Modeweek, Parijs. Place Vendôme, Delvaux toonde samen met de Koninklijke Musea de muurschildering ‘The Americans’, gecreëerd voor de Wereldtentoonstelling van 1958.
In 1958, voor de Wereldtentoonstelling, gaf het Amerikaanse paviljoen Saul Steinberg de opdracht voor een muurschildering van 70 meter. Destijds was deze Jood, die Amerikaan werd, gevlucht uit zijn geboorteland Roemenië en daarna uit zijn geadopteerde Italië in 1932, naar de Verenigde Staten. Hoewel hij destijds vooral bekendstond als karikaturist en persillustrator, genoot hij nog niet van zijn toekomstige internationale erkenning. Tijdens de tentoonstelling organiseerde het tijdschrift Vogue modeshows met Steinbergs muurschildering als achtergrond.
Voor dezelfde tentoonstelling gaf Philips zijn paviljoenopdracht aan Le Corbusier, bijgestaan door een andere Roemeense afkomstige, componist Iannis Xenakis, die vanaf 1947 in Frankrijk refuge vond. ‘Philips’ bood een show op muziek van Edgar Varèse. Jean-Marc Loubier, CEO van Delvaux, herinnert zich dat de beroemde Brillant-tas, die tijdens deze tentoonstelling werd gelanceerd, zijn verfijnde plooien aan de architectuur van ‘Philips’ ontleende, een groot origami.
Place Vendôme. Hôtel d’Évreux. De salons op de eerste verdieping waren omgetoverd tot een elegant ijspaleis. De drie panelen van de fresque van Saul Steinberg, gerestaureerd door de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België dankzij de steun van het luxe huis, komen opnieuw tot leven in de lambriseringen. Ze doorkruisen de salons zoals Saul Steinberg Amerika doorkruiste: van New York tot het Midwesten, van Florida tot Texas en Californië. Het eerste paneel toont de New Yorkse scène, een mix van stripverhalen, West Side Story en Manhattan Transfer van John dos Passos. Een perfecte afbeelding voor The New Yorker, het tijdschrift dat hij zestig jaar lang illustreerde.
Propagandist, karikaturist, illustrator, grafisch ontwerper, muurschilder, mode- en reclameontwerper, decorontwerper, galerie-artiest, Steinberg combineert oude Europese stijlen met zijn beletteringswerk, dat Magritte zo dierbaar was, en de tekstballonnen van Amerikaanse cartoons. En bij Delvaux is de letter iconisch: alle tassen van de leerbewerker zijn voorzien van een ‘D’ die de handvatten en sloten van talrijke modellen vormt. De cirkel is rond…

Kim Oosterlinck, directeur van de Koninklijke Musea, merkt op: «Het is de crossculturele kijk op Amerika van een Europese emigrant, die Europa was ontvlucht en Amerika teruggeeft aan de Europeanen. Na de Wereldtentoonstelling dreigde het werk te worden vernietigd. De Koninklijke Musea hebben het verworven, het in 2007 tentoongesteld en in 2013 in het Ludwig Museum in Keulen. Delvaux stelde ons in staat om drie panelen te restaureren. Deze zijn gemaakt van zeer kwetsbaar papier met zure inkten. Ze zullen dit jaar weer bij ons te zien zijn. Het blijft moeilijk om alle acht te exposeren vanwege de omvang van het werk.»
Tijdens de Fashion Week ontving Delvaux gasten, kopers, klanten, partners en werknemers. Het huis heeft negenhonderd medewerkers in drie Belgische ateliers, twee Franse werkplaatsen en 60 winkels wereldwijd (waarvan zes in België). Deze zijn allemaal geïnspireerd door de principes van decoratieve kunsten, met meubels van museale kwaliteit. Sinds de overname in 2011 voor Fung Brands Limited (die het in 2021 aan het Zwitserse Richemont heeft verkocht), is Jean-Marc Loubier van 10 winkels in België, nul in het buitenland, naar 54 gegaan in Parijs, Milaan, Rome, Londen, New York, Korea, China, Japan, Hongkong, Dubai, Riyad en onlangs Bangkok.
In 2011 was 97% van de omzet Belgisch. In 2025 is dat 85% buiten België.