Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

De onstuitbare opmars van Maison Natan

Natan, al 40 jaar een onafhankelijk huis, slaat zijn vleugels – en zijn deuren – internationaal uit na het consolideren van zijn positie op de Belgische markt. Een weloverwogen “stap-voor-stap” strategie voor een winstgevend en duurzaam bedrijf.

Vanuit het historische hoofdkantoor van de Maison aan de Louizalaan, raadpleegt Edouard Vermeulen regelmatig deskundige professionals, met de open houding, en misschien de culturele nederigheid, van wijze ondernemers die weten dat je om stand te houden, beter flexibel en oplettend bent.

Met de opening in de afgelopen jaren van verschillende nieuwe boetieks in België, Nederland en Parijs, maar weerstaand aan de overhaaste ambitie die vaak merken verliest die te gehaast zijn, doorstaat het bedrijf van de voormalige interieurarchitect de economische stormen die de sector sinds 2008 regelmatig treffen. Sterker, Natan ontwikkelt zich harmonieus en geleidelijk.

Het is met name een van de weinige modemerken dat daadwerkelijk winst maakt met zijn Couture, wat vaak een “imago”-lijn is voor andere luxe merken. Met acht eigen boetieks, en een aanwezigheid in 120 multimerkenwinkels, draait het huis een omzet van twee miljoen euro aan terugkerende bedrijfswinst.

Boetik Natan

Groei op menselijke schaal

Edouard Vermeulen ziet het begin van deze nieuwe expansiefase in de installatie van zijn merk bij Au Bon Marché.  Tegelijkertijd organiseerde Natan een aantal modeshows in Parijs, startte het huis een samenwerking met Vogue Runway voor een grotere zichtbaarheid buiten Frankrijk en tekende het een aantal nieuwe creatieve samenwerkingen die binnenkort bekend zullen worden gemaakt. Natan spaart kosten noch moeite.

Aangezien we ongeveer honderd verkooppunten hebben geopend tussen België en Nederland, bereikten we een verzadigingspunt. De afgelopen drie jaar is onze omzet elk jaar met 20% gegroeid (tot een totaal van 16,5 miljoen euro, NVDR), ondanks een recessie in de onafhankelijke modesector. Dit is het juiste moment voor ons om onze internationale aanwezigheid te cultiveren en markten te verkennen waar we nog niet gevestigd zijn”.

Het huis wijst erop dat de regels nu veranderd zijn: “Zowel leveranciers als klanten kiezen de merken die hen interesseren uit een aanbod dat kleiner, maar kwalitatiever en professioneler wordt, omdat ze geen keuze meer hebben. Dit genereert een synergie tussen de merken: we komen direct ter zake, we scherpen onze voorstellen aan”.

Een nieuwe generatie klanten is er zich goed van bewust: Maison Natan biedt kwaliteitskleding die scherp, tijdloos en made in Belgium is. Het bedrijf concentreert zich op knowhow, want, zoals Edouard Vermeulen opmerkt, “met een sterke identiteit gebaseerd op comfortabele, hedendaagse elegantie, is het nu niet het moment voor ons om bijvoorbeeld sportkleding te lanceren. Onze communicatie moet duidelijk en leesbaar zijn, zowel in de traditionele media als op sociale netwerken. Vooral via de website en Instagram moeten we klanten een gevoel van nabijheid en een coherent product bieden.

80% van de mensen die in onze boetiek komen, koopt. 10 jaar geleden was dat 30%. Tegenwoordig gaan mensen niet winkelen of ronddwalen in de stad: ze lopen een winkel binnen en weten al wat ze willen kopen, omdat ze online hebben gescout. Daarom is het belangrijk om een herkenbare identiteit voor ons huis te creëren en tegelijkertijd de collecties te ontwikkelen op een manier die zowel begrijpelijk als vernieuwend is”.

Strategie en sociologie

Omringd door een jong team van competente professionals past de artistiek directeur het universum van zijn collecties aan aan de veranderende tijden: “vandaag is de vrouw van 50 jaar, vergeleken met de vrouw van de jaren 2010 bijvoorbeeld, helemaal anders. Generaties smelten samen, er is geen leeftijd meer om aandacht aan jezelf te besteden, op de manier die ons kenmerkt en ons laat uitdrukken. Gewoontes zijn geëvolueerd, de markt ook, evenals de consumptiemethoden.

Om de band met zijn trouwe klanten te versterken en nieuwe aan te trekken, werkt het huis nauwgezet aan de service in de winkel, “omdat de klant die binnenkomt bijna geen advies meer nodig heeft: ze laat de verkopers op haar telefoon het stuk zien dat ze komt halen. We zijn ons ervan bewust dat er met de concurrentie van websites er steeds minder fysieke verkooppunten zijn. We moeten anticiperen, evolueren, leren omgaan met de nieuwe klanten die jonger zijn, en steeds meer online kopen.

Daarom organiseren we aantrekkelijke evenementen om ervaringen te creëren, zoals pop-up gastronomieproeverijen met de Uruguayaanse chef Edgar of onze grote tentoonstelling vorig jaar in de Espace Vanderborght, waar het grote publiek kennis kon maken met onze vakmanschap.”

In dezelfde geest van nabijheid zijn alle Natan-ateliers al op afspraak open voor bezoeken van liefhebbers, met name op het Brugmannplein met Natan II, en binnenkort in een nieuw concept dat wordt voorbereid in de Defacqzstraat, “om vakmanschap toegankelijk te maken en de mooie onafhankelijke huizen – niet alleen de onze trouwens – te beschermen tegen marktveranderingen”.

Het geheim van de lange levensduur van het merk is onder andere gebaseerd op overleg: “In mijn team zet iedereen zijn ego opzij en neemt regelmatig deel, ongeacht zijn ervaring, aan discussies die zeker leerzaam zullen zijn, door zijn ervaring in te brengen, wat de essentie is van wat de relatie met klanten opbouwt”.

In een tijd waarin de designer- en onafhankelijke modesector onder druk staat van zowel fast fashion als de grote concerns, is het opmerkelijk dat Natan nieuwe verkooppunten opent en zijn omzet verhoogt. “Ik denk dat er altijd plaats is voor mensen die kwaliteitswerk leveren, die vertrouwen hebben in hun teams en hun filosofie”. Met zijn fundamenten stevig verankerd in Brussel en uitbreidingen in het buitenland zoals Madrid, observeert Natan en past het zich aan, met respect voor zichzelf. En het is ongetwijfeld dankzij deze gematigdheid dat het bedrijf onweerstaanbaar groeit.

Dit artikel is geschreven in nauwe samenwerking met Natan.

Lees ook :CHEP, pionier in duurzame supply chain innovaties

“Het PUR’ restaurant is het resultaat van de ontmoeting tussen twee enfant terribles”

Nathalie Baeten, een zakenvrouw met een neus voor geuren

Latest article