Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

Bij de tweeling Deuse sloeg de vonk over

Het reserveringsplatform van Pairi Daiza, de sterrenmeter van Radio Contact, RTL Belgium, de app van Spa GP (organisator van de Belgische GP F1), Fluxys, Elia, Infrabel, CFE, Proximus, de MIVB, TotalEnergies, Skechers, Umicore, een samenwerking met het CHC Mont Légia in Luik… In enkele jaren tijd hebben de Deuse broers een indrukwekkend portfolio opgebouwd voor het IT-bedrijf dat hun naam draagt. Enkele maanden geleden ontvingen ze zelfs de onderscheiding Etincelles de Wallonie.
De passie voor IT kreeg Maxime en Julien al in hun tienerjaren te pakken. Omdat ze geen videogames mochten hebben, besloten ze op 13-jarige leeftijd zelf een game te ontwikkelen. We zijn dan in 2002. Nadien kiezen ze voor de richting burgerlijk ingenieur, waarbij de een zich specialiseerde in management, de ander in software engineering.

Een overname door een ondernemer uit Silicon Valley…

Na hun studies in 2010 lanceren ze een internationaal platform dat Koreaanse manga’s in het Engels aanbiedt en zich snel vestigde als voorloper van Webtoon in Europa. Ze bereiken een enorm succes, met tot 100.000 maandelijkse lezers. Ze  trekken de aandacht van een belangrijke ondernemer in Silicon Valley die hen een aanbod doet dat ze niet kunnen weigeren.
“We hadden toen behoorlijk wat geld. Maar niet genoeg om daar ons hele leven van te leven”, verklaart Maxime Deuse aan Forbes. Na deze overname besluiten de broers hun IT-engineeringbedrijf Deuse in 2017 te lanceren, maar niet zonder eerst toe te treden tot het VentureLab, de incubator verbonden aan de universiteit van Luik. “Het was onze eerste ervaring en we waren dus behoorlijk jong en naïef”, geeft hij toe.
De jonge eigenaren volgden daar coaching van ervaren ondernemers en worden uitgedaagd over hun concepten en ideeën. Dit helpt hen aanzienlijk bij de groei van hun bedrijf: “Het is altijd beter om te leren van de fouten van anderen. Het doet minder pijn en het stelt je in staat sneller en verder te komen”, benadrukt Maxime Deuse.
Het team van Deuse
Het team van Deuse

…en vervolgens succes met Deuse

Een jaar later, dankzij het netwerk, de tools en de adviezen, werd het bedrijf Deuse officieel opgericht. En sindsdien neemt het succes alleen maar toe. Het bedrijf, gespecialiseerd in op maat gemaakte digitale tools, verdubbelt zijn omvang elk jaar zonder externe financiering. De organische groei wordt verklaard door aanbevelingen van tevreden klanten. Er werken nu tussen de 40 en 45 personen.
De omzet steeg van 800.000 euro in 2020 tot 1,6 miljoen euro een jaar later. Het bleef groeien tot 2,2 miljoen in 2022, 2,8 miljoen in 2023 en zou vier miljoen moeten bereiken in 2024.
“We hebben een idee en een visie: erkend worden op Belgisch niveau voor onze projecten, en niet alleen in de regio Luik”, is de ambitie van Julien Deuse. De bedrijfskundige activiteiten zijn nog vrij lokaal, met projecten in Luik, maar ook in Namen, Waals-Brabant en Limburg, waar Deuse geleidelijk aan bekendheid wint.
De broers Deuse
De broers Deuse
De activiteiten in het noorden van het land worden belangrijk en de projecten vermenigvuldigen zich, bijvoorbeeld voor brouwerij Lindemans, de UGent, het Imec of de mobiele applicatie Trenara, die door 15.000 hardloopfans wordt gebruikt.
Het bedrijf heeft onlangs ook een overheidscontract voor het Waals Parlement verworven. “Een echte erkenning”, volgens Maxime Deuse, die samen met zijn broer hoopt op Europese erkenning. “Dat is trouwens de reden waarom we meer actief willen zijn en uitstraling willen hebben in Brussel”, voegt Julien Deuse toe.
In de hoofdstad heeft Deuse momenteel alleen een commercieel vertegenwoordigingskantoor. Maar het bedrijf hoopt deze situatie dit jaar te veranderen en van dit bureau hetzelfde niveau te maken als het hoofdkantoor in Luik en de vestiging in Hasselt, Limburg, die in 2023 werd geopend.
Dankzij hun succes ontvingen de broers enkele maanden geleden de Etincelles de Wallonie-prijs, waarmee jongeren van 18 tot 35 jaar met opmerkelijke acties worden geëerd. “Het gaf ons veel bekendheid maar ook een legitimiteit die we misschien niet hadden, bijvoorbeeld in de publieke sector waar we helemaal niet actief waren”, analyseert Maxime Deuse. “Het is ook een erkenning voor de teams om ons heen. Het toont aan dat we op de goede weg zijn”, besluit Julien.

Latest article