Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

De telecomoperators maken zich geen zorgen over de aanstaande komst van Digi

Digi, de nieuwe en vierde telecomoperator in België, zal binnen een paar weken, nog voor het einde van de zomer, zijn operaties starten. De exacte datum is nog niet bekend, maar er wordt verwacht dat de aanbiedingen tegen eind september op de markt zullen zijn. Het Roemeense bedrijf heeft al luid en duidelijk aangekondigd dat het “nog nooit eerder geziene prijzen in België” zal aanbieden. Hoe kijken de drie andere, reeds gevestigde operators naar deze komst, terwijl ze in 2018 nog zeiden dat er geen plaats was voor een nieuwe speler op de markt?

Het antwoord luidt hetzelfde bij Telenet (waarvan het merk BASE is), Orange en Proximus: “We maken ons geen zorgen, we hebben onze eigen kracht en wapens, namelijk ons eigen merk, om de nieuwe speler het hoofd te bieden.”

Bij Proximus wordt benadrukt dat ze “niet hebben gewacht op de komst van een nieuwe speler om interessante prijzen aan te bieden met (het merk) Scarlet”, dat overigens al 30 jaar bestaat. De Proximus-groep, voor de helft in handen van de Belgische staat, heeft al jaren een multi-merkenstrategie, met Mobile Vikings, Scarlet en Proximus.

Volgens woordvoerder Haroun Fenaux “lijkt het erop dat de vierde speler zich op de prijs zal positioneren.” Volgens hem zal Digi dus geen concurrent worden voor Proximus, maar voor Scarlet, dat “klaar staat om zijn positie te behouden” in de komende weken en maanden.

Digi mag komen

Proximus verzekert dat het de komst van Digi niet hooghartig benadert. “Ze mogen komen. We zijn rustig en klaar om hen te ontvangen. We hebben vertrouwen in de oplossingen die we kunnen bieden”, zegt Haroun Fenaux. De topman van Proximus zei overigens niets anders enkele weken geleden tijdens een persconferentie. “We zijn zeer flexibel op de Belgische markt. De plannen zijn er en we zijn er klaar voor. We bereiden ons al drie jaar voor en de premium herpositionering van het merk Proximus helpt ons enorm met de komst van een nieuwe low-cost speler”, verklaarde CEO Guillaume Boutin.

De multi-merkenstrategie is ook wat de Telenet-groep heeft ontwikkeld, door onlangs zijn merk BASE in het hele land uit te rollen, zowel in mobiele telefonie als internet en digitale televisie.

Vier operators is veel

Orange stelt hetzelfde vast: Hey! (het merk dat Digi moet concurreren, red), VOO en Orange werken samen en delen verschillende klanten. “We hebben de wapens om de vierde speler te bestrijden”, verzekert woordvoerder Sven Adams.

Bovendien merkt hij op dat er op de Europese telecommarkten zelden vier operators zijn. “Je hebt namelijk zoveel doorlopende investeringen nodig, bijvoorbeeld in de uitrol van glasvezel, dat het moeilijk is om een levensvatbaar model te hebben in deze sector”, merkt hij op. “In een klein land als België, is vier operators al veel.”

Tot slot wijst Sven Adams erop dat de Franse telecomgroep het voordeel heeft Digi al te kennen, aangezien ze de markt delen in Roemenië en Spanje. “We kennen onze tegenstander, we weten hoe hij opereert”, besluit Sven Adams.

Binnen een paar weken zullen we weten wanneer de Roemeense operator zijn operaties zal starten en met welke “nog nooit geziene” aanbiedingen hij de klanten zal verleiden.

Latest article