaakt, zoeken ook naar pilotprojecten of commerciële contracten en zijn bezig met technologische monitoring om ervoor te zorgen dat hun investeringen en ontwikkelingen in lijn zijn met de marktverwachtingen.
In termen van resultaten zijn de bedrijven over het algemeen altijd erg positief en hechten ze het evenement veel belang. Deze resultaten nemen echter meestal enkele jaren in beslag om zich te materialiseren, aangezien de besluitvormingscycli in de sector vaak lang zijn.