Cowboy, het in Brussel gevestigde merk van geconnecteerde elektrische stadsfietsen, wil ten volle profiteren van de verwachte vervijfvoudiging van de wereldwijde markt voor elektrische fietsen tegen 2035. Het jonge bedrijf zou tegen 2025 winstgevend moeten zijn, vooral dankzij de 5 miljoen euro die het net ophaalde in Azië.
Terwijl de helft van de leveranciers van Cowboy in Europa is gevestigd, bevindt de andere helft zich in Azië, waaronder een aantal in Taiwan, het hart van de elektrische fietsindustrie. En dat is waar de nieuwe investeerder, Cypress Capital, vandaan komt. Cypress Capital leidde de financieringsronde en injecteerde zelf 3 miljoen euro.
“Dit partnerschap markeert een heel bijzonder punt in ons groeipad”, benadrukt Adrien Roose, medeoprichter en CEO van Cowboy. De jonge baas hoopt dat het Belgische bedrijf, dat in 2017 werd opgericht, hiermee zijn organisatie verder kan versterken.
Rendabel in 2025
De investering bedraagt 5 miljoen euro, wat minder is dan de fondsenwerving van 2023, die zelf minder was dan de fondsenwerving van 2022. Sinds 2017 haalde het bedrijf zo’n 132 miljoen euro aan kapitaal op. “Dit is het bewijs dat we minder geld nodig hebben en dat we goede vooruitgang boeken op weg naar winstgevendheid, die we in de tweede helft van 2024 zouden moeten benaderen en voor heel 2025 zouden moeten bereiken”, voorspelt Adrien Roose.
Dit is een perfecte timing voor Cowboy, in een sector die de Covid-crisis heeft meegemaakt, met een enorm aantal bestellingen die niet konden worden uitgevoerd vanwege een tekort aan grondstoffen, en vervolgens de post-pandemie crisis, met veel te veel voorraad in verhouding tot de vraag. Maar deze crisis loopt ten einde en de voorraden zouden volgend jaar weer normaal moeten worden, aldus de baas van de in Brussel gevestigde start-up.
Daarnaast heeft een crowdfundingcampagne meer dan een miljoen euro opgehaald bij de riders community, d.w.z. de eigenaren van een fiets van het merk. De eerdere campagnes, die sinds 2020 bij elke fondsenwerving zijn georganiseerd, hebben 8 miljoen euro opgebracht van 8.000 investeerders, een gemiddelde van 1.000 euro per persoon .
Markt vermenigvuldigd met 5
Dit alles op een moment dat Cowboy zijn nieuwste model lanceerde, de Cross (voor een prijs van 3.999 euro), waarmee de totale aanspreekbare markt van het bedrijf is verdubbeld, en de verkoop van zijn fietsen via onafhankelijke verkooppunten begon. Voorheen verkocht het bedrijf zijn fietsen alleen via zijn website. Met de injectie van nieuw geld kan het bedrijf een voorraad fietsen financieren die beschikbaar is voor deze winkels.
Deze positieve trends zouden Cowboy moeten helpen zijn groei te ontwikkelen in een sector waarvan de waarde volgens een studie van McKinsey tegen 2035 zal vervijfvoudigen. De markt voor elektrische fietsen zal in 2032 al naar schatting 150 miljard euro waard zijn.
Lees ook: De ommekeer van het Belgische Cowboy: “Met nieuw fietsmodel zullen we winst maken vanaf 2025”