Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief

Abonnement Magazine

De Belg en zijn baksteen in de maag worden zeer gewaardeerd in de Provence

Nadat de bouw- en renovatiebeurs Batibouw net is geëindigd, delen Rudi Janssens en Nicolas Parmentier, twee Belgen die in het zuidoosten van Frankrijk wonen, hun inzichten en ervaringen met de zwart-geel-rood gekleurde klantenkring in dit prachtige stukje van Frankrijk, waar men regelmatig rood-witte nummerplaten tegenkomt. Drie kernwoorden springen eruit: waardering, toegankelijkheid en steen in de maag.
Volgens een recent onderzoek is de Belg de belangrijkste buitenlandse kopersgroep in Frankrijk, vooral in de regio PACA (Provence-Alpes-Côte d’Azur). Het is algemeen bekend dat hij een baksteen in de maag heeft en een voorliefde voor vastgoed. Dat merk je aan zijn handelswijze, aldus Rudi Janssens, oprichter en directeur van het makelaarskantoor Janssens Immobilier Knight Frank, dat hij 25 jaar geleden oprichtte. “Belgen zijn zeer gewaardeerde klanten door de Fransen omdat ze een baksteen in de maag hebben en minder ingewikkelde beslissingen nemen. We houden van mooie dingen en woningen die steeds vaker een hoog comfortniveau hebben.”
In een kwart eeuw is er veel veranderd, merkt degene die aan het hoofd staat van 12 kantoren verspreid tussen de voet van de Mont Ventoux en Saint-Tropez op. “Je zag vroeger dat de klant een klein buitenhuisje zocht, zonder al te veel comfort. Tegenwoordig moet zijn huis bijna hetzelfde hoge comfortniveau hebben als het zijne. De Belgen hebben hun stempel gedrukt op deze markt. Ze zijn zeer bedreven in design, interieurinrichting en decoraties. Ze staan bekend om hun meer eigentijdse, en soms Scandinavische, waardering voor interieurs, terwijl ze wel de authenticiteit en charme van de huizen behouden .”

Toegankelijkheid als cruciaal kenmerk

Waarom geven Belgen bij vastgoed investeren vooral de voorkeur aan dit gedeelte van Frankrijk? “Om zijn toegankelijkheid”, zegt Rudi Janssens. De Provence ligt op slechts 1.000 km van Brussel, wat tijdens de Covid-19-periode bijzonder belangrijk was. De regio is ook goed bereikbaar met de TGV en zelfs het vliegtuig. “Deze nabijheid en gevoeligheid dragen enorm bij aan deze aantrekkingskracht,” meent de makelaar.
Dit kenmerk is essentieel, bevestigt Nicolas Parmentier, een Belg die gespecialiseerd is in de verkoop van landbouw- en wijndomeinen, zoals mas of bastide, binnen het agentschap Janssens Immobilier. “We hebben francofiele klanten – en dat is belangrijk want er is minder voorafgaande uitleg nodig – die regelmatig willen komen en vaak nog aanzienlijke professionele activiteiten hebben. Deze factor speelt mee en is belangrijk. Zonder dat wordt verkopen moeilijker.”
Wat zoekt de Belgische klant dan precies in de Provence? Eerst zoekt hij nabijheid met een levendig dorp waar hij zich gemakkelijk kan integreren. Een zwembad is uiteraard gewenst, maar de omvang van de tuinen lijkt met de tijd af te nemen, omdat dit ook weegt op de onderhoudskosten van het eigendom, volgens de ervaring van Rudi Janssens.

Familie en vrienden samenbrengen

Wat eigendom betreft, houdt de zwart-geel-rode klant van een klassieke Provençaalse villa, in natuursteen, met moderne voorzieningen voor het interieur. Anderen verlangen eerder echte domeinen, zoals mas of bastides, waar ze bijvoorbeeld dromen van het verbouwen van wijngaarden of het produceren van olijfolie. Het gemeenschappelijke kenmerk is dat ze er familie en vrienden moeten kunnen samenbrengen.
“De klanten die dit soort vastgoed zoeken zijn ondernemers die succesvol zijn geweest of aan het einde van hun carrière staan,” merkt Nicolas Parmentier op. “Wat opmerkelijk is, is dat ze in hun carrière altijd gedetailleerde keuzes hebben gemaakt, terwijl de aankoop van een wijndomein er een is van puur plezier, waarbij de factor ‘coup de coeur’ de overhand heeft. Ze willen ook hun naasten kunnen verwelkomen. Bij bijna elke transactie speelt dit familiale aspect een belangrijke rol.”

En de prijzen dan?

De prijzen variëren van 7.000 tot 10.000 of zelfs 15.000 euro per vierkante meter in de Provence, en kunnen oplopen tot 30.000 euro aan de kant van Saint-Tropez. Voor de domeinen spreken we over budgetten vanaf 2-3 miljoen euro, oplopend tot 5, zelfs 10 miljoen euro.
De klantenkring heeft dan ook een hoog koopkracht en is vooral Vlaams, met name uit de regio’s Gent en Antwerpen, of uit het zuiden van Brussel (Ukkel en het zuidelijke randgebied van de hoofdstad). Walen zijn minder aanwezig dan voorheen en de trend gaat richting gelijkheid tussen de twee taalgemeenschappen.

Latest article