Stel je een jacht voor dat het comfort van grote luxueuze boten combineert met de wendbaarheid en snelheid van kleinere boten die over het water razen. Het Antwerpse BRÛT realiseerde dit met de GT, een zeer innovatief jacht van 29 voet, door velen omschreven als een ‘gamechanger’ in de sector.
En innovatief is hij! Met zijn boeg die kan worden geopend en toegang geeft tot een grote ruimte onder de ‘romp’. De Evo Bow opent om meer leefruimte te bieden en kan zelfs worden omgetoverd tot een complete salon op het voordek. Deze wereldprimeur combineert de voordelen van luxe boten en plezierboten, een soort 2-in-1.
“Wanneer ze gedeeltelijk geopend zijn, werken de vleugels ook als deflectoren om neerwaartse kracht toe te voegen wanneer dat nodig is om de boot door het water te duwen en zo de stabiliteit en veiligheid te verbeteren”, legt Stijn Van Oosterwijck uit, CEO en medeoprichter van BRÛT, van wie GT de eerste creatie is. In gesloten toestand optimaliseert het Evo Deck de luchtstroom en vermindert het de luchtweerstand bij hoge snelheden.
Technologie versterkt door AI
De start-up vroeg een patent aan om zijn revolutionaire oplossing te beschermen. Het deed ook een beroep gedaan op een Belgische partner, Amotek, om de digitale technologie te ontwikkelen die de romp zal openen of sluiten en, dankzij artificiële intelligentie, de prestaties en aerodynamica van de boot zal optimaliseren. Dit alles ten gunste van het energieverbruik.
BRÛT is trouwens bezig contacten te leggen om zijn technologie aan de hele maritieme industrie te verkopen. Op die manier wil BRÛT zich niet alleen profileren als een topmerk, maar ook zijn zeer Belgische knowhow ter beschikking stellen van de hele sector.
Een puur Belgisch product
“Alle technologie, hardware en software worden in België gemaakt”, benadrukt CEO Stijn Van Oosterwijk. Stijn Van Oosterwijck kan bogen op meer dan 11 jaar ervaring in het ontwerpen en bouwen van topklasse boten en meer dan 7 jaar in management.
Al het ontwerpwerk van de GT, de vrucht van 3,5 jaar denk- en ontwikkelingswerk, is ook 100% Belgisch. De enige partner die niet zwart-geel-rood is, is Petestep, een wereldleider op het gebied van rompontwerp en ontwerper voor de grootste merken zoals Vanquish jachten. Deze romp, gemaakt van 50% gerecycled materiaal op basis van vulkanisch gesteente, vermindert het energieverbruik met 30%.
De boot kan in totaal acht personen vervoeren en is verkrijgbaar in een hybride elektrische versie die volledig elektrisch varen mogelijk maakt bij lage snelheden en tegelijkertijd voldoende assistentie biedt bij hoge snelheden. De assemblage zal eind september beginnen.
BRÛT wil zijn Belgische erfgoed promoten en zich positioneren als een van de drie beste jachtbouwers ter wereld in zijn categorie. Het doelpubliek bestaat uit mensen die prestaties en luxe willen van hun dagcruiser en die geneigd zijn om de GT aan te schaffen voor hun eigen plezier.
Hun ‘nieuwe speeltje’ kost tussen de 380.000 en 515.000 euro, afhankelijk van de motor en configuratie van de boot. Elk model, zelfs het basismodel, zal worden uitgerust met het Evo Deck. Dit plaatst BRÛT tussen marktleiders als SAY, Vanquish, Frauscher en Wajer.
Het bedrijf is van plan om vanaf eind september te beginnen met de assemblage van de boot in Antwerpen en er vervolgens een te presenteren op een grote beurs in Duitsland eind 2024/begin 2025.