Claire Munck leidt een Business Angels netwerk, het eerste in België. Tussen avant-garde en overtuiging vertelt de manager over haar activiteit als ondernemer.
Vóór de Covidpandemie ging Claire Munck elk jaar naar de Amerikaanse Business Angels conferentie. Covid veranderde haar gewoonten en vandaag geeft de CEO toe dat het de “macro”-visie was die haar ertoe aanzette om innovaties voor te stellen.
“Je hebt geld nodig om dingen te kunnen doen en je hebt tijd nodig om ze tot een goed einde te brengen. Als economie het beheer van schaarste is, dan is de ware rijkdom die van tijd…“, vertelt ze. “Ik denk dat ik overtuiging heb getoond door BeAngels te brengen waar het nu is. We hebben een voorsprong in een markt waar beleggingsklassen geen gemeengoed zijn.” Ze geeft toe dat ze heeft gewerkt aan haar loslaten: “10 jaar geleden had ik soms heftige reacties. Tegenwoordig relativeer ik de dingen en probeer ik vooral oplossingen te vinden“. Ze zet ook meer in op de balans tussen werk en privé. “In het begin leg je jezelf te veel druk op. Maar dan besef je dat het feit dat je niet elke vrijdag om 20.30 uur een e-mail stuurt, niet betekent dat de wereld stopt met draaien.” De sector vraagt echter om prestaties en beschikbaarheid.
BeAngels ziet zichzelf als een economische ontwikkelaar die waarde wil creëren voor het lokale weefsel. “Ik denk dat dit een impact heeft op de manier waarop ik de netwerkactiviteiten beheer. We willen de muren afbreken en de spelers laten samenwerken.”
Die visie leidt ertoe dat ze de impact op een globale manier meten: de overlevingskans van de gefinancierde bedrijven, het aantal gecreëerde banen, de economische meerwaarde naast het rendement op investering voor privé-investeerders. “Ik ben geraakt door de verhalen achter elk bedrijf, vooral diegenen die veerkrachtig zijn, die muren afbreken. Ik bewonder ondernemers voor de manier waarop ze omgaan met tegenslag en tegelijkertijd hun waarden respecteren.” De eerlijkheid om te erkennen dat iets niet volgens plan is gegaan om de moeilijkheden beter aan te pakken is cruciaal. “Geld kan gevonden worden. Wat wij bieden is een netwerkbenadering, ondersteuning voor het bedrijf. Investeerders zijn ook op zoek naar contact met een menselijk avontuur en willen deel uit te maken van een gemeenschap.”
Impact en overtuigingen zijn met elkaar verweven en openen bredere perspectieven: “Er is een tendens om investeringen in hokjes te willen stoppen: klimaat, maatschappij… Niet alleen is het ecosysteem nog niet volwassen genoeg, er zijn ook gigantische fondsen nodig voor de financiering, op Europees niveau. Er zijn nog steeds niet genoeg goede projecten. Ik vind dat het begrip impact heel snel beperkend wordt, terwijl het juist heel breed en bijna persoonlijk is“. De administratieve overbelasting en de eisen die aan bedrijven worden gesteld, staan vaak niet in verhouding tot hun realiteit, meent ze.
“Angel investing kan een beleggingscategorie worden die in veel behoeften kan voorzien“, verzekert ze. “We hebben vorig jaar ‘slechts’ 8 miljoen geïnvesteerd op een totaal van ongeveer 30 miljoen dat door bedrijven is opgehaald, wat enorm is voor een netwerk van business angels, maar erg weinig vergeleken met de 300 miljard op spaarrekeningen. Als ik al die ondernemers zie die geen toegang meer hebben tot bankleningen, zelfs niet in de groeifase, en die eigen vermogen nodig hebben, weet ik dat we een rol te spelen hebben“. De sleutel is de belofte van veel meer duurzame investeringen in verschillende ontwikkelingsfasen, en met veel meer overtuiging en betekenis. “Mijn doel is dat business angelling een investeringsalternatief wordt zoals een ander.“
In het kader van een Europees programma had “94% van de ondervraagde vrouwen die konden investeren nog nooit gehoord van de mogelijkheid om een Business Angel te zijn“, zegt ze verbaasd. De perceptie van een risicovolle investering tegenover een investeringsprofiel dat als meer defensief wordt beschouwd, draagt bij, maar niet zo veel als de kennis van tussenpersonen zoals vermogensbeheerders, die de mogelijkheid om Business Angel te worden te weinig vermelden.
“Je hoeft geen miljardair te zijn. Je kunt beginnen met kleinere bedragen en de persoonlijke en collectieve impact van de aanpak uitleggen, naast de belastingvoordelen. BeAngels heeft een reeks investeringsopties gecreëerd die kunnen worden aangepast aan alle soorten investeringsstrategieprofielen, beschikbaarheid van activa en tijd.”
De beleggersprofielen zijn ook vernieuwd om weer te geven wat we in de maatschappij in het algemeen aantreffen. “Anders is het een zeepbel. Alle studies tonen aan dat hoe groter de diversiteit, hoe groter het succes.” Weliswaar meer vrouwen, maar ook meer jonge mensen, met profielen uit alle lagen van de bevolking, die allemaal troeven zijn voor projectleiders.
BeAngels breidt actief uit over het hele land, met een roll-out in Vlaanderen twee jaar geleden en een lancering in Luxemburg iets meer dan twee jaar geleden. “We willen ons ecosysteem versterken door investeerders samen te brengen in projecten of portefeuilles via SPV’s (Special Purpose Vehicles). We lanceren ons derde fonds voor projecten die van start-up tot scale-up gaan, tot 30 miljoen euro.”