Kroniek van een aangekondigde verdwijning. Deze dinsdagmorgen bevestigde een buitengewone ondernemingsraad de verkoop van de Belgische Cora-hypermarkten door de erfgenamen van Louis Delhaize.
Begin 2026 zal het bedrijf Galimmo, dat de gebouwen van de Cora-hypermarkten bezit en beheert, deze verkopen aan vastgoedfondsbeheerder Mitiska REIM, en het merk zal in België verdwijnen. Het Belgische overnamebedrijf (Dilbeek), dat over een aanzienlijke commerciële vastgoedportefeuille beschikt, zal de huidige Cora-locaties herontwikkelen tot kleinere eenheden, die vervolgens worden verhuurd aan hun gebruikelijke commerciële partners.
Volgens onze partners van het vakblad RetailDetail, voert de directie van Cora de economische situatie aan als reden voor het ontslag van meer dan duizend werknemers. “Ondanks alle inspanningen van de teams en de maatregelen die zijn genomen om de situatie te herstellen, blijken de resultaten volstrekt onvoldoende in de huidige crisis van de Belgische distributiesector. Bovendien tonen de toekomstige economische voorspellingen dat herstel op korte en middellange termijn niet meer mogelijk is”, klonk het dinsdagochtend.
De raad van bestuur van Louis Delhaize had eind 2024 nog een nieuwe kapitaalinjectie van 30 miljoen euro toegekend om de groep open te houden en kopers te zoeken. Maar volgens de directie heeft niemand interesse getoond voor de overname van geïntegreerde hypermarkten. Collectieve ontslagen zijn daarom te verwachten voor alle 1.779 werknemers van Cora aan het einde van de officieel begonnen sociale onderhandelingen, hoewel de hypermarkten voorlopig open blijven.
Kroniek van een geplande dood
Volgens RetailDetail is dit nieuws geen verrassing meer: de Belgische Cora-hypermarkten worstelen al jaren met dalende resultaten. “Het hypermarktenmodel zelf wordt geleidelijk een anachronisme in een sector die zich steeds meer richt op nabijheid, efficiëntie en digitale kanalen. In een steeds concurrerender voedselmarkt lijkt de levensduur ervan voorbij”, vat het vakblad samen.
Maar er is nog een strategisch element dat deze verkoop verklaart, waarschijnlijk al maanden voorbereid, en het afsluiten van een verkoopproces dat jaren geleden begon: de aandeelhouders van de moedermaatschappij Louis Delhaize, die een aanzienlijk deel van hun winst onder een Belgische paraplu heeft geplaatst, hebben duidelijk gekozen om het industriële familie-erfgoed per stuk te verkopen. In Frankrijk en Roemenië zijn de winkels Cora en Match overgenomen door Carrefour en de Luxemburgse tak van Cora is verkocht aan de groep E.Leclercq. Alleen al vorig jaar zijn Delitraiteur en een deel van de winkels Match en Smatch overgenomen door groep Colruyt. En de buurtwinkels nog onder de vlag Louis Delhaize zijn teruggekomen onder de vlag Delhaize.