Een jaar geleden lanceerden vijf partners DriveCity, een unieke plek voor autoliefhebbers. Vandaag genereert DriveCity een omzet van miljoenen euro’s uit zowel verkoop als evenementen.
“DriveCity is het resultaat van een gezamenlijke visie”, legt Antoine d’Ansembourg, de managing director, uit. Onder de oprichters waren er drie die al acht jaar werkten in de aankoop, verkoop, mechaniek en restauratie van klassieke auto’s. Hun doel was het creëren van een multifunctionele ruimte voor liefhebbers van klassieke auto’s. De twee anderen, onder wie Antoine, wilden alles wat te maken heeft met clubs, ontmoetingsplaatsen, evenementen en dergelijke toevoegen.
Het concept van DriveCity bestaat al meer dan drie jaar. “We hebben de nodige tijd genomen om het perfecte gebouw te vinden”, benadrukt Antoine. Voor de partners was het essentieel om een locatie te vinden met karakter, voldoende ruimte en in de nabijheid van Brussel. Na maanden zoeken, vonden ze de ideale locatie in Nijvel en begonnen ze zich er in mei 2023 te vestigen.
Vandaag biedt DriveCity onderdak aan zo’n honderd auto’s en is er een gevarieerd aanbod aan diensten en activiteiten. “We hebben een opslagruimte met 65 plaatsen, die helemaal vol staat en waarvoor een wachtlijst bestaat, een dertigtal auto’s die te koop staan en een werkplaats voor het restaureren en onderhouden van klassieke auto’s”, zegt Antoine. DriveCity biedt ook ruimtes voor het poetsen van carrosserieën en lederverzorging.
Een ontmoetingsplek
DriveCity is echter niet alleen een opslag- en verkoopruimte. Het is vooral een ontmoetingsplek. Op de bovenverdieping van het gebouw is een grote evenementruimte. “We ontvangen veel bedrijven voor avondfeesten, algemene vergaderingen en diverse evenementen”, vertelt Antoine. De club brengt regelmatig verzamelaars en liefhebbers van klassieke auto’s samen, waardoor er een levendige en diverse gemeenschap ontstaat.
De modellen die worden verwelkomd bestrijken meerdere decennia van autogeschiedenis, van naoorlogse jaren tot de jaren 1970. Er zijn echter altijd uitzonderingen voor enkele iconische voertuigen uit de jaren 1980 en 1990, evenals vooroorlogse auto’s, merkt Antoine d’Ansembourg op, die zijn passie voor autodesign niet verbergt. “Wat ik mooi vind aan klassieke auto’s is de kunst van hun ontwerp. Vroeger hadden carrosseriebouwers veel vrijheid”. Voor hem zijn klassieke auto’s niet zomaar vervoermiddelen, maar ware kunstwerken.
DriveCity heeft een ambitieuze toekomst voor zich. De partners zijn van plan om hun concept uit te breiden naar het buitenland, met als doel om een benchmark te worden voor liefhebbers van klassieke auto’s. “We kijken naar locaties als Frankrijk, Engeland en zelfs de Verenigde Staten”.
Een passie die generaties overstijgt
DriveCity onderscheidt zich ook door de samenstelling van zijn team, een mix van ervaren partners en jonge enthousiastelingen. “We hebben drie jonge partners van in de dertig die voor een frisse wind en innovatie zorgen”, zegt Antoine. Deze generatiediversiteit bewijst dat de passie voor klassieke auto’s alle leeftijden overstijgt.
DriveCity organiseerde onlangs zijn eerste rally en dat was een groot succes. Antoine is erg blij met het enthousiasme dat dit initiatief heeft losgemaakt en is van plan om in de toekomst meer van dit soort evenementen te organiseren. Drive City organiseert ook rallys voor andere clubs en bedrijven.