Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Drukbezochte AI-zoekmachine Perplexity steelt rechtstreeks content van nieuwssites

en
Sarah Emerson en Rashi Shrivastava

De startup, die wordt geprezen als een AI-georiënteerde uitdager van Google, publiceert delen van exclusieve verhalen van verschillende publicaties, waaronder Forbes en Bloomberg, met onvoldoende bronvermelding.

De AI-gestuurde zoekmachine Perplexity lijkt plagiaat te plegen op het werk van journalisten via de onlangs gelanceerde functie Perplexity Pages, waarmee mensen content over een bepaald onderwerp kunnen verzamelen. Verschillende berichten die door het team van Perplexity op het platform zijn ‘samengesteld’ lijken opvallend veel op originele verhalen van verschillende publicaties, waaronder Forbes, CNBC en Bloomberg. In de posts, die tienduizenden keren zijn bekeken, worden de publicaties niet bij naam in de tekst van het artikel genoemd – de enige verwijzingen zijn kleine, gemakkelijk te missen logo’s die naar de publicaties verwijzen.

Zo bevat een verzameling van Perplexity over de exclusieve berichtgeving van Forbes over het stealth drone-project van Eric Schmidt verschillende fragmenten, die lijken te zijn overgenomen, waaronder een aangepaste illustratie. In de afgelopen maanden heeft Forbes een reeks verhalen gepubliceerd over de geheime inspanningen van de voormalige CEO van Google om AI-geleide vliegtuigen voor het slagveld te ontwikkelen. Deze week meldde Forbes dat Schmidt talent had weggekaapt bij SpaceX, Apple en Google en zijn drones aan het testen was in het welvarende Menlo Park in Silicon Valley.

Delen van de post bevatten bijna identieke bewoordingen en het bevat alle details die voor het eerst door Forbes werden gemeld. De enige verwijzing is een klein, nauwelijks herkenbaar Forbes-logo als citaat. De samengestelde post van Perplexity bevat ook een afbeelding die is gemaakt door het ontwerpteam van Forbes en die enigszins door Perplexity lijkt te zijn aangepast. De verzamelblog van Perplexity was het topitem op het tabblad Discover en is al meer dan 17.000 keer bekeken.

Een post van Perplexity die al meer dan 20.000 keer is bekeken over Elon Musk die chips van Tesla naar xAI leidt, was oorspronkelijk een exclusief bericht van CNBC, maar CNBC werd niet genoemd in de post en is één van de vier bronnen die zijn gemarkeerd met een klein cirkelvormig stempel.

“Uit e-mails die circuleerden binnen Nvidia en die zijn verkregen door CNBC, blijkt dat Elon Musk de chipmaker heeft verteld om prioriteit te geven aan leveringen van processors aan X en xAI in plaats van Tesla” luidt het verhaal. De versie van Perplexity? “E-mails van Nvidia onthullen dat Elon Musk het bedrijf opdracht gaf om prioriteit te geven aan leveringen van 12.000 H100 GPU’s aan X en xAI.”

Mark Gurman van Bloomberg meldde voor het eerst dat Apple aan het onderzoeken is of er aan robots voor thuis kan worden gewerkt. Volgens Pages van Perplexity is Apple van plan om “twee robotprojecten voor thuis te ontwikkelen: een mobiele robot die gebruikers door hun huis volgt en een tafelmodel met een scherm dat autonoom beweegt.” Het was dezelfde informatie die Gurman had gemeld van “mensen die niet wilden worden geïdentificeerd omdat het Skunkworks-project privé is”. In dit geval was het logo van Bloomberg verborgen achter drie andere logo’s, onzichtbaar voor gebruikers van Perplexity tenzij ze erop klikten.

In antwoord op tweets over de kwestie van John Paczkowski, Executive Editor van Forbes, zei CEO Aravind Srinivas op X dat Pages van Perplexity nog ‘ruwe kantjes’ heeft en dat de functies met de tijd en door feedback zullen verbeteren.

“We zijn het ermee eens dat bronvermeldingen prominenter moeten worden weergegeven op de pagina’s en we zullen deze feedback meenemen in ons verdere werk aan het product. We hebben het altijd belangrijk gevonden om content te voorzien van bronvermelding en hebben ons product vanaf het begin zodanig ontwikkeld dat het bronmateriaal duidelijk vermeldt, iets wat de meeste andere chatbots zelfs vandaag de dag nog niet betrouwbaar en prominent kunnen doen” aldus Srinivas in antwoord op een verzoek om commentaar.

CNBC en Bloomberg hebben niet direct gereageerd op een verzoek om commentaar.

De functie stelt mensen ook in staat om eenvoudig content direct te delen op social media platforms zoals LinkedIn en biedt een link naar het samengestelde artikel van Perplexity, waardoor het makkelijker wordt voor gebruikers om terug te linken naar Perplexity als bron in plaats van naar nieuwsuitgevers.

Toen de zoekmachine van Perplexity werd gevraagd om zijn mening te geven over het stelen van documenten en het niet correct toeschrijven van de publicatie en het werk van journalisten, zei zijn AI dat het onethisch was voor Perplexity om documenten van journalisten te reproduceren zonder de juiste bronvermelding.

“Hoewel AI-assistenten informatie kunnen samenvatten en synthetiseren, moeten ze dit ethisch doen door de intellectuele eigendomsrechten te respecteren, originele bronnen volledig en transparant te citeren en de journalistieke integriteit hoog te houden” aldus de zoekmachine in een reactie. “De aanpak van Perplexity AI lijkt deze principes te schenden.” In mei 2024 lanceerde Perplexity Pages als een nieuwe manier voor zijn 15 miljoen gebruikers om visueel aantrekkelijke artikelen en gedetailleerde rapporten over interessante onderwerpen te creëren, onderverdeeld in subsecties. “Publiceer je werk in onze groeiende bibliotheek van door gebruikers gegenereerde content en deel het met slechts één klik rechtstreeks met je publiek” aldus het bedrijf in een blogpost. In deze gevallen lijken de pagina’s echter intern te zijn gegenereerd door het eigen team van Perplexity en niet door gebruikers.

De AI-unicorn werd in 2022 opgericht door Aravind Srinivas, Denis Yarats, Johnny Ho en Andrew Konwinski en heeft al meer dan 100 miljoen dollar aan durfkapitaal opgehaald bij toptechnici zoals de oprichter van Amazon, Jess Bezos, de hoofdwetenschapper van Google, Jeff Dean, de medeoprichter van Open AI, Andrej Karpathy en de hoofdwetenschapper van Meta, Yann LeCun. Volgens TechCrunch haalt het bedrijf nu 250 miljoen dollar op bij een waardering van 2,5 miljard tot 3 miljard dollar.

“Het web is voor iedereen gratis te doorzoeken. Het is redelijk gebruik” vertelde CEO Srinivas Forbes in een interview in april, waarbij hij benadrukte dat zijn AI-zoekplatform links naar bronnen geeft na elke zin, die door zijn AI wordt gegenereerd en dat het één van de eersten was die dit deed. “Neem journalistiek, waar je een nieuw artikel schrijft. Wat doe je, je zegt volgens de New York Times, je citeert anderen. Dat is wat wij ook doen.”

Latest article