Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

De vrouw achter het grenzeloze succes van Club Med

Sommige persoonlijkheden zijn geboren om uitdagingen om te zetten in kansen. Anne Browaeys is zo iemand. Aan het hoofd van de regio Europa en Afrika van Club Med geeft ze een dynamische visie aan dit iconische instituut. Haar taak? Onze vakanties opnieuw uitvinden door het bedrijf naar nieuwe hoogten te leiden.

“Ik ben altijd op zoek geweest naar afstemming… en omring me met mensen die houden van wat ze doen”, herinnert Anne Browaeys zich. Ze komt oorspronkelijk uit een klein provinciestadje en groeide op met waterskiën. Geografisch gezien een onwaarschijnlijke passie, maar wel een die haar van jongs af aan een competitieve geest en doorzettingsvermogen bijbracht. “Er is moed voor nodig om je in november in het ijskoude water van de Seine te gooien”, grapt ze.

Een inspirerend parcours

Na haar studie bedrijfskunde begon Anne haar carrière in industriële marketing. Maar het gebrek aan stimulans (en de voelbare verveling van haar collega’s) deed haar van richting veranderen. Op 22-jarige leeftijd liet ze alles achter zich om bij een klein digitaal bureau te gaan werken. Dat was in 1998, toen internet nog in de kinderschoenen stond. “Ik wist er niets van”, geeft ze toe. Maar de opwinding verspreidde zich over alle verdiepingen en de motivatie werkte al snel aanstekelijk… Als enige vrouw tussen de mannen was Anne niet bang voor een uitdaging. Ze begon hun technische taal te spreken en alle codes van e-commerce en gegevens te beheersen. Deur na deur ging open. Terwijl ze de komst van Google, de iPhone en sociale netwerken meemaakte, speelde ze een sleutelrol in het helpen van grote merken om zich aan te passen aan deze technologische revoluties.

“Het was een periode van continue verandering en constant leren”, herinnert Anne zich. Haar flexibiliteit en vermogen om veranderingen te omarmen stuwden haar naar de positie van CEO Frankrijk bij FullSIX. Op 31-jarige leeftijd gaf ze al leiding aan een groep van 500 mensen.

Tot de dag dat haar bliksemsnelle carrière haar doet nadenken over haar prioriteiten. Ze realiseert zich dat haar carrière veel ruimte inneemt in haar dagelijks leven, ten koste van kostbare tijd met haar zoon. “Ik kwam vaak om tien uur ’s avonds thuis van kantoor”, vertrouwt ze me toe. Dus besloot ze haar leven te reorganiseren om haar rol als moeder beter te kunnen combineren met haar professionele ambities.

In 2013 schrijft ze een nieuw hoofdstuk in haar indrukwekkende cv door de mediawereld te betreden, waar ze plaatsvervangend algemeen directeur wordt bij Amaury Médias (Le Parisien). Een verrijkende ervaring die haar in staat stelt iets meer tijd vrij te maken voor haar gezin. Ze spreekt er nog steeds met trots over, en een vleugje patriottisme. Maar terwijl ze haar tweede kind verwacht, doet zich een even onverwachte als opwindende kans voor. Club Med creëert een nieuwe functie, op maat gemaakt voor haar… In haar zoektocht naar persoonlijk en professioneel geluk, is het een dubbele gelukkige gebeurtenis die haar opwacht. Met fonkelende ogen en de onweerstaanbare drang om zichzelf te overtreffen, stapt ze in 2015 in het avontuur als algemeen directeur Global Marketing, Digital & Technologies. Meer dan een nieuw verhaal dat begint, is het een bekroning. De heilige graal, om haar woorden te gebruiken. En een nieuw hoofdstuk dat zich opent met oneindige perspectieven?

De beste zijn

Als een vis in het water drukte Anne al snel haar stempel met innovaties zoals digitale armbanden en de ‘Easy Arrival’-service, waarbij de klantervaring opnieuw werd gedefinieerd met behoud van het menselijke aspect van interacties.

Toen COVID in 2020 toesloeg en de hele wereld verlamde, kreeg Anne Browaeys de leiding over Club Med Europa-Afrika. Met 55% van de wereldwijde verkoop van de Groep onder haar verantwoordelijkheid, houdt ze het hoofd koel. “Ondanks de heersende angst hebben we uitdagingen omgezet in kansen om onszelf opnieuw uit te vinden, het beter te doen en bergen te beklimmen.” Samen met haar teams zet ze deze crisis om in een kans om de betrokkenheid te versterken.

“We werden gedreven door het verlangen om de beste te zijn. Dus in 2020 begonnen we de plannen voor 2025 vorm te geven, waarbij we verder vooruit keken.” Het doel tegen volgend jaar? Klanten begeleiden naar vakanties op maat en 650.000 klanten bereiken met een tevredenheidscijfer van 85% uitmuntendheid. Na de pandemie boekte Club Med goede vooruitgang en had een uitzonderlijk 2023 met 17% groei. “We hebben onze veerkracht en ons aanpassingsvermogen bewezen”, zegt Anne tevreden. Deze prestatie is in lijn met de strategie om ons hoger in de markt te positioneren die in 2004 werd ingezet.

Op weg naar nieuwe horizonten

Met de steun van Fosun, de Chinese reus die Club Med kocht, combineerde het merk kolossale middelen met Franse traditie om te blijven groeien. “Onze stap naar een hoger marktsegment en onze expansie weerspiegelen deze combinatie van expertise en innovatie”, zegt Anne. Made in France blijft een pijler die kwaliteit en authenticiteit garandeert, terwijl de Chinese middelen een ambitieuze uitbreiding en voortdurende modernisering mogelijk maken.

Club Med heeft stap voor stap vernieuwingen doorgevoerd, het luxe aanbod uitgebreid met het label Exclusive Collection en nieuwe bestemmingen geopend om zich te profileren als referentie in de sector van het eersteklas toerisme. Deze transformatie heeft geleid tot meer comfortabele resorts van hoge kwaliteit, met behoud van de pioniersgeest en de vriendelijke sfeer waar Club Med bekend om staat. “We hebben onze infrastructuur en diensten gemoderniseerd, maar de essentie van Club Med, het DNA, is onveranderd gebleven.”

Het “Unlimited” project maakt deel uit van dit transformatieproces. “We willen dat onze Travel Experience Designers onze klanten begeleiden naar hun volgende geluk, door hen perfect op maat gemaakte reiservaringen aan te bieden,” zegt Anne met aanstekelijk enthousiasme. Geluk op maat, met andere woorden.

Een menselijk avontuur

Club Med onderscheidt zich van zijn concurrenten door een menselijke aanpak. “We hebben altijd de nadruk gelegd op menselijke interactie, met een groot aantal G.O.’s (Gentils Organisateurs) om activiteiten te leiden en contacten te leggen met klanten”, legt Anne uit. Dankzij deze aanpak kunnen we een unieke en persoonlijke ervaring bieden.

Om haar projecten tot een goed einde te brengen, stoelt het bedrijf op vijf waarden: vriendelijkheid, verantwoordelijkheid, pioniersgeest, vrijheid en multiculturalisme. “Deze waarden zijn ons kompas”, zegt Anne. “We streven ernaar om alles te veranderen om niets te veranderen, zoals het beroemde citaat uit Il Gattopardo. Dit betekent evolueren en tegelijkertijd trouw blijven aan onze grondbeginselen.”

Anne Browaeys denkt groots voor de toekomst: “We blijven onze aanwezigheid in nieuwe regio’s uitbreiden en ons premiumaanbod versterken met nieuwe resorts op uitzonderlijke locaties”, zegt ze. Duurzaamheid staat ook centraal in hun strategie, met initiatieven gericht op het verminderen van de ecologische voetafdruk en het ondersteunen van lokale gemeenschappen.

Grote projecten, zoals de aanstaande openingen in Zuid-Afrika, Benin en Oman, staan op de checklist voor de komende jaren. “We willen pioniers blijven op nieuwe bestemmingen en onze klanten nieuwe ervaringen bieden”, vertelt de Managing Director enthousiast.

Op de vraag of ze zichzelf meer ziet als zakenvrouw of als geluksbrenger, antwoordt Anne zonder aarzelen: “Ik zie mezelf meer als zakenvrouw met impact. Wat ik leuk vind is het creëren van verandering. Ik ben naar Club Med gekomen omdat dit merk een enorme impact heeft, zowel voor de teams als voor de klanten.”

De ambitie is duidelijk: niet alleen aan G.M.’s (Gentils Membres) maar ook aan werknemers ‘Life Changing Experiences’ aanbieden. “We geloven sterk in het vermogen van onze medewerkers om te leren en zich te ontwikkelen. Niets is onmogelijk bij Club Med”, zegt ze. “We bieden progressieve carrièrepaden, zodat iedereen zijn vaardigheden kan ontwikkelen en professioneel kan groeien.”

Een van de vele voorbeelden? De renovatie van Vittel Ermitage, onder leiding van Armelle de la Porte des Vaux, Marketing, Communication & Digital Director Benelux & Germany, die haar verborgen talenten als decorateur heeft laten zien, naast alle kwaliteiten die we al van haar kennen. Het majestueuze Art Deco hotel verwelkomt vanaf juli liefhebbers van golf, paardrijden en spa.

Een kans voor Anne Browaeys om ons eraan te herinneren dat het hart van het bedrijf diep menselijk is en zowel de teams als de klanten inspireert om elk moment met een vrije geest te beleven.

Sinds de oprichting in de jaren 50 door de Belg Gérard Blitz, staat Club Med voor een droom van vrijheid, avontuur en gezelligheid. Vandaag is deze droom meer dan ooit werkelijkheid. Dankzij een ontwikkelingsstrategie die is gebaseerd op sterke, verenigende waarden, blijft Club Med zich aanpassen aan onze behoeften en verwachtingen. Altijd een stap vooruit…

Latest article